تأثیرپذیری نوجوان و جوان در مسائل جنسی

تازه ها

تأثیرپذیری نوجوان و جوان در مسائل جنسی

نظرات ()

تأثیرپذیری نوجوان و جوان در مسائل جنسی

از جمله مسائلی که نوجوان را از کودک متمایز می کند ، مسأله رشد جنسی است . نوجوان با رسیدن به بلوغ جنسی چیزهایی را درک می کند که یک کودک نمی تواند آن را دریابد ، و آن لذت هایی است که یک نوجوان و یا جوان از دیدنی ها و شنیدنی ها و لمس کردنی ها می برد و با لذتی که یک کودک از آن ها می برد ، تفاوت دارد .

با بلوغ جنسی نیاز جنسی در انسان شکل می گیرد و انسان به دنبال چیزی می گردد که نیاز به وجود آمده را برطرف کند . نیاز جنسی ، از جمله نیازهای فیزیولوژیک و اولیه برای انسان است و تا ارضا نشود ، نیازهای سطح بالاتر و عالی تر در او شکل نمی گیرد و اگر شکل بگیرد ، چندان تأثیرگذار نیست .

نوجوان در دوره ی نوجوانی خود با تغییر و تحولات متعدد و پیچیده فیزیکی و روانی رو به رو می شود . او می داند که دیگر کودک نیست که همچنان به والدین خود وابسته باشد . از سوی دیگر ، هنوز به دوره جوانی نرسیده تا در اداره خویش مستقل گردد . نوجوان از این نسبت به هویت خود دچار سردرگمی و نوعی شک و تردید می شود و گویا گمشده ای دارد و به دنبال آن می گردد . آن چه او می خواهد ، هویت خویش است و می خواهد بداند که کیست و چیست ؟ نوجوانی ، مرحله بریدگی از کودکی با تمام خصوصیات آن و ناپیوستگی به دوره جوانی با امتیازات خاص آن است ، از این رو برخی از نوجوانان به گوشه گیری رو می آورند و در افکار ، آرزوها و تمایلات خود فرو می روند.

با تغییراتی که در درون و برون نوجوان رخ داده است و او را از کودکی جدا کرده ، نمی توان با او چون یک کودک خردسال برخورد کرد، مثلاً نوجوانی را که در زمان کودکی اش می شد به راحتی متقاعد کرد م حتی به او پرخاش نمود ، اکنون حساس و زود رنج شده و خیلی زود عصبانی می شود و کوچک ترین برخوردی با او موجب طغیان وی می گردد . ریشه این مسائل ، تحولات گسترده و پیچیده دوره بلوغ جنسی است ، زیرا نوجوان با قرار گرفتن در مرحله بلوغ جنسی و تحمل تغییرات تمام ارگانیزم ، زود خسته ، اندوهگین و پژمرده و حساس می شود .

نوجوان تعادل حیاتی دوره کودکی را از دست می دهند و با پافشاری بر خواسته های خود ، کمتر از والدین خود اطاعت می کنند .پدر و مادر باید با تحمل زیاد ، ادب و نزاکت فراوان با نوجوان برخورد کنند و با دقت در حالی که می کوشند مسائل لازم دوره نوجوانی را به او بیاموزند ، به وی کمک کنند .

اگر انسان قبل از نوجوانی به گونه ای با امور جنسی سر و کار داشته باشد و به قول معروف چشم و گوش باز شده و بلکه تجربه ی جنسی داشته باشد ، در دوره نوجوانی با تفکر و تمایلات خود ، فقط در آرزوی معاشرت با یک پسر و یا یک دختر است .