آنفلوانزا

تازه ها

آنفلوانزا

نظرات ()

آنفلوانزا نوعي عفونت ويروسي مسري است که عمدتا بيني، گلو، راه هوايي و ريه‌ها را درگير مي‌کند. ويروس آنفلوانزا يکي از انواع ويروس‌هاي بسيار تغييرپذير است. دامنه اين تغييرات مي‌تواند از يک تغيير بسيار کوچک تا تغييرات مداوم و ناگهاني باشد. شيوع آنفلوانزا ساليانه رخ مي‌افتد، و معمولا از آبان‌ماه تا اسفند به طول مي‌انجامد. بسياري از افرادظرف مدت يک‌هفته بهبودي پيدا مي‌کنند اما در افراد سالمند، نوزادان و کودکان و افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمد ن، آنفلوانزا مي‌تواند تهديد کننده حيات باشد.

انواع آنفلوانزا
 

ويروس آنفلوانزا به صورت نوع A، B يا C دسته‌بندي مي‌شود. نوع A شايع‌ترين نوع آنفلوانزا بوده و سبب بروز همه‌گيري‌هاي جدي مي‌شود. اين ويروس بسياري از حيوانات، نظير پرندگان و خوک‌ها را همانند انسان مبتلا مي‌کند. نوع B مي‌تواند سبب بروز همه‌گيري شود اما اين نوع معمولا خفيف‌تر از آنفلوانزاي نوع A است. نوع C آن معمولا همه‌گير نمي‌شود. آنفلوانزا سرماخوردگي نيست. همانطور که آنفلوانزاي معده همان آنفلوانزا نيست. ويروس آنفلوانزا H1N1 يا همان آنفلوانزاي خوکي، نوع جديدي از ويروس آنفلوانزاي نوع A است،‌ که احتمالا در اثر تغييرات زياد در ساختار ويروس ايجاد شده است. بسيار مشکل است که بتوان شدت بيماري که در جمعيت ايجاد مي‌کند را تعيين کرد؛ اين موضوع مي‌تواند سبب بروز نگراني در شدت بيماري‌زايي اين ويروس شود. اين نوع آنفلوانزا هم‌اکنون سبب بروز يک همه‌گيري جهاني يا پاندمي شده است.

سرايت بيماري
 

آنفلوانزا توسط ذرات ريزي هنگام سرفه و عطسه افراد بيمار به اطراف پخش مي‌شود. همچنين ممکن است افراد با تماس با سطحي که قبلا افراد مبتلا به آنفلوانزا با آن تماس داشته‌اند، بيمار شوند. کساني که در اماکن پرازدحام و نيز مدارس حضور دارند بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين بيماري عفوني هستند. بيماري از يک روز پيش از بروز علايم تا 5 روز بعد از شروع بيماري قابليت سرايت دارد.

مقايسه سرماخوردگي با آنفلوانزا

علائم

سرماخوردگي

آنفلوانزا

عفونت هاي حاد تنفسي ناشي از ويروس‌ها

بله

بله

تب

به ندرت

معمول، به مدت 3-2 روز

سردرد

به ندرت

شايع

درد و ناراحتي عمومي

خفيف

معمول، اغلب شديد

خستگي و ضعف

گاهي اوقات

معمول، به مدت 3-2 هفته

بي‌حالي

به ندرت

معمول

آبريزش بيني

شايع

گاهي اوقات

عطسه

معمول

گاهي اوقات

گلودرد

شايع

گاهي اوقات

سرفه

خفيف تا متوسط

شايع

پيشگيري و درمان
 

بهترين راه مبارزه با آنفلوانزا تزريق واکسن آن است. همه ساله نوع جديدي از اين واکسن توليد مي‌شود چراکه ويروس آنفلوانزا مدام در حال تغيير است. واکسن آنفلوانزا از ويروس‌هاي کشته شده تهيه شده بنابراين قادر به انتقال آنفلوانزا نيست. عوارض جانبي واکسيناسيون ممکن است شامل زخم در محل تزريق، تب، خستگي و درد و کوفتگي عضلاني باشد.پاييز امسال، واکسن جداگانه‌اي عليه ويروس H1N1 علاوه بر واکسن‌هاي معمول عليه آنفلوانزاي فصلي ساخته شده است. داروهاي ضدويروسي در صورت تجويز در 48 ساعت اول ممکن است در درمان موثر باشند. داروهاي ضدويروسي نبايد جايگزين واکسن آنفلوانزا باشد. از آنتي‌بيوتيک‌ها نبايد براي درمان آنفلوانزا استفاده نمود.