عضله پکتورالیس مینور

تازه ها

عضله پکتورالیس مینور

نظرات ()

این عضله درست وقتی دیده میشه که پکتورالیس ماژورو بزنیم کنار. عضله پکتورالیس مینور یه حالت سه شاخه ای داره.

اوریجن یا همون ابتداش سطح قدامی (آنتریور) ریب های ۳و۴و۵ و فاسیای عمقی پوشاننده فضاهای بین دنده ایه که تو بعضی منابع میگن آپونوروز یا نیام عضلات اینترکاستالیس. این مطلبو از اون جهت میگم که بدونین آپونوروز یا نیام همون فاسیای عمقی نیست. میتونین به اینجا هم مراجعه کنید و بخونید. البته خانم دکتر فقط به ریب های ۳و۴و۵ اشاره کردن پس همینو یاد بگیریم کافیه.

تو این شکل زیر خیلی خوب نشون داده شده که اوریجن پکتورالیس دقیقا به کجای دنده ها وصل میشن.

اینسرشن یا انتهاش هم سطح مدیال زائدهٔ کوراکوئید اسکاپولاس.

اول بذارین تکلیفمونو با این دو تا زائده مشخص کنیم. چون هی اسم این دو زائده رو می شنویم. تو شکل زیر مکان دقیق زائده کوراکوئید یا منقاری و آکرومیون نشون داده شده. البته ما داریم به کتف این عمو از عقب نگاه می کنیم. پس زائده کوراکوئید جلوتر از آکرومیونه. اصلا آکرومیون همون امتداد خار کتفیه. پس معلومه که عقب تر از کوراکوئیده.

اگه گفتین این کتف سمت راسته یا چپه؟


حالا می رسیم به اعصاب. یادتون هس گفتم پکتورالیس ماژور از طریق اعصاب پکتورال داخلی و خارجی عصبدهی میشه؟ حالا این مینور فقط از یکی از اون دوتا عصب بهره برده و اون عصب پکتورال داخلیه.
پس میتونه سوال بیاد کدام عصب هم به پکتورالیس مینور و هم به ماژور عصبدهی می کند و جواب عصب پکتورال داخلیه.
و اما فانکشن این عضله. من اینجا مختصر می گم چون می خوام تو پست های مفصل تری این حرکات رو دقیق بررسی کنیم اونم با اصطلاحات آناتومیکی. OK؟
این عضله راس شانه رو پایین میاره و کتف رو به جلو میاره. مثلا فرض کنین تو یه گودالی که فقط دستتون میتونه توش وارد بشه، جاکلیدیتون افتاده و می خواین برش دارین. اینجاس که مجبورین هی کتفتونو به جلو بکشین و باید از مینورتون تشکر کنید.