راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه

تازه ها

راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه

نظرات ()

برای بهسازی حافظه و كاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد .

1- سازماندهی :
 یكی از مشكلات عمده در راه یادگیری از عوامل فراموشی ، جابجایی اطلاعات و قاطی شدن اطلاعات در یكدیگر است . در صورت تنظیم و سازماندهی اطلاعات، این عامل مخرب از بین رفته و حافظه انسجام كافی پیدا می كند. در ضمن می توان با تلاش اندكی ، میزان بسیار زیادی اطلاعات را از حافظه بدست آورد.


2-استفاده از واسطه‌ها:
یك راه برای معنا بخشیدن به مطالب ظاهرا بی معنا استفاده از واسطه‌ها یا میانجی‌ها است.


3- ساخت سلسله مراتبی مطالب : 
عناصر یا تكالیف یادگیری را می توان به صورت یك سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب كرد به نحوی كه یادگیری هر عنصر یا تكلیف به یادگیری تكالیف دیگر مربوط باشد فایده این عمل این است كه یادگیرنده، یادگیری خود را با مطالب ساده آغاز می كند و با یادگیری هر مطلب پیش نیاز برای یادگیری مطالب بعدی آمادگی كسب می كند.

وجود پیش نیاز یادگیری برای هر مطلب تازه آن مطلب را به حالت آشنا و معنی دار برای یادگیرنده در می آورد .


4- الگوی یادگیری فعال :
 با استفاده از این الگو می توان یاد داری مطالب آموخته شده را طولانی تر كرد .چنین فعالیتی باعث خواهد شد كه ارتباطهای بیشتری ما بین مطالب آموختنی بر قرار شود كه بدین طریق آنها بهتر رمز گردانی خواهند شد. 

الف ) یادگیری بخش بخش : منظور از این روش این است كه مطالب زیاد به بخشهای كوچكتری تقسیم شود چرا كه با این روش قسمتهای قبلی مطالب در تسلط آموخته می شوند و یادگیرنده پس از یادگیری هر قسمت به سراغ قسمت بعدی خواهد رفت .

ب) پر آموزی : برای مقابله با مشكل فراموشی از فرد خواسته می شود كه مطالب آموخته شده را تكرار كند . بدین طریق اطلاعات بیشتر تثبیت خواهند شد. 

ج)تمرین و مرور ذهنی: مرور ذهنی به تكرار بخش كوچكی از اطلاعات گفته می شود كه بلافاصله بعد از رسیدن آن به حافظه كوتاه مدت صورت می گیرد و باعث باقی ماندن اطلاعات در حافظه كوتاه مدت می شود .


5- بسط اطلاعات :
 در بسط دادن مطالب ، به اطلاعات تازه و نو ، از طریق ربط دادن آنها به اطلاعات حافظه دراز مدت ، معنی می بخشیم ، برای این كار لازم است به روابط منطقی ما بین مواد و مطالب توجه كنید و مواد و محتوای مطالب را به تجربیات خود ربط دهید اطلاعات و ایده‌های كلی را در ذهن خود ترسیم كنید و ایده‌های جدید را به مطالب از قبل دانسته خود ربط دهید و وقایع را در ذهنتان ببینید و بشنوید .


6- تدابیر یاد یار :
 تكنیكهایی كه به ما، در به یاد آوردن آنچه حفظ كرده ایم كمك می كند تدابیر یا وسایل یاد یار نامیده می شوند. در تكنیك‌های تدابیر یاد یار از تصویر سازی ذهنی استفاده فراوانی به عمل می آید.

الف ) تصویر سازی ذهنی : در هنگام خواندن مطالب سعی كنید تصویر ذهنی از آن برای خود بسازید و در صورت امكان عملا" آن را انجام دهید اگر بتوانید تصاویر مطالب خوانده شده را در ذهن ایجاد كنید خیلی راحت تر می توانید آنها را بخاطر بسپارید.

ب ) روش قافیه سازی : در این شیوه باید به طور آهنگین و با استفاده از مواد و مطالب آموزشی ، وزن و راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه 4 آهنگ خاصی به آنها ببخشید و بدین طریق یادگیری و یادآوری آنها را آسانتر سازید .

ج) روش مكان یابی : در این شیوه باید به هنگام یادآوری مطالب ، مكان اشیاء را در ذهن مجسم نمائید . مكانهای انتخاب شده باید برایتان كاملا" آشنا باشند تا یاد آوری آنها به سهولت انجام گیرد .

د ) روش كلمه آویز : بدین منظور فرد بایستی لیستی از كلمات هم وزن و قافیه را حفظ كند و پس از آن ما بین كلمات لیست و موادی كه می خواهد آنها را به حافظه بسپارد. ارتباط برقرار كند.

ر ) روش كلمه كلید : در این روش با استفاده از یك كلمه آشنا ، دو كلمه را به هم ربط داده و آنان را به طور معنا دار به حافظه بسپارید برای یادگیری زبانهای خارجی این شیوه بسیار مفید است .

ز ) روش تقطیع : با استفاده از این روش می توان اطلاعات را به واحدهای كوچك تقسیم بندی كرد . مثلا" برای به یاد سپردن یك عدد 12 رقمی می توان آن را به 3 دسته 4 رقمی تقسیم كرد.

و ) روش اكرونیم و آكروستیك : اكرونیم‌ها نشانه‌های حروفی هستند كه فرد با استفاده از آنها مطالب راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه 5 نسبتا" پیچیده ای را به خاطر می آورد مثل ( یونسكو unesco ). در اكروستیك‌ها از واژگان یا جملاتی استفاده به عمل می آید كه حروف یا حرف اول هر واژه نشان دهنده آن ماده اطلاعاتی است كه باید به خاطر سپرده شود .

هـ ) روش داستان سازی برای خود: اگر یك لیست از مواد غیر مربوط به هم داشته باشید و بخواهید آنها را حفظ كرده و بعدا" به خاطر بیاورید می توان برای پیوند دادن ما بین مواد لیست از روش داستان سازی استفاده كنید.