جان باختن 10 تن در هرات براثر بیماری کنگو

تازه ها

جان باختن 10 تن در هرات براثر بیماری کنگو

نظرات ()

کابل - ایرنا - پزشکان بیمارستان هرات تایید کردند که از دو ماه پیش تاکنون بیش از 30 بیمار مبتلا به کنگو به این بیمارستان مراجعه کرده اند و در بین آنان، 6 زن و 4 مرد بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش ایرنا، این پزشکان به گزارشگر تلویزیونی طلوع نیوز گفتند: درحال حاضر هم چندین بیمار مبتلا به بیماری کنگو در این بیمارستان بستری هستند. 

تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که عمدتاً به وسیله یک کنه به نام «هیالوما» منتقل می شود. یکی از راه های ورود ویروس به بدن، گزش انسان توسط کنه است. یک راه دیگر استفاده از گوشت آلوده است. در اثر گزش دام توسط کنه مشکلی برای حیوان به وجود نمی آید، اما اگر گوشت آلوده شده توسط انسان مورد استفاده قرار بگیرد، دچار بیماری تب کریمه کنگو می شود.

ویروس این بیماری همچنین از طریق ترشحات اشک، ادرار، خون، بزاق، عطسه و سرفه پخش می شود و فرد مقابل را درگیر می کند.

یک عضو خانواده بیمار مبتلا به بیماری کنگو گفت: برادرم دچار خونریزی بینی و تب شد، هنگامی که او را برای درمان به بیمارستان بردیم، پزشکان گفتند که او بیماری کنگو دارد.

یک بیمار بستری شده در بیمارستان هرات به این شبکه خبری گفت که ابتدا دچار ناراحتی معده شده، ولی پس از مراجعه به پزشک و مصرف داروها حالش بدتر شده و با انتقال به بیمارستان متوجه ابتلا به بیماری کنگو شده است.

بیماری کنگو برای نخستین بار در سال 1944 گزارش شد و در کشورهای آسیایی، افریقایی، اروپای شمالی شیوع بیشتری دارد. در آسیا در کشورهایی نظیر افغانستان، ایران، پاکستان و ترکیه، مشاهده شده است.

این بیماری واگیردار، دومین بیماری خطرناک مسری جهان است و بیمار بایستی به محض تشخیص، تحت ایزولاسیون صد در صدی قرار بگیرد.