اختلال در بلع و توصیه هایی جهت تغذیه در بیماران آلزایمر

تازه ها

اختلال در بلع و توصیه هایی جهت تغذیه در بیماران آلزایمر

نظرات ()

اختلال بلع یا دیسفاژی :هر گونه اختلال در جویدن و سپس هدایت کردن لقمه غذا به سمت حلق و سپس مری اتفاق بیفتد را اختلال در بلع میگویند که معمولا بر اثر سکته مغزی ،پارکینسون،آلزایمر و یا سایر اختلالات نورولوژیکی اتفاق می افتد.

بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب دچار مشکلات بلع می شوند. اطمینان حاصل کنید غذاها به راحتی برای بیمار آلزایمر قابل جویدن باشند  و نوشیدنی ها نیز به راحتی قابل بلعیدن .

 دهان و دندان بیمار را به طور مرتب تمیز کنید تا از عفونت های دهان و دندان جلوگیری نمایید .

  وعده های غذایی باید سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها باشد و به صورت منظم در اختیار بیمار قرار گیرد تا حالت روحی و جسمی م میزان انرژی بیمار آلزایمری را بهبود بخشد اما خوراندن این وعده های غذایی می تواند یک کار سخت باشد.

 هرچند راه هایی وجود دارد که می تواند استرس حاکم در این زمان ها را برای بیمار و مراقب اوکاهش دهد.

 اولا همانند فعالیت های برنامه ریزی شده، زمانهای معینی را برای  خوردن  صبحانه، ناهار و شام تنظیم کنید. افراد مبتلا به آلزایمر خیلی ساده دچار پریشانی و سراسیمگی می شوند لذا  باید میز غذا را تا حد امکان ساده در نظر بگیرید؛ می توانید این کار را با حذف مواد غیر ضروری انجام دهید. سعی کنید تا از محافظ بشقاب یا ظروف نقره ای با دسته های بزرگ و با طراحی ویژه استفاده نکنید. این امر باعث شلوغی میز غذا می شود. از لیوانهای پلاستیکی بدون نشت برای نوشیدنی ها استفاده کنید.

بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است غذا را سریعا ببلعد، از اینرو مطمئن شوید  که غذا چندان داغ نباشد. برای جلوگیری از گیج شدن بیمار  آلزایمر، در هر وعده تنها 1 یا 2 غذا سرو نمایید. غذاهایی که خوردن آنها با دست آسان است را نیز مد نظر قرار دهید.