عضله ساب کلاویوس

تازه ها

عضله ساب کلاویوس

نظرات ()

اول یه سوال دارم. وقتی میگیم ابتدای یه عضله رو استخوان A و انتهاش استخوان B ، اون وقت این عضله اگه قرار باشه یکی رو به طرف دیگری بکشه، کدوم اتفاق میفته؟ A ب طرف ‌B میره یا B به طرف A؟ ما گفتیم که اوریجن ها حالت ثابتی دارن و اینسرشن ها به طرف اوریجن ها حرکت می کنن. مگه نه؟

پس به این نکته تو این پست خوب توجه کنین تا متوجه منظورم بشین.


ساب یعنی زیر کلاویکل هم ینی ترقوه. یادتون هست که در مورد اسمش تو یه پستی توضیح دادم؟

اریجن آن ریب (دنده) اول در محل کاستاکوندرال جانکشن یا همون اتصال بین کاستا و کوندریوم (غضروف) یا همون اتصال بین دنده و غضروف مربوطه است.

یادتون هست گفتیم زیر کلاویکل یه ناودان هست؟ دوباره یادتون هست گفتیم کلاویکل رو به سه قسمت تقسیم می کنن و میگن یک سوم لترال به عقب برامده و دو سوم مدیال به جلو برامده است؟ حالا اون یک سوم میانی رو در نظر بگیرین. سطح اینفریور یک سوم میانی کلاویکل، محل اینسرشن عضله ساب کلاویوسه.

تو این شکل هم به خوبی نشون داده شده.

راستی اگه گفتین این کلاویکل راسته یا چپه؟

می رسیم به عصب دهی این عضله. من قراره عصب این چندتا عضله رو یکجا جمع بندی کنم. پس فعلا مختصر میگم.  عصب این عضله، اسمش خیلیییییی سخته: عصب عضله ساب کلاویوس!!!

آخه میگن از کرامات شیخ ما این است/شیره را خورد و گفت شیرین است!!!

و اما به فانکشن این عضله هم به طور مختصر اشاره کنیم چون بعدا مفصلا به فانکشن ها به صورت ترکیبی خواهیم پرداخت. حالا اون پاراگراف اول همین پست رو به یاد بیارین... با توجه به اوریجن و اینسرشن که گفته شد، این عضله ترقوه رو به سمت دنده می کشه عایا؟ یا دنده اول رو به سمت ترقوه؟ خب درسته این سوال یه کمی خنده داره و تابلوئه که هیچ وقت دنده به طرف کلاویکل کشیده نمی شه ولی همه ی کِیس ها (Case) اینطوری واضح و تابلو نیستن. باید یاد بگیریم که کدوم استخون به طرف کدوم یکی کشیده میشه. و اون رو در حالت کلی به کار ببریم.

این عضله ترقوه رو به سمت دنده اول می کشه و هدفش هم ثبات مفصل جناغی-ترقوه ای یا همون لیگامان استرنوکلاویکولاره.