آداب ميوه خوردن

تازه ها

آداب ميوه خوردن

نظرات ()

هليا سرفراز/گفتگو با دكتر محمدرضا وفا متخصص تغذيه و رژيم درماني
آداب ميوه خوردن

مثل تمام موضوعات مرتبط با سلامت، تغذيه هم از باورها و توصيه‌هاي عاميانه در امان نمانده و هميشه از اطرافيان‌مان اطلاعات عجيب و جالبي درباره اين که چه بخوريم و چه نخوريم، مي‌شنويم. البته در مورد بعضي خوراکي‌ها مثل ميوه، بين تمام مردم توافق نسبي وجود دارد و همه مي‌دانند که خوردن ميوه ضامن سلامتي است ولي درباره زمان ميوه خوردن توصيه‌هاي ضد و نقيضي وجود دارد....

 يکي از باورهاي رايج در اين زمينه، اين است که ميوه را نبايد همزمان با وعده‌هاي غذايي مثل ناهار و شام مصرف کرد و حتي عده‌اي معتقدند تا يکي، دو ساعت بعد از غذا هم نبايد ميوه بخوريم چون ميوه مانع از جذب مواد مغذي‌اي مي‌شود که توسط غذا وارد بدن ما شده‌اند. براي اينکه ببينيم اين باور چقدر درست است و بهترين زمان براي خوردن ميوه چه وقت است، با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذيه و رژيم درماني و دانشيار دانشگاه گفت‌وگويي کرده‌ايم که مي‌خوانيد:


سلامت: آقاي دکتر! اينکه ميوه مانع از جذب مواد غذايي مي‌شود و نبايد همراه با غذا آن را مصرف کرد، درست است؟

در آخرين مطالعات و گزارش‌هاي دانشگاه‌هاي تغذيه معتبر دنيا، به شدت توصيه شده که مردم در هر ساعتي از شبانه‌روز که مي‌توانند ميوه و سبزي مصرف کنند. در واقع فوايد ميوه‌ها و سبزي‌ها آنقدر زياد است که در هر زماني از شبانه‌روز که مصرف شوند، مورد تاييد است ولي اين عقيده‌اي هم که در ميان مردم وجود دارد، جاي بحث و بررسي دارد. مي‌دانيم که ميوه‌ها منابع غني فيبر هستند و وقتي ميوه مي‌خوريم مقدار زيادي فيبر وارد دستگاه گوارش‌مان مي‌شود. اين فيبرها باعث سريع شدن حرکات دودي روده مي‌شوند و در نتيجه عبور مواد غذايي را از دستگاه گوارش تسريع مي‌کنند. به اين ترتيب وقتي ما ميوه را همراه يا بلافاصله بعد از غذا مي‌خوريم، مواد غذايي با سرعت بيشتري از دستگاه گوار‌ش‌مان عبور مي‌کنند و در نتيجه جذب خيلي از مواد مغذي مثل ويتامين‌ها و مواد معدني، به اضافه کالري و حتي ترکيبات غذايي مضر مثل کلسترول و قند کمتر مي‌شود.

سلامت: پس با اين حساب، مصرف ميوه همراه غذا، هم خوب است و هم بد؟

بله. اين موضوع کاملا نسبي است. اگر فردي مشکل خاصي از نظر کمبود مواد مغذي نداشته باشد، مي‌تواند با خيال راحت همراه ناهار و شامش ميوه مصرف کند. به عنوان نمونه براي افراد چاق يا مبتلايان به قندخون بالا مصرف انواع ميوه‌ها به جز ميوه‌هاي شيرين مثل خرما، انجير و توت يا سبزيجاتي مثل کاهو و سبزي خوردن همراه غذا، نه تنها مضر نيست که مي‌تواند مفيد هم باشد. به اين ترتيب که مصرف ميوه‌ها باعث کندشدن سرعت جذب مواد مغذي از جمله قند مي‌شود. اما براي کسي که دچار کمبود وزن و لاغري بيش از حد است، مصرف ميوه همراه غذا توصيه نمي‌شود چون باعث مي‌شود کالري موجود در غذا به ميزان لازم جذب بدنش نشود و در وزن‌گيري دچار مشکل شود. به علاوه افرادي که دچار سوء‌هاضمه هستند، کساني که ترشح اسيد معده‌شان زياد است، يا مبتلايان به زخم معده، التهاب معده، زخم اثني‌عشر و ساير مشکلات دستگاه گوارش فوقاني يا تحتاني، از مصرف ميوه حين غذا منع مي‌شوند ضمن اينکه اصولا رژيم غذايي اين افراد کم فيبر است.

سلامت: آقاي دکتر! در بعضي از فرهنگ‌هاي غذايي، مردم عادت دارند سر سفره ناهار يا شام از ميوه‌هاي فصل مثل انگور و خربزه به عنوان دسر استفاده مي‌کنند. شما اين عادت غذايي را تاييد مي‌کنيد؟

بله. همان‌طور که گفتم افراد عادي که نه اضافه وزن دارند نه کمبود وزن و مشکلات گوارشي مي‌توانند به مقدار متعادل همراه يا بعد از غذايشان به عنوان دسر ميوه فصل ميل کنند. مثلا 2، 3 تا قاچ کوچک خربزه همراه غذا مشکلي ندارد يا اگر کسي دلش مي‌خواهد پرتقال و مرکبات کنار غذايش باشد، خيلي هم خوب است چون مصرف ويتامين C به جذب آهن، روي و کلسيم غذا کمک مي‌کند؛ بنابراين ما به کساني که مبتلا به فقر آهن هستند، توصيه مي‌کنيم همراه غذايشان ليمو، نارنج يا همان پرتقال را مصرف کنند تا جذب آهن در بدنشان ارتقا پيدا کند. ولي بايد دقت کرد از ميوه‌هاي خيلي شيرين حتما به عنوان دسر بعد از غذا استفاده کنيد چون اين ميوه‌ها با افزايش قند خون باعث سيري کامل و خوشايندتري مي‌شوند ولي مصرفشان قبل يا حين غذا احساس سيري کاذب به وجود مي‌آورد و باعث کم اشتهايي مي‌شود.

سلامت: در مورد مصرف ميوه‌ها قبل از ناهار يا شام چه توصيه‌اي داريد؟

کساني که اضافه وزن و ولع زيادي هم نسبت به غذا دارند، به شرط اينکه مشکل گوارشي نداشته باشند مي‌توانند ناهار يا شامشان را با خوردن ميوه‌هاي غيرشيرين يا سالاد ميوه و سبزي شروع کنند تا مقداري از حجم معده‌شان با اين مواد پر شود و بتوانند از اين طريق مشکل پرخوري‌شان را کنترل کنند. البته ممکن است بعضي‌ها با خوردن ميوه قبل يا حين غذا دچار نفخ شوند که اين نفخ نشانه عدم هضم و جذب مناسب است؛ پس چه بهتر كه اين دسته از افراد خوردن ميوه‌شان را به زمان‌هاي ديگر موكول كنند.

سلامت: به‌عنوان پرسش آخر، به نظر شما بهترين زمان براي ميوه خوردن چه‌وقت است؟

ساعت 10 صبح يا در ساعات عصر به عنوان عصرانه که مي‌تواند جايگزين انواع شيريني‌جات و تنقلات كم‌ارزش شود.

منبع : salamat.ir