شبکه آندوپلاسمی زبر

تازه ها

شبکه آندوپلاسمی زبر

نظرات ()

شبکه آندوپلاسمی زبر یا خشن یا همون (Rough Endoplasmic Reticulum (RER شبکه ای از کیسه های بهم پیوسته است که اعمال مهمی انجام می دهد:

۱- ساختن و جداسازی (بر اساس مقصد) پروتئین های :

آ) ترشح شونده به ماتریکس خارج سلولی

ب) قرارگیرنده در غشای پلاسمایی سلول

پ) قرارگیرنده در غشای خودش یا گلژی

ت) آنزیمی که وارد لیزوزوم می شوند یا پروتئین هایی که در داخل گرانول ها ذخیره می شوند.

۲- گلیکوزیلاسیون اولیه گلیکوپروتئین ها

۳- انجام بعضی تغییرات پس ترجمه ای روی پلی پپتیدهای تازه تشکیل شده

۴- جمع آوری پروتئین های چندزنجیره ای

پروتئین هایی که قرار است اگزوسیتوز شوند،  قبل از اگزوسیتوز در وزیکول هایی ذخیره می شوند.

من اون کلمه وزیکول رو شک دارم. ولی مطمئنم قبل از ترشح ذخیره می شوند حالا کجا؟ من فک می کنم تو همون Secretory vesicle‌ که جوووونکوئیرا بهش اشاره کرده. دوستان اگه اشتباه فک می کنم بهم بگین لطفا.


نحوه شناسایی شدن پروتئین هایی که قرار است ساخته شدنشان در شبکه آندوپلاسمی خشن ادامه یابد:

یک کمپلکس پروتئینی به نام جزء تشخیص دهندهٔ علامت یا Signal-recognition particle علامت یا سیگنال پلی پپتیدی را می شناسد و به آن متصل می شود. این کمپلکس از ادامه پروتئین سازی در سیتوسل جلوگیری می کند تا ریبوزوم به شبکه آندوپلاسمی خشن برسد...

ریبوزوم پس ار آنکه به سطح ER‌ رسید، طوری روی آن قرار می گیرد که محصول پپتیدی به داخل ER تزریق شود. یعنی از طرف قسمت بزرگش به ER متصل می شود.

آنزیم سیگنال پپتیداز داخل ER قرار دارد و منتظر است که پلی پپتید وارد شبکه شود. پس از آنکه وارد شد، توالی سیگنال را حذف می کند.

کمپلکس SRP چگونه خود را به سطح RER می رساند؟ روی سطح RER رسپورهایی برای SRP وجود دارد. این رسپتور ها درست در کنار مجموعهٔ رسپتور-کانالی هستند که بخش رسپتور آن ها به ریبوزوم اتصال می یابند. پس از اتصال SRP به رسپتور خودش و جزء بزرگ ریبوزوم به رسپتور خودش، SRP از رسپتور خودش جدا می شود و ترجمه دوباره ادامه می یابد. بخش کانالی نیز کانالی می شود برای ورود پلی پپتید در حال سنتز و موسوم است به ترنسلوکیتو یا ترنس لوکون.

آیا پلی پپتید خودش همینجوری از طریق کانال ها وارد شبکه می شوند؟

نه خیر؛ چاپرون و پروتئین های دیگر پلی پپتید را به داخل شبکه می کشند.

آیا تغییرات پس ترجمه ای واقعا پس از ترجمه شروع می شوند؟

نه خیر؛ از همان لحظه ای که ذره ای از پلی پپتید وارد شبکه می شود، شروع می شود و پس از آزاد شدن پلی پپتید از ریبوزوم باز هم تا مدتی ادامه می یابد.

این شکل رو تو بخش ریبوزوم گذاشتم ولی خیلی مهمه و به درد این پست هم می خوره: