رشد جنسی در کودک

تازه ها

رشد جنسی در کودک

نظرات ()

رشد جنسی در کودک

بلوغ جنسی از دوره نوجوانی به بعد شکل می گیرد ، از این رو در مورد کودکان این سوال مطرح می شود : آیا می توان درباره آن ها از رشد جنسی سخن گفت ؟

آیا آنان مسایل جنسی را درک می کنند یا خیر ؟ شکی نیست که ظهور و بروز صفات ثانویه جنسی ، برای نوع کودکان در زمان کودکی رخ نمی دهد ، بلکه این امر به دوره نوجوانی به بعد مربوط می شود . با این حال برخی از صاحب نظران معتقدند که کودکان نیز ، از یک درک ضعیف نسبت به مسائل جنسی برخوردارند .آیت الله ابراهیم امینی در " آیین تربیت " ضمن بیان موارد زیادی از نشانه های وجود غریزه ی جنسی در کودک یادآور شده اند :

چنان نیست که غریزه جنسی در زمان بلوغ پیدا شود ، بلکه از زمان کودکی در نهاد انسان نهفته است و به صورت گوناگون بروز می نماید .

ایشان سپس به ذکر موارد و شواهدی می پردازند که می توان از آنها استفاده کرد که کودکان نابالغ قبل از سن دوازده سالگی نیز ، بهره ای از غریزه ی جنسی می برند ، گر چه این غریزه در آنان مبهم و ناشناخته است ، به سویی توجه دارد و به جانب آن هدف کشیده می شود . کودک نمی داند که از چه راهی می توان آن ها را به دست آورد . برخی از شواهدی که مورد استناد ایشان قرار گرفته از این قرار است :

بچه های خردسال از لمس آلت جنسی خویش لذت می برند و حالت تحریک و نعوظ بر ایشان حاصل می شود ، از بوسه ها و نوازش پدر و مادر لذت می برند ، خوشگلی و بدگلی را متوجه می شوند و گاهی به زبان می آورند . در سن دو سه سالگی به اختلاف دختر و پسر متوجه می شوند و با دقت و کنجکاوی به آلت تناسلی نگاه می کنند ، قدری که بزرگ تر شدند ، مجذوب عکس های لخت و عریان می شوند و خیره خیره به آن ها نگاه می کنند ، فحش ها و شوخی های جنسی را بر زبان جاری می سازند و از آن لذت می برند ، کم کم به سوی جنس مخالف تمایل پیدا می کنند و در صدد خودنمایی و جلب آنان می آیند ، گاه تصریحاً یا تلویحاً درباره ی امور جنسی از پدر و مادر سؤالاتی می نمایند ، به نجواهای پدر ومادر خوب گوش می دهند و کارهای آنان را کنترل می کنند ، با دوستان و هم سن و سال های خود در گوشه و کنار می نشینند و راز و نیاز می کنند .

در روایات نیز با مواردی رو به رو می شویم که می توان از آن ها استفاده کرد که کودک هر چه مراحل رشد جسمانی خود را طی می کند ، به رشد و بلوغ جنسی نزدیک تر می شود و مسائل جنسی بیش تر برایش قابل درک می شود یا حداقل این که از امور جنسی بیش تر متأثر می گردد ، از جمله دسته ای از روایات که بوسیدن کودک ، روی زانو نشاندن او و در یک رختخواب خوابیدن کودکان با هم و یا با دیگران را نهی کرده است . که به چند نمونه اشاره می کنیم :

1-      مردان و زنان نامحرم نباید دختران و پسران بالاتر از شش سال را ببوسند.

از امام علی (ع) نقل شده است که فرموده اند :

هنگامی که دختر بچه ای به سن شش سالگی رسید ، جایز نیست مرد نامحرم او را ببوسد و یا او را در آغوش بگیرد و به خود بچسباند .

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند :

وقتی دختر بچه ای به سن شش سالگی رسید ، جایز نیست که پسر بچه او را ببوسد و هنگامی که پسر از سن هفت سالگی گذشت زن او را نبوسد .

2-      جدا کردن بستر کودکان از بستر پدر و مادر و نیز جدایی بستر دختر و پسر از یکدیگر و حتی جدایی دخنران و پسران از هم جنس خود ، جزء برنامه های تربیتی اسلام برای جلوگیری از لغزش ها و اختلال های جنسی و نیز پیش گیری از بلوغ زودرس بوده و مورد تأکید قرار گرفته است .

نتیجه این که کودکان اگر چه به درک غریزه ی جنسی _ آن گونه که نوجوانان و جوانان می رسند _ نایل نشده اند ، رگه هایی از غریزه ی جنسی در آنان وجود دارد که ممکن است اثر بی توجهی آسیب هایی را در کوتاه مدت به آنان وارد کند .