نداشتن فعالیت فیزیکی و کم تحرکی کشنده است

تازه ها

نداشتن فعالیت فیزیکی و کم تحرکی کشنده است

نظرات ()

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند بررسی های جهانی نشان می دهند که نداشتن فعالیت فیزیکی و کم تحرکی در تعداد بسیار زیادی از مردم جهان دیده می شود و این عامل سالانه موجب مرگ و میر دو میلیون نفر در سراسر دنیا می شود.

بی‌تحرکی فقط به استراحت در تخت اطلاق نمی‌شود، کارمندی که ساعت‌ها پشت یک میز بنشیند، به درجاتی از بی‌تحرکی مبتلاست. در واقع اگر کمتر از پنج هزار قدم در روز یعنی کمتر از سه کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنید، زندگی بی تحرکی دارید و در این‌صورت خطر بیماری‌ها شما را تهدید خواهد کرد.

در حقیقت نشستن، آن هم برای ساعت‌های طولانی از جنبه‌های گوناگون برای سلامت انسان مضر است. خطر نشستن تا آنجاست که متخصصان امر، آن را در‌ردیف سیگار کشیدن قرار داده اند.

در چند سال اخیر، تحقیقات گسترده‌ای برای سنجش میزان سلامت افراد تن‌پرور یا کارمندانی که بنابه اقتضای کاری، ساعات زیادی را پشت میز می‌نشینند، صورت گرفته است. متاسفانه نتیجه ‌عمومی این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سبک زندگی کم‌تحرکی دارند، حتی با انجام فعالیت‌های ورزشی نیز از خطرات مربوط به نشستن در امان نخواهند بود.

براساس مطالعات انجام شده کاهش فعالیت فیزیکی در مقایسه با مصرف دخانیات، چاقی و دیابت ، مرگ و میر بیشتری را بدنبال داشته است، اما متاسفانه کم تحرکی بیشتر از دیگر موارد در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها مورد غفلت واقع شده است.چهارمین علت مرگ در دنیا نداشتن فعالیت جسمانی بوده و کاهش فعالیت فیزیکی یک پدیده شوم جهانی است که، به کشور ما هم سرایت کرده است.

نداشتن فعالیت بدنی به طور مستقیم و غیر مستقیم عوارض زیادی را به همراه دارد و بسیاری از بیماری های مزمن و مرگ و میر ناشی از آنها به دلیل بی تحرکی است و متاسفانه در سال های اخیر موارد مرگ و میر و عوارض ناشی از عدم فعالیت فیزیکی افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

متاسفانه نداشتن فعالیت فیزیکی هم در کودکان و هم در افراد بالغ به وفور مشاهده می شود که این موضوع موجب شده که بسیاری از عوارض و مشکلات ناشی از عدم فعالیت فیزیکی در همان دوران کودکی بروز کند و تا سال ها باقی بماند . مطالعات انجام شده حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد نوجوانان فعالیت فیزیکی کمی دارند که می‌تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری‌های غیر واگیر شود.

اصلی ترین مشکلی که در اثر کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی بوجود می آید ، اضافه وزن و چاقی است، چرا که افراد کم‌تحرک، کالری مصرفی خود را نمی‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند.در پی چاقی نیز افراد به بسیاری از بیماری ها مبتلا می شوند که در اصل منشا همه ی این بیماری درکم تحرکی است.