مراحل رشد جنسی در انسان

تازه ها

مراحل رشد جنسی در انسان

نظرات ()

مراحل رشد جنسی در انسان


غریزه ی جنسی
" غریزه ، امری درونی و توانایی فطری است که نیاز به یادگیری ندارد ، بلکه هنگام تولد با انسان یا موجودی که آن را داراست ، همراه می باشد و در راستای تمایل ذاتی به ارضای نیازهای اساسی به خصوص زیستی او را به فعالیت معینی بر می انگیزد " 
غریزه ی جنسی را در انسان می توان چنین تعریف کرد : توانایی و نیروی ذاتی که انسان هنگام تولد با خود دارد و در جهت ارضای نیازهای جنسی ، وی را به فعالیت معینی وادار می کند .

رشد جنسی
 رشد جنسی در انسان مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد و از ماه های قبل از تولد شروع شده و تا سال های متمادی بعد از تولد ادامه دارد .

 رشد جنسی قبل از تولد
از زمانی که عمل لقاح ( باروری تخمک ) رخ می دهد ، موجود زنده در حال رشد است و اعضای تناسلی نیز مانند سایر اعضای موجود زنده رشد می کند . از این زمان رشد بدون وقفه ادامه دارد ، گر چه در مراحلی بر سرعت آن افزوده یا از آن کاسته می شود ، اعضای تناسلی فرد هم به رشد خود ادامه می دهد تا آن جا که بر انجام وظایف رشد جنسی قادر باشد .
رشد جنسی انسان چه مرد چه زن به عوامل مختلفی بستگی دارد .
یکی از عوامل مؤثر در رشد جنسی انسان غده های جنسی اوست . این غده ها که در مردها بیضه و در زن ها تخمدان ها می باشند ، در رشد بدنی و روانی و نیز تولید مثل نقش مهمی را به عهده دارند :
هورمون های جنسی در مرد به نام اندروژن یا تستوسترون می باشد و هورمون های جنسی زن به نام استروژن خوانده می شود .نقش هورمون های جنسی ماده به علت تنوع کار آن ها و همین طور اهمیت آن ها در دوره عادت ماهانه ، دوران بارداری ، زایمان و شیر دادن ، از اهمیت هورمون های جنسی مرد بیشتر است . تراوش درونی غده های جنسی در شخصیت و رفتار افراد دخیل بوده و موجب بروز صفات " نخستین " و " ثانویه " می شود .
صفاتی که در شکل دادن به آلت های تناسلی و قادر ساختن فرد در امر تولید مثل مؤثر است " صفات نخستین " می باشد . هورمون های جنسی – چه در زن و چه در مرد – در دوره رشد و نمو مسئول ایجاد صفات ثانوی جنسی می باشند . این صفات به مجموعه ویژگی های جسمی و روانی گفته می شود که دو جنس را از یکدیگر متمایز می سازد .
در امتداد طول کروموزوم ها ، عناصری شیمیایی به شکل دانه های تسبیح قرار دارد که " ژن " نامیده می شود . ژن ها حاوی اطلاعات و برنامه هایی هستند که ویژگی های بیولوژیک فرد را تعیین می کنند . با توجه به مسأله وراثت و انتقال صفات به وسیله ژن ، برخی از مشکلات و اختلالات جنسی هنگام انعقاد نطفه شکل می گیرد ، زیرا بر اساس این که کدام صفت بر کروموزوم زن و مرد قرار دارد با هم نطفه را تشکیل می دهند ، صفات نوزاد متفاوت خواهد شد ، از این رو در مواردی اختلالات کروموزوم جنسی به ناهنجاری های جنسی منجر می شود .

رشد جنسی بعد از تولد 
بعد از این که انسان به دنیا می آید ، از نظر جنسی همچنان در حال رشد است .
رشد جنسی دوره ی کودکی با نوجوانی و جوانی متفاوت می باشد .
در پست های بعدی هر یک از دوره های جنسی را مطرح می کنم .