شبکه اجتماعی لینکدین و جذب مشتری

تازه ها

شبکه اجتماعی لینکدین و جذب مشتری

نظرات ()

linkedin-business

لینکدین شبکه ای حرفه ای است که افراد تجربیات و تخصص خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. اما لینکدین به همین جا ختم نمی شود. در حال حاضر این شبکه اجتماعی یکی از ابزارهای جذب مشتری و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. در واقع لینکدین بستری را برای کسب و کارها فراهم می کند تا خودشان را معرفی کنند و با ساختن رابطه هایی دوطرفه و با معنی با مخاطبان، برند خود را مستحکم سازند.

 یکی از موثرترین روش ها برای ایجاد رابطه با مشتریان بالقوه فعالیت هدفمند در گروه های تخصصی لینکدین است.

گروه های لینکدین مانند یک فروم تخصصی و یا یک اتاق جلسه مجازی عمل می کند که در ان افراد با علاقه های مشترک دور هم جمع می شوند تا نظرات و پرسش های خود را درباره موضوعی مشترک بیان کنند و با دیگر اعضا تعامل و مکالمه داشته باشند و بیشتر در مورد موضوع مشترک صحبت کنند و یاد بگیرند.

شما می بایست با حضور فعالانه در این گروه ها تخصص و دانش خود را به دیگران در مورد موضوع مشخصی با ظرافت نشان دهید. به این گونه که در عین حال که با پاسخ به پرسش های دیگران کمک می کنید و راهنماییشان می کنید برای خود نیز بازاریابی غیر مستقیم کنید. با استمرار در به اشتراک گذاری دانش و تخصص خود و همراهی با دیگران، به مرور شما تبدیل به یک منبع قابل اتکا در آن حوزه خاص می شوید و می توانید از پتانسیل ایجاد شده نهایت استفاده را به نفع کسب و کار خود ببرید.

چطور گروه های مختلف را پیدا کنیم؟

لینکدین ابزارهای جستجوی متفاوتی را ایجاد کرده است که به راحتی بتوانید گروه ها را براساس علائق و نوع مخاطبانی که به دنبالشان هستید، بیابید. برای شروع با استفاده از کلید واژه های مربوط به کسب و کار خود گروه های مختلف را جستجو نمایید. برای مثال گروه هایی که مربوط به فارغ التحصیلان محل تحصیل شماست و یا گروه هایی که مشتریان شما در آن حضور دارند. توجه کنید که هدف شما یافتن مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتری بالفعل است. بنابراین به دنبال گروه هایی باشید که مشتریان شما آنجا حضور دارند.

گاهی وقت ها شاید لازم باشد که گروهی را خودتان تاسیس کنید و در مورد دغدغه ها و موارد مورد نیاز مشتریان و مخاطبان صحبت کنید.

چطور مطمئن شویم که یک گروه ارزش سرمایه گذاری ما را دارد؟

چطور مطمئن شویم که گروهی که می خواهیم در آن فعالیت کنیم گروه مناسبی است و ارزش وقت گذاشتن ما را دارد. بهتر است با پاسخ دادن به سوالات زیر ارزش یک گروه را برای خود مشخص کنید:

– چه کسی مدیر گروه است؟ آیا خود مدیر گروه به خوبی در بحث ها شرکت می کند یا خیر؟

– قوانین گروه چیست؟ اگر قوانین مشخصی برای فعالیت در گروه وجود ندارد احتمال این که مدیریت گروه ضعیف باشد افزایش می یابد.

– آیا بیشتر بحث های مطرح شده در گروه مشارکت بالای اعضا را با خود به همراه دارد؟

– آیا لینک های تبلیغاتی زیادی وجود دارد و یا افراد زیادی به صورت واضح به تبلیغ مهارت های خود پرداخته اند؟ در این صورت احتمال این که اعضای گروه به دنبال دریافت نکات عمیق و حل مشکلات خود باشند کم است.

– آیا افراد تاثیر گذار در گروه (top influencer) افراد قابل اتکا و حرفه ای هستند؟

– آیا مدیر گروه جزو افراد تاثیر گذار گروه است؟

نکته دیگر این که یادتان باشد تعداد اعضای یک گروه لزوما ارتباط مستقیمی با میزان کیفیت گروه ندارد. بنابراین فقط روی این نکته تصمیم گیری نکنید.

چطور در گروه مشارکت موثر داشته باشیم؟

اگر فقط در گروه ها عضو می شوید که بتوانید محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید کاملا وقت خود را تلف می کنید. هیچ کس به فردی که دائم در مورد خودش صحبت کند گوش نمی دهد. بلکه باید سعی کنید مفید واقع شوید و واقعا از تخصص خود در جهت کمک به افراد استفاده کنید. به همین منظور سعی کنید:

– از لینک های مرتبط و کاربردی خود(پست های وبلاگ خود) در پاسخ به پرسش ها و سوالات مطرح شده توسط اعضای گروه استفاده کنید.

– سوالات مناسب بپرسید و سعی کنید پاسخ عمیق و کاربردی ارائه کنید.

– در مباحث مطرح شده توسط اعضای گروه شرکت کنید و نظرات حرفه ای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

– محتوای کاربردی، با معنی و جالب و مطابق با علاقه مندی اعضای گروه را ایجاد و به اشتراک بگذارید.

 توجه داشته باشید کسانی که زیر پست های مربوط به حوزه کاری خود کامنت می گذارند سه برابر بیشتر مخاطبان را به پروفایل خود جذب می کنند. خوب است از کارمندان خود نیز بخواهید مشارکتی فعالانه در گروه های لینکدین داشته باشند و به پرسش های تخصصی پاسخ دهند و از تجربیات حرفه ای خود بگویند.

اگر در لینکدین فعال نیستید خوب است همین امروز شروع کنید. موثر باشید و روابط دوطرفه با مشتریان خود بسازید تا درنهایت رابطه ای برد-برد برای مشتریان و کسب و کار خود خلق کنید.