ماما نباید وظیفه پرستار را انجام دهد

تازه ها

ماما نباید وظیفه پرستار را انجام دهد

نظرات ()

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تأکید بر حضور 2 ماما در تیم پزشک خانواده، گفت: انجام وظایف گروه‌های دیگر مانند پرستاران توسط ماما در پزشک خانواده، ارائه خدمات با کیفیت در زمینه سلامت مادر و نوزاد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه استقلال حرفه‌ای ماماها در تیم پزشک خانواده باید مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: اگر استقلال حرفه‌ای ماماها مدنظر قرار گیرد زنان می‌توانند خدمات به موقع و درست دریافت کنند اتفاقی که اکنون در پزشک خانواده می‌افتد این است که مادر باردار برای دریافت خدمات پاراکلینیک مجبور است رفت‌ و آمدهای متعددی بین اتاق ماما و پزشک داشته باشد در صورتی که می‌تواند مستقیم در اتاق مامایی، همه خدمات را دریافت و بیمه‌ها نیز هزینه‌های پاراکلینیک مانند سونوگرافی و آزمایش‌ها را پرداخت کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر سازمان‌های بیمه‌گر به طور مستقیم با ماماها قرارداد ببندند این مشکل برطرف خواهد شد اکنون ماماهای کارشناس دارای شماره نظام پزشکی هستند و می‌توانند خدمات مربوط به زنان باردار را انجام دهند. استقلال ماماها موجب می‌شود تا انرژی کمتری از پزشکان مصرف شود و آنها به کار اصلی خود بپردازند. از طرفی ماماها نیز می‌توانند وقت بیشتری برای زنان باردار بگذارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد مامای تیم پزشک خانواده علاوه بر وظایف خود وظایف گروه‌های دیگری مانند بهداشت محیط، دارویاری و پرستاران را نیز انجام می‌دهد؛ این کارها می‌تواند وظیفه اصلی ماما را که ارائه خدمات با کیفیت به خانواده‌ها در زمینه سلامت مادر و نوزاد است تحت‌الشعاع قرار دهد.

خداکرمی اظهار داشت: در تیم پزشک خانواده باید به تعداد کافی ماما وجود داشته باشد یعنی اگر قرار است سه پزشک در تیم پزشک خانواده باشد باید دو ماما نیز در کنار آنها به ارائه خدمات بپردازد؛ نمی‌شود که یک ماما حضور داشته باشد و نفر دیگر را از گروه‌های دیگر جذب کنیم.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تأکید بر عدم جایگزینی گروه‌های دیگر به جای ماماها تصریح کرد: جایگزینی پرستار یا بهیار به جای ماما، ساده‌ انگاشتن و بی‌توجهی به نیازهای زنان تحت پوشش پزشک خانواده است. اگر نیازهای زنان و خانواده‌ها را خوب بشناسیم به جای ماما نیروی دیگری نمی‌گیریم.

وی افزود: وجود تعداد کافی ماما سرمایه‌گذاری برای آینده است زیرا ما سیاست‌های افزایش جمعیت را در پیش داریم و بر اساس آن تعداد زنان باردار در آینده افزایش می‌یابد و حضور ماماها برای این امر لازم است