برگزاری همایش یک روزه «پیامبر رحمت و مدارا»

تازه ها

برگزاری همایش یک روزه «پیامبر رحمت و مدارا»

نظرات ()

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی در نشستی خبری از برگزاری همایش یک روزه پیامبر رحمت و مدارا در دانشگاه تهران خبر داد.

وی اظهار داشت: این همایش با هدف آغاز سلسله فعالیت های علمی توسط دانشمندان و صاحبنظران برای معرفی چهره رحمانی و اصلی اسلام برگزار خواهد شد و طی آن به تعظیم و تکریم و بزرگداشت حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر رحمت و مدارا پرداخته می شود. 

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی افزود: امام خمینی هفته وحدت را ایجاد کرده و اکنون نیز رهبری و جمهوری اسلامی بر استمرار این حرکت تاکید دارند.

حجت الاسلام و المسلمین یونسی خاطرنشان کرد: جشن میلاد پیامبر درواقع مظهری از مبارزه با خشونت است. مظلوم تر از پیامبر در جهان نداریم، زیرا جنایاتی در جهان رخ می دهد که آن ها را به نام پیامبر نسبت می دهند. بنابراین باید تلاش کنیم چهره رحمانی و مهربان پیامبر را به جهان معرفی نماییم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه با بیان اینکه بشریت به امنیت و عدالت نیاز دارد گفت: این همایش می‌تواند شروعی برای معرفی اسلام واقعی باشد. مجامع علمی و پژوهشی و مساجد باید کمک کنند تا هفته وحدت به نهضت وحدت تبدیل شود.

 وی با بیان اینکه برای برگزاری این همایش از شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی و سیاسی دعوت شده است، گفت: ما از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در این همایش دعوت کرده‌ایم که وی نیز از برگزاری این همایش استقبال کرده است. 

حجت الاسلام والمسلمین یونسی ادامه داد: جامعه شیعه و سنی و دانشگاه ها باید به استقبال هفته وحدت بروند و مراکز دینی باید با حضور خود به این جریان کمک کنند تا هفته وحدت تبدیل به نهضتی وحدت بخش و نجات بخش شود و اسلام از چنگال جریان های تکفیری نجات یابد.

حجت الاسلام و المسلمین یونسی با ذکر این نکته که انتظار نداریم با برگزاری این همایش همه اختلاف ها و خشونت‌ها از بین برود، گفت: ما دنبال این هستیم که گفتمان ضدخشونت به یک گفتمان جهانی تبدیل شود. در حال حاضر دشمنان این‌گونه تبلیغ می کنند که اسلام طرفدار خشونت است، بنابراین باید تلاش کنیم تا این اتهام را برطرف کنیم.

در ادامه این نشست خبری، دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که این همایش با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و دستیاری ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون ضرورت دارد تا تصویری واقعی و علمی از پیامبر اسلام به جهانیان معرفی شود، زیرا این تصویر از پیامبر جلوه گر مدارا و مهربانی این پیامبر است. اما، امروز تصویری جزم‌اندیش، محدود و مغایر با زندگی مدرن از اسلام معرفی شده که باید با معرفی اسلام ناب محمدی با آن مقابله کرد.

دکتر حسن اکبری بیرق دبیر علمی این همایش نیز اظهار داشت: در این همایش از 30 صاحب نظر در حوزه جهان اسلام از ایران و خارج از کشور دعوت شده است.

وی تصریح کرد: تمرکز مقالات بر زندگی پیامبر، تعامل ایشان با دیگراندیشان، جنگ های پیامبر و پیام پیامبر اسلام در عصر حاضر است. 4 مقاله در این همایش ارائه شده و 4 سخنران شاخص هم سخنرانی خواهند کرد. سایر مقالات نیز به صورت مجموعه مقالات با همکاری وزارت علوم به چاپ می‌رسند.

 

همایش یک روزه «پیامبر رحمت و مدارا» روز پنجشنبه یازدهم دی ماه با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.