کمردرد

تازه ها

کمردرد

نظرات ()

کمردرد

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به کمردرد مبتلا میشوند.

اگر کمردرد بیش از سه ماه طول بکشد به آن کمردرد مزمن می گویند.

کمردرد بسته به علت آن ماهیت متفاوتی دارد و میتواند بصورت دردهای تیر کشنده که به پاها انتشار می یابد  ٬احسا س شود. اگر کمردرد بیش از ۳ ماه طول بکشد به آن کمردرد مزمن می گویند.

. کمردردمزمن درواقع دراثرعدم درمان ویامقاومت به درمان کمردردحاد ایجاد میگردد. بدیهی است که درمان به موقع ومناسب دردحاد،همواره دردمزمن رابه حداقل می رساند، درد مزمن کمر باید به عنوان یک علامت جدی تلقی شده و معاینات و آزمایشات کاملی انجام گردد.

مکانیسم ایجاد کمردرد:

کمردردها می توانند بدلایلی چون صدمه به اجزاء مختلف ستون فقرات کمری مانند استخوانها عضلات رباطها مفاصل لگنی وکمری اعصاب دیسک بین مهره ای (غضروفی که بین مهره ها قرار گرفته و نقش ضربه گیر را ایفا می کند)و یا طناب نخاعی باشد.

این اجزاء آسیب دیده پیام درد را از راه نخاع به مغز می رسانند و باعث احساس درد می شوند که اگر سریعأ درمان نشدن تبدیل به درد مزمن می شود.

مکانیسم کمر درد مزمن:

اگر کمردرد بیش از ۳ ماه طول بکشد به آن کمردرد مزمن می گویند.کمردردهای مزمن علل متعددی داشته وتئوریهای مختلفی در توضیح علل درد مزمن کمر  وجود دارد.اما مکانیسم دقیق آن بطور کامل شناخته شده نیست.بطور کلی اعتقاد بر این است که راههای عصبی که پیامهای درد را به سمت مغز منتقل می کنند در صورت عدم درمان درد به مرور زمان حساستر شده و درک درد توسط بیمار افزایش می یابد وبیمار علی رغم بهبودی نسبی علت بوجود آورنده درد همچنان احساس درد شدیدی در ناحیه کمر دارد.در صورت عدم درمان درد،ومزمن شدن آن ، وضعیت روحی و روانی بیمارنیز تغییر خواهد کرد. پس به طور جدی با تکرار یک حمله شدید کمر دردجهت درمان آن به پزشک متخصص درد مراجعه کنید.

عوامل مستعد کننده ایجاد کمر درد:

۱-سن:با افزایش سن دیسکهای کمری دچار تغییرات فرسودگی ناشی از پیری شده واحتمال پاره شدن دیسک افزایش می یابد.

۲-جنس:پارگی دیسک در مردان شایعتر از زنان است.

۳-چاقی:وزن زیاد و تغییر مرکز ثقل بدن بدلیل بزرگی شکم موجب افزایش فشار به ستون فقرات و دیسکهای بین مهره ای می شود.

۴-بلند کردن نادرست اجسام سنگین:

بلند کردن اجسام زمانی که بدن به جلو خم شده باشد باعث فشار شدید به عضلات رباطها و دیسک بین مهره ای می شود.

۵-رانندگی طولانی:نشستن و لرزش مداوم بدنبال رانندگی طولانی مدت موجب وارد شدن ضربات پشت سر هم به دیسک شده که احتمال بیرون زدگی دیسک را بیشتر می کند.

۶-سیگار:نیکوتین موجود در سیگار موجب کاهش خونرسانی به دیسکها و ضعیف شدن دیواه خارجی آن می شود.

۷-عدم تحرک:عدم تحرک سبب ضعف عضلات کمری و شکم می شود(این عضلات حمایت کننده های ستون فقرات می باشند).

۸-افسردگی و اضطراب

علائم پارگیو بیرونزدگیدیسکبینمهرهای(و فشار به عصب سیاتیک)

در صورت پارگی و بیرونزدندیسکبینمهرهایدر قسمتتحتانیکمر و فشار به عصب سیاتیک ، درد شدید در قسمتتحتانیکمر یا قسمتپشتباسن، ران، ساقپا، بوجود می آید که معمولاً این درد در یکطرفرخمیدهد و با حرکت، سرفه، عطسه، بلندکردناشیاء، یا زور زدنشدیدتر میشود. همچنین باعث پیدایش ضعف، بیحسی، یا لاغری اندام درگیر(بدلیل تحلیل‌ ‌ عضلاتاندامتحتانی)می گردد.

علل دیگر دردهای انتشاری به پاها یا باسن:  ممکن است در مواردی ، منشاء درد ی که به پاها تیر می کشد، فشار به عصب سیاتیک نباشد و از اجزاء دیگری مانند مفاصل بین مهره ای، رباطهای خلفی که مهره های کمری را به یکدیگر متصل می کنند ، عضلات اطراف آنها و عضلات و رباطهای نگهدارنده لگن به پاها یا باسن منشأ بگیرد.

پیشگیری از کمر درد :

-          انجام ورزشهائی مثل شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری با افزایش میزان تناسب و توان

-          تقویت عضلاتکمری و شکم

-          عدم استفاده از کفشهای پاشنه بلند بمدت طولانی

-          تکیه به دیوار در هنگام ایستادن طولانی مدت

-          استفاده از تشک هایی که نه خیلی نرم باشد ونه خیلی سفت لذا باید از تشکهای مناسب استفاده شود.

-          خودداری از بلند کردن  اجسام سنگین.( در هنگام بلند کردن اجسام ،کمر باید صاف و عمود بر زمین و نه خم شده به جلو باشد باید اجسام را در حالیکه نزدیک بدن است و پاها از هم کمی فاصله دارد با زانوها بلند کرد)

-          خودداری از بلند کردن یک جسم سنگین و چرخاندن کمر بطور همزمان

 

نکاتی که بیماران مبتلا به کمر درد در هنگام نشستن  طولانی باید رعایت کنند:

در نشستن طولانی مدت  روی صندلی باید هر نیم ساعت از جا برخاسته و راه رفته وحرکات کششی انجام دهید.

باید از صندلی مناسب با پشتی با زاویه حدود 100 تا 120 درجه، استفاده و از خم کردن کمرتان به جلو خودداری کنید.

سغی کنید از صندلیهای دسته دار استفاده کنید.

به جای چرخاندن کمر حین کار، از چرخش صندلی استفاده کنید.

نکاتی که بیماران مبتلا به کمر درد در هنگام ایستادن طولانی  باید رعایت کنند:

هنگام ایستادن بدن خود را به جلو خم نکنید، سر ، شانه و لگن را باید در یک امتداد قرار گیرند .

در هنگام ایستادن طولانی ، یکی از پاها را روی یک پله یا چهارپایه به ارتفاع 20 سانتی متر قرار دهید تا فشار کمتری به کمر وارد شود و هر 10 دقیقه جای پاها را با هم عوض کنید.

نکاتی که بیماران مبتلا به کمر درد در هنگام خوابیدن باید رعایت کنند:

بهترین حالت خوابیدن، خوابیدن به پهلو در حالی است که زانوها کمی خم بوده و یک بالش کوچک بین دو زانو قرار گیرد. اگر به پشت می خوابید لازم است یک بالش  زیر زانوها و یک بالش کوچک زیر گودی کمر قرار دهید.

برای خارج شدن از تختخواب ابتدا به کنار تخت بچرخید و پاهای خود را از تخت آویزان کرده، با کمک دست ها و سفت کردن عضلات شکم بنشینید.

 

 

روشهای تشخیص علت کمر:

تستهای آزمایشگاهی و عکس جهت ارزیابی اولیه کمر درد حاد (کمتر از 3 ماه) و بدون علایم جدی به ندرت لازم میشود. اگر فاکتورهای خطر بیماری جدی زمینهای وجود داشته باشند، آزمایشات پاراکلینیکی بر اساس علایم همراه دیگر ، لازم میشود.

    آزمایش خون و ادرار در موارد مشکوک به بدخیمی یا عفونت انجام میشود.

    عکس ساده کمری(رادیوگرافی)

    عکسبرداری MRI

   سی تی اسکن - میلوگرافی

  نوار عصب وعضله  )برای بررسی سیستم عصبی محیطی )

درمان:

درمانهای متفاوتی در درمان کمر درد بکار می رود که بسته به علت بوجود آورنده آن متفاوت است.اگر علت درد مشخص و قابل درمان باشد باید علت درد درماندشود اما اگر علت درد ناشناخته ویا غیر قابل درمان باشد درماندعلامتی در جهت کاهش درد صورت می گیرد.درمان کمر درد مزمن متفاوت بوده وبطور کلی بسته به نوع وعلت بیماری شامل موارد زیر می باشد:

۱-درمانهای دارویی:شامل داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی ،داروهای شل کننده عضلانی،داروهای تثبیت کننده اعصاب(شامل داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج)،و... می باشند که باید طبق دستور پزشک مصرف شوند.

۲-ورزشها و توانبخشی:شامل ورزشهای تقویتی،کششی، لیزر درمانی،ورزش در آب و... می باشد.ورزشها مختص کمردرد موجب پایداری و تقویت ساختارهای ناحیه کمر می شوند.

۳-اقدامات مداخله ای درد: این اقدامات طیف وسیعی از درمانهای جدید ،از تزریقات ساده ویا پیچیده در ناحیه کمری زیر تصویر برداری( در اتاق عمل درد در شرایط کاملأ استریل) تا اقدامات کمتر تهاجمی ستون فقرات شامل اعمال جراحی بسته دیسک و ستون فقرات(که  این اعمال بدون نیاز به بیهوشی ویا برش جراحی، توسط متخصصین درد انجام می شود)را در بر می گیرد.برای انجام اعمال جراحی بسته دیسک روشهای مختلفی وجود دارد که  بنا به تشخیص و صلاحدید پزشک متخصص درد یکی از این روشها برای درمان بیماران انتخاب می شود .این درمانها شامل :نوکلئوتومی،هرنیوتومی،دکمپرسور دیسک،جراحی دیسک با لیزر، ازون درمانی داخل دیسک واعمال آندوسکوپیک دیسک،میباشد.

۴-اقدامات جراحی ستون فقرات که در اتاق عمل و زیر بیهوشی وبصورت باز با ایجاد برش جراحی در ناحیه کمر و توسط جراح ستون فقرات انجام می شود.