جایگاه 21 ایران در تولیدات علمی زیست فناوری

تازه ها

جایگاه 21 ایران در تولیدات علمی زیست فناوری

نظرات ()

بررسی های پایگاه استنادي اسکوپوس نشان می دهد که جمهوري اسلامی ایران با تولید 3 هزار و 957 تولید علمی در حوزه زیست فناوری موفق به کسب جایگاه 21 دنیا در سال 2014 میلادی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با توجه به اهمیت و رشد فزاینده زیست فناوري در چند سال اخیر، در ایران نیز فعالیت هاي توسعه زیست فناوري با شتاب بیشتري پیگیري می شود.

یکی از شاخص هاي مهم کشور در حوزه زیست فناوري، میزان تولیدات علمی کشور در این حوزه می باشد. در این گزارش وضعیت تولیدات علمی کشور در فناوري زیستی با موضوع (Biochemistry, Genetics and Molecular  (Biology به ارائه اطلاعات پرداخته شده است.

روند تولیدات علمی جمهوري اسلامی ایران در حوزه زیست فناوري داده هاي منتشر شده در پایگاه هاي استنادي بین المللی نشان دهنده این است که جمهوري اسلامی ایران روند بسیار مناسبی را در تولیدات علمی در حوزه زیست فناوري داشته است .

بر این اساس رتبه کشور بر اساس پایگاه استنادي سایمگو در منطقه در حوزه زیست فناوري حایز رتبه اول در سال 2013 میلادی است.

 

 بررسی ها در  پایگاه استنادي اسکوپوس که توسط معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور انجام شده است، نشان می دهد که جمهوري اسلامی ایران موفق به تولید چهار هزار و 424 مدرک علمی در حوزه زیست فناوري با موضوعات Biochemistry, Genetics and Molecular ) ، در سال 2013 میلادی شده است.

همچنین در سال  2014میلادی جمهوري اسلامی ایران با تولید 3 هزار و 957 مدرک علمی در حوزه زیست فناوري با موضوع(Biology Biochemistry, Genetics and Molecular ) موفق به کسب جایگاه 21 جهان شده است.

مراکز علمی و پژوهشی برتر در تولیدات علمی حوزه زیست فناوري 

بر اساس داده هاي پایگاه استنادي اسکوپوس،  دانشگاه آزاد اسلامی با تولید هزار و 574 مدرک علمی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران با تولید هزار و 99 مدرک، دانشگاه تهران با تولید 699 مدرک، دانشگاه تربیت مدرس با تولید 579 مدرک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تولید 548 مدرک، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تولید 369 مدرک، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تولید 357 مدرک، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تولید 280 مدرک، جهاد دانشگاهی با تولید 241 مدرک و دانشگاه شهید بهشتی با تولید 234 مدرک رتبه های اول تا دهم موسسات برتر ایرانی در سطح بین المللی طی سال هاي 2013 تا 2014 میلادی با موضوعات (Biochemistry, Genetics and Molecular Biology) کسب کرده اند.