( تعبیه کویل آنوریسم داخل عروقی)

تازه ها

( تعبیه کویل آنوریسم داخل عروقی)

نظرات ()

                           ( تعبیه کویل آنوریسم داخل عروقی)

Endovascular Aneurysm coiling

علی طریقت نیا کارشناس رادیولوژی بخش نورواینترونشن

امیر نقی زاده کارشناس پرستاری بخش نورواینترونشن

نگاه کلی:

کویل گذاری نوعی روش داخل عروقی با حداقل تهاجم است که در درمان آنوریسم - برآمدگی یا کیسه ای شکل شدن دیواره شریان - انجام می شود.زمانیکه آنوریسم رشد می کند دیواره آن نازک شده و ضعیف می شود.این حالت نازک شدگی امکان دارد بیشتر شده، درنتیجه آنوریسم پاره یا سوراخ شود و خون به داخل فضای اطراف مغز انتشار یابد. خونریزی مذکور"خونریزی زیر عنکبوتیه) SAH )نامیده می شود که تهدید کننده زندگی است.

درطی انجام کویل گذاری ،کویلهای نازکی از جنس پلاتینیوم جهت تسریع فرآیند لخته شدن خون و بسته شدن آنوریسم در داخل آن جای داده می شوند.کویلها جریان خون به داخل آنوریسم را مهار کرده در حالیکه اجازه می دهند خون در طول شرایین نرمال آزادانه جریان یابد.

تعبیه کویل آنوریسم(کویل گذاری) چیست؟

اندوواسکولار(تکنیک داخل عروقی): تکنیک آنژیوگرافی با حداقل تهاجم جهت  دستیابی به آنوریسم درطول شرایین بدن را شامل می شود.

محل ورود به جریان خون(محل دسترسی) ، شریان فمورال در قسمت فوقانی پا – کشانه ران - (groin) می باشد.کاتترانعطاف پذیری از طریق شریان فمورال به سمت یکی از چهار شریان موجود در ناحیه گردنی که به مغز منتهی می شوند پیش برده می شود.همزمان با گرفتن فیلم یا عکس توسط دستگاه اشعه ایکس که فلوروسکوپی نامیده می شود، پزشک نورو اینترونشن کاتتر مذکور را در طول عروق به طرف جلو هدایت می کند.

       ادامه مطلب پی دی اف