ايجاد الگوهاي مناسب بازاريابي مجازی

تازه ها

ايجاد الگوهاي مناسب بازاريابي مجازی

نظرات ()

 

امروزه روش‌های زیادی برای بازاریابی اینترنتی (مجازی) وجود دارد. اما در یک تعریف کلی، می‌توان انواع بازاریابی اینترنتی را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:


مرحله 1: محتوا و مرجع

شما نیز مانند بسیاری از کاربران اینترنتی سایت هایی را به عنوان سایت های محبوب و مورد توجه می شناسید.یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود شما به یک سایت علاقمند شوید محتوای مرتبط و پربار آن وب سایت با موضوع مورد نظر شماست.محتوای یک وب سایت مشتریان هدف خود را مشخص می نماید، به عنوان مثال شما نمی توانید برای یک گروه از مهندسین ساختمان توضیحات مربوط به تجهیزات پزشکی را قرار دهید.محتوای وب سایت شما می تواند آن گروه از افرادی که مورد نظر شما هستند به سمت شما جذب نماید. نکته اینست که کیفیت محتوا تأثیر مستقیم بر روی نوع افراد و شدت وفاداری و اشتیاق آنها به وب سایت شما را مشخص می نماید.محتوای وب سایت شما اصلی ترین موضوع حضور مشتریان بالقوه شما در دفتر مجازیتان می باشد.
 
مرحله 2: Banner Advertising
امروزه محتوای بصری جایگاه ویزه ای در علم بازاریابی دارد این مسئله دلایل متفاوتی دارد از جمله انکه ٩٠درصد از اطلاعاتی که به ذهن منتقل می شود از نوع تصاویر هستند و محتوای بصری ٦٠ هزار برابر سریعتر از محتوای متنی در ذهن پردازش میشود. هر چند سفارش آگهی های الکترونیکی در غالب بنر و تصاویر متحرک با طراحی گرافیکی و محتوای متناسب با زمینه فعالیت و محصولات کمپانی از جمله قدیمی ترین روش های تبلیغات اینترنتی است اما، از لحاظ اثر گذاری و نتیجه بخشی همانند بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر عمل نموده و جهت نیل به موفقیت در تجارت الکترونیک ضروری است. از سوی دیگر ظهور و رشد سایت های اشتراک ویدئو انقلابی در بازاریابی بصری بود. مردم ویدئوها را بیشتر در حافظه خود ذخیره میکنند. آگهی ها متحرک توسط رسانه های غنی مانند  ویدئو، جاوا اسکریپت، HTML5 و... میتوانند ایجاد شوند . تکنولوژی های تعاملی اجازه می دهند تا بیننده  با داخل بنر ارتباط برقرار کند. فضایی که آگهی ها ا شغال می کنند محدود نیست برخی از آگهی ها وقتی  بر روی گزینه ای می روید و یا وقتی کلیک می کنیدگسترش داده می شوند.
 
مرحله 3: Email Marketing
ایمیل مارکتینگ عبارتست از ارسال ایمیل با سرعت بالا به میلیونها نفر در شبکه جهانی اینترنت جهت معرفی خدمات و یا محصولات خودتان و یا جلب بازدید کننده برای سایتتان. بازاریابی از طریق پست الکترونیک ابزاری برای برقراری ارتباط، هم با مشتریان بالقوه و هم مشتریان فعلی است. این بازاریابی باید این مشتریان را حفظ کرده و ارزششان را به حداکثر برساند تا در نهایت منجر به سودآوری بیشتر برای کل سازمان شود. به جای آنکه منتظر بمانید تا مشتریانتان سایت شما را از یک فهرست یا یک موتور جستجوگر پیدا کنند، خودتان پیغامتان را برای آنها ارسال میکنید. در واقع شما خودتان زمان و محتوای پیغامتان را تعیین می کنید. یمیل مارکیتنگ به معنای ارسال اسپم نمی باشد. و منظور از اسپم، ارسال ایمیلهای تجاری ناخواسته می باشد. پس وقتی در حال ارسال ایمیل تجاری به فرد یا افرادی هستید که آنها شخصاً اجازه ارسال چنین ایمیلهایی را به شما نداده اند، در واقع دارید اسپم ارسال میکنید.
Spam چیست؟
به نامه های الکترونيکی ناخواسته و اغواکننده ،  Spam گفته می شود. بين  Spam و ويروس ها ی کامپيوتری ارتباط مستقيمی وجود نداشته و حتی پيام های معتبر و از منابع موثق می توانند در زمره اين نوع از نامه های الکترونيکی قرار گيرند. نامه های الکترونيکی ناخواسته معمولا" به صورت عمده( Bulk ) ، ارسال می گردند.
چگونه ازSpamشدن جلوگیری کنیم؟
برخی از برنامه هایی که به منظور تشخیص اسپم به کار می روند، با آنالیز کردن کلمات و به طور کلی محتویات ایمیل عمل می کنند.برخی از کلماتی که این قبیل برنامه ها به آنها حساس اند شامل مباحثی همچونFree، Crack و... هستند.پس باید تا حد امکان از استفاده از این کلمات در ایمیل ارسالی، اجتناب کنید.نکته ی دیگر نوع قالب و استیل ایمیل ارسالی است.همیشه برای ایمیل هایتان طرح ساده و در عین حال حرفه ای در نظر داشته باشید.استفاده ی بیش از حد از رنگ های متنوع، فونت ها گوناگون، اندازه های مختلف و تصاویر زیاد در ایمیل، شانس به اسپم در آمدن ایمیل را تا حد زیادی افزایش می دهد.قالب ایمیل های ساده را همیشه در نظر داشته باشید و حداکثر از دو یا سه نوع مختلف فونت و سایز استفاده کنید. 
استفاده از فونت های با اندازه ی بزرگ، تصاویر زیاد و ایمیل های چند کلمه ای نیز از عوامل مهم در تشخیص ایمیل شما به شکل اسپم هستند. 
ایجاد قالب به شکل استانداردCSS نیز که باعث کاهش تگ های نوشتاری می شود، تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت ایمیل ارسالی خواهد داشت.همیشه سعی کنید که از قالب یکسانی برای ارسال ایمیل برای کاربران خود استفاده کنید. در این صورت، کاربران به سرعت ایمیل ارسالی را تشخیص خواهند داد.
 
مرحله 4: Domain Branding
نام گذاری دامنه و تعیین نام مورد نظر وب سایت شما، همسو و هم راستا با نام کمپانی و زمینه فعالیتتان برای راه اندازی وب سایتشما، مهمترین
 قدم اولیه به سوی تعیین موقعیت کسب و کار و حرفه تخصصی کمپانی شما دردنیای وب است. تبدیل نام کمپانی و حرفه شما و یا محصولی خاص از محصولات شما به یک برند به یاد ماندنی و پر طرفدار برای مشتریان بالقوه شما در وب مهمترین هدفتجارت الکترونیک در مراحل راه اندازی یک وب سایت است.از این رو می بایست مطالعه و انجام بررسی های لازم جهت انتخاب صحیح و هوشمندانه نام دامنه و عنوان وبسایت کمپانی طی فرایند تعریف شده ای به منظور تحقق اهداف اولیه برندینگ و تجارت الکترونیک صورت پذیرد.علی رغم اهمیت حفظ سادگی نام وب سایت به منظور ماندگاری در ذهن کاربران لازم است با توجه به اهمیت نام دامنه از نظر الگوریتم های جستجو در موتورهای جستجوگر قدرتمند در وب، نام دامنه وب سایت به گونه ای انتخاب شود که با نام، زمینه فعالیت یا محصولات کمپانی مرتبط باشد تا امکان نزدیک شدن نام وبسایت به بالاترین نتایج گزارش موتورهای جستجوگر به وجود آید.در این زمینه فاکتورهای مهمی چون ایجاد و حفظ ارتباط ذهنی با حافظه کاربران وب، به نمایش گذاردن سطح کسب و کار و پرستیژ کمپانی و محصول، جلب اعتماد و ایجاد اطمینان بازدیدکنندگان، در نظر گرفتن ارزش های زیبایی شناسی در انتخاب نام و بسیاری موارد علمی دیگر در راستای برندینگ الکترونیکی مورد نظر و توجه قرار می گیرد.
 
مرحله 5: شبکه اجتماعی
بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) نوعی از بازاریابی است که بدون پرداخت هزینه ، کسب و کاری توسط استفاده کنندگان از خدمات یا محصولات به دیگران معرفی می شود. در صورتی که بخواهیم محصول یا خدمتی توسط خود کاربران به دیگران معرفی شود لازم است این محصول یا خدمت از کیفیت لازم برخوردار باشد به عنوان مثال کاربران ممکن است در مورد خدمات یا محصولات شرکتی در وب سایت های دیگر مانند انجمن های اینترنتی و شبکه های اجتماعی نظرات خود را مطرح کنند و در این صورت کاربران دیگر پیش از خرید و استفاده از محصولات و خدمات در اینترنت به جستجو می پردازند و این نظرات بر تصمیم گیری آن ها مسلما تاثیر می گذارد. حال در صورتی که اقداماتی مانند ایجاد صفحاتی در شبکه های اجتماعی مختلف انجام گیرد و با کاربران ارتباط موثر برقرار گردد مسلما در صورت بروز شکایت یا نارضایتی ، کاربران آن را به جای قراردهی در وب سایت های دیگر که جنبه منفی برای کسب و کار دارد با مسئولین مطرح می کنند که در صورت رفع مشکل ، کاربران ناراضی به کاربران راضی از خدمات تبدیل می شوند و در فضای آنلاین تاثیر مثبتی برای کسب و کار خواهند داشت. باتوجه به اینکه 24 درصد بزرگسالان راجع به چیزهایی که خریداری میکنند در اینترنت نظرات خود را بیان میکنند و یک دقیقه از هر هشت دقیقه انلاین بودن کاربران در فیسبوک است امروزه دیگر ارسال ایمیل برای افرادی که شناخته شده نیستند منسوخ شده است.
 ۴ معیار برای اندازه گیری در بازاریابی رسانه های اجتماعی مهم هستند و عبارتند از :
۱) تعداد طرفداران یا دنباله رو ها در شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک تعداد طرفداران و در تویتر و گوگل پلاس تعداد دنباله رو ها اولین عامل هستند.
۲) میزان دسترسی کاربران به مطالب ارسالی
تعداد مشاهدات و دسترسی کاربران به مطالب اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی دومین عامل است.
۳) تعداد کلیک ها بر روی مطالب به اشتراک گذاشته شده
تعداد کلیک ها بر روی مطالب به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی سومین عامل است.
۴) میزان مشارکت کاربران با مطالب به اشتراک گذاشته شده
محاسبه مشارکت کاربران در بعضی شبکه های اجتماعی از طریق محاسبه دو عامل و در بعضی سه عامل صورت می گیرد.
 
مرحله 6: SMS Marketing
به منظور حفظ ارتباط با مشتریان فعلی کمپانی و یا اعضای وب سایت کمپانی که تا کنون اقدام به خرید از محصولات کمپانی ننموده اند، نیاز به بهره گیری از راه ها و روش های نوین و کم هزینه تر وجود دارد تا بتوان به وسیله آن ها اعضای وب سایت را ترغیب به خرید و مشتریان را متمایل به خرید مجدد نمود. از این رو می توان از سرویس های اختصاصی و ماژول های ویژه ارسال SMS که قابلیت برنامه ریزی و مدیریت متن، گروه کاری و زمان ارسال را به مدیر وب سایت می دهد استفاده نمود و با به کار گیری این ابزار کارا و قدرتمند روابط کمپانی با مشتریان و اعضای وب سایت را هر چه بیشتر تقویت نموده و استمرار بخشید. این امر در اطلاع رسانی و توسعه فروش، جلب نظرات و انعکاس نیاز مصرف کنندگان، افزایش کیفیت محصولات، توسعه انواع محصولات و حفظ ارتباط تنگاتنگ با مشتریان موثر بوده و نهایتا به توسعه بازار و فروش کمپانی منجر خواهد شد.
 
مرحله 7: SEO
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستندseo  مشمول به کارگیری فرایند ها در جهت بهبود و افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب سایت به واسطه ی موتورهای جستجو گفته می شود. ساده بگویم، آن فهمیدن این است که مردم چه کلماتی را ممکن است جستجو کنند تا بفهمند وب سایت شما چه چیزی عرضه می کند جنبه های زیادی در SEO وجود دارد که از کلمات موجود در صفحه ی شما تا ارتباطی که با دیگر صفحات برقرار می کنید را در بر می گیرد. گاهی اوقات SEO شما اطمینان حاصل کردن از این امر است که آیا وب سایت شما به گونه ای ایجاد شده است که موتورهای جستجو توانایی یافتن و شناسایی محتویات صفحه های شما را داشته باشند یا خیر البته بهینه سازی موتورهای جستجو تنها اشاره به این موتورها ندارد. بلکه اشاره به بهبود آن برای انسان ها نیز دارد.
 
مرحله 8: Sponsor
اگر در حال حاضر وب سایت شما در صفحه نخست نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر نیست و یا می خواهید به سرعت و در کوتاه ترین زمان در بالاترین سطح ممکن از نتایج این جستجوها قرار بگیرید، استفاده از روش اسپانسرینگ بهترین راه است.بسیاری از وب سایت های مرجع و یا موتورهای جستجوگر از جمله وب سایت هایی مانند Yahoo, Google, msn و غیره که به عنوان منبع اطلاعات در وب مطرح هستند، امکاناتی را برای کاربران اختصاصی و یا نمایندگان کاری خود در سراسر دنیا جهت ارتقای رنک و سطح رتبه وب سایتها به منظور کسب درآمد در نظر گرفته اند که این امکانات را توسط این کاربران ویژه و یا نمایندگان کاری برای استفاده در وب سایت های مختلف ارایه می نمایند.از این رو جهت افزایش ترافیک بازدید وب سایت کمپانی با اقدام به پرداخت هزینه اسپانسری این وب سایت ها در دنیای مجازی وب توسط نمایندگان آن ها می توان بر اساس زمینه فعالیت و محصولات یا خدمات شرکت، وب سایت کمپانی را هر چه بیشتر در معرض دید بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه کمپانی قرار داد.
 
مرحله 9: تبادل لینک
 تبادل لینک شیوه ایی است که دو سایت لینک های همدیگر را در سایت هایشان قرار می دهند. در تبادل لینک علاوه بر اینکه کاربران دو سایت با هم آشنا می شوند، رنکینگ سایت شما نیز در موتور های جستجوگر وب بالا می رود. همانطور می دانید جستجوگرها امروزه اصلی ترین درگاه جذب کاربر به حساب می آیند. سایتهایی که بک لینکهای طبیعی، زیاد دارند و در کنار آن محتوای منظم و جدید تولید میکنند، رتبه خوبی دارند. برای روشن شدن اهمیت Backlink به این مثال دقت کنید: فرض کنید شما در جلسه ای موضوعی را بیان کردید، و ۱۰ نفر موضوعی را که بیان کردید تایید کردند و به آن رأی دادند؛ سپس فرد دیگری موضوعی را بیان کرد و ۴ نفر به او رأی دادند و او را تأیید کردند. حال حرف شما ارزش بیشتر دارد یا شخص مقابل؟ جواب آشکارست که شما! زیرا افرادی که حرف شما را تایید میکنند بیشتر از شخص مقابل است. بک لینک هم به این صورت است؛ ، هرچه بک لینکهای شما بیشتر به سایت شما و مطالب شما باشد یعنی اشخاص بیشتری به آن رأی میدهند، آنرا دوست دارند و مورد تاییدشان است، پس رتبه بهتری را خواهید داشت
.
مرحله 10: ایجاد امکانات جذاب
یکی از الگوهای مناسب بازاریابی ایجاد امکانات جذابی است مانند اتاقهای گپ در مورد موضوع خاصی است . مثلا" هالیوود از این روش و با استفاده از ستارگان سینما و اتاقهای گفتگو باعث افزایش ترافیک سایت خود شده است. و یا ایجاد امکان بازی ها و سرگرمی های مشابه، مسابقه، قرعه کشی، متون جذاب، عکس های مرتبط و... برای جذابیت بیشتر وب سایت می باشد.