بررسی برنامه آموزشی پزشک خانواده با استفاده از تجارب مشاوران خارجی

تازه ها

بررسی برنامه آموزشی پزشک خانواده با استفاده از تجارب مشاوران خارجی

نظرات ()

 

                                                                

عضو شورای آموزش علوم پزشکی و تخصصی با بیان اینکه در معاونت آموزشی دو بخش دبیرخانه پزشکی عمومی و همچنین تخصصی در خصوص پزشک خانواده فعالیت هایی در حال انجام است افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، برنامه پنجم و ششم توسعه، یکی از مأموریت های این دو دبیرخانه توجه به مقوله ارائه خدمت در چارچوب پزشک خانواده است.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وب دا؛ ضمن بیان مطلب فوق افزود: در همین راستا روز گذشته خانم پروفسور آمانداهو که از سال 2016 دبیرکل منتخب سازمان کنفدراسیون بین المللی پزشکان خانواده می شوند، میهمان وزارت بهداشت بود.

وی افزود: هدف از برگزاری نشست روز گذشته این بود که از تجربیات ایشان در زمینه تربیت پزشک خانواده استفاده شود و در خصوص چرایی، چگونگی و روش تدوین برنامه آموزشی پزشک خانواده در کشور با حضور وی بحث و بررسی شده و  مشورت هایی نیز در این زمینه صورت گرفت. 

دکتر حیدرزاده گفت: وضعیت موجود پزشکان عمومی و پزشکان خانواده که در حال حاضر در طرح پزشک خانواده روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر فعال هستند و همچنین خلاصه ای از وضعیت ارائه خدمات پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران در این نشست ارائه شد.

 عضو شورای آموزش علوم پزشکی و تخصصی خاطر نشان کرد: در خصوص مسیر و روش های آموزشی و ارتقای پزشکان عمومی کشور به رشته های تخصصی مختلف بحث هایی صورت گرفت.

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه پروفسور آمانداهو راهکارهایی خوبی به ما ارائه کرد، گفت: لازم است تا در خصوص محتوای نیاز به خدمات پزشک خانواده بررسی های بیشتری صورت گیرد و از نظرات این فرد و چندین مشاور دیگر که معرفی خواهد کرد در برنامه آموزشی پزشک خانواده که به همت دو دبیرخانه تدوین شده استفاده خواهد شد.

وی به لزوم تقویت و بروز رسانی برنامه آموزشی پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: در قالب برنامه آموزشی پزشک خانواده ضمن تربیت متخصص پزشک خانواده، پزشکان عمومی نیز توانمند می شوند و در صورت امکان برنامه تربیت پزشک خانواده از نیمه دوم سال جاری در تعداد محدودی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور آغاز خواهد شد.

دکتر حیدرزاده در خصوص مهیا نبودن سطح دوم ارائه خدمات در برنامه پزشک خانواده گفت: در نشست روز گذشته این چالش نیز مورد بررسی قرار گرفت اما باید توجه داشت که هدف این جلسه، افزایش کیفیت آموزش پزشک خانواده و مطابقت آن با استانداردهای روز دنیا بود و طبق دستور وزیر بهداشت، معاونت های درمان و بهداشت بر روی بسته های سطح 2 و 3 ارائه خدمات، فعالیت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تا بسته های سطح 2 و 3 ارائه خدمات اجرا نشود، نمی توان از یک بسته کامل پزشک خانواده یاد کرد افزود: معاونت آموزشی قصد دارد تا نیروی انسانی مورد نیاز شامل پزشک عمومی توانمند و متخصص پزشک خانواده را تربیت کند و دو معاونت بهداشت و درمان نیز همزمان با برنامه های ما در آینده ای نزدیک زیر ساخت های لازم را فراهم خواهند کرد.

دکتر حیدرزاده تأکید کرد: نباید توانمندی های دانشگاه های کوچک کشور در قالب تیپ 2 و 3 سابق را نادیده گرفت چرا که دارای بیمارستان های عمومی مناسب و همچنین ارتباط بهتر جامعه با سیستم بهداشتی هستند بنابراین دانشگاه های کوچک کشور مکان های مناسب تری برای تربیت پزشکان عمومی توانمند در ارائه خدمت پزشک خانواده هستند.