مراحل معاینات-قسمت دوم

تازه ها

مراحل معاینات-قسمت دوم

نظرات ()

حالا شما وارد اتاق پزشک شده اید! پرونده خود را که شامل دو برگه یکی کاردکس و دیگری برگه ثبت معاینات هست تحویل پزشک می دهید و پزشک پس از تطبیق مشخصات مندرج در دو برگه و تطبیق عکس شما با خودتان، معاینات را شروع می کند.

هر پزشک روند کاری خود را دارد و ممکن است شکل و نحوه معاینات هرکدام از همکاران مخصوص به خودشان باشد، اما یک سری معاینات کلی هست که معمولاً همه همکاران انجام می دهند و نیز بر اساس مسایل و مشکلات و بیماریهای احتمالی که متقاضی در برگه معاینات درج کرده است ممکن است معاینات اضافه تری هم انجام شود. 

معاینات سیستم بینایی، شنوایی، عصبی-روانی و اسکلتی حداقل معایناتی است که برای همه متقاضیان انجام می شود و معاینات کامل تر هم در صورت نیاز و با توجه به سن و وضعیت سلامتی و بیماری و حتی نوع گواهینامه درخواستی انجام خواهد شد.

ممکن است بر اساس شرایط نیاز به انجام آزمایش، عکس، نوار گوش، نوار قلب، تجویز عینک و ... داشته باشید یا نیاز به ارجاع شما جهت مشاوره به پزشکان دیگر معتمد مانند متخصصان مربوطه باشد که با معرفی نامه و یا درخواستی که از پزشک دریافت می کنید برای انجام آنها به مراکز لازم مراجعه خواهید کرد. توجه داشته باشید که در صورت نیاز به چنین اقداماتی تا دریافت پاسخ مناسب از مراکزی که به آنها مراجعه خواهید کرد یا به پزشکان معتمد دیگر، پزشک معاین از تأیید و نوشتن اجازه دریافت گواهینامه برای شما معذور است، یعنی اگر برای مثال احتیاج به استفاده از عینک داشته باشید باید پس از انجام معاینات دقیق توسط چشم پزشک و دریافت عینک یا لنز مجدداً به مطب مراجعه کرده و پس از معاینات تکمیلی و اطمینان از حداقل بینایی لازم برای رانندگی، برای شما اجازه دریافت گواهینامه صادر شود یا به اصطلاح پزشک معاین پرونده شما را تأیید کند. برای موارد دیگر مانند نوارگوش، نوار قلب و ... هم روال کار به همین شکل است، یعنی باید تا آماده شدن جواب آزمایشات یا نوارها و یا تا مراجعه به متخصص جهت مشاوره تخصصی صبر کنید و پس از آن که نتایج توسط پزشک معاین دیده و تأیید شد شما می توانید پرونده تکمیل شده معاینات خود را برای طی مراحل بعدی اخذ گواهینامه دریافت کنید.

گاهی بر اساس بیمار های احتمالی و مقررات موجود، لازم است شما برای تعیین تکلیف به کمیسیون پزشکی بهداری انتظامی استان معرفی شوید که باید برای این کار با مدارک و پرونده خود و نیز معرفی نامه ای که پزشک معاین به شما می دهد به بهداری استان محل سکونت خود مراجعه کنید و اگر در شهری غیر از مرکز استان زندگی می کنید برای این منظور باید به مرکز استان مسافرت نمایید.

پس از پایان معاینات لازم و تأیید صلاحیت شما برای اخذ گواهینامه رانندگی (که معمولاً برای بیشتر متقاضیان سالم در همان روز مراجعه خواهد بود و نیز برای کسانی که بیماری خاصی دارند پس از احراز شرایط لازم و مشاوره ها و اقدامات پاراکلینیک مورد نیاز)، در بخش "نظریه پزشک" روی کاردکس شما توسط پزشک معاین نظر پزشکی نوشته شده و پس از مهر و امضا روی برگه کاردکس و همچنین مهر و امضای برگه قبض معاینه که به کاردکس الصاق شده و نیز در نهایت مهر روی عکس شما که به کاردکس الصاق شده است، کاردکس به شما تحویل داده می شود و می توانید مطب را ترک کنید و برگه دوم که شرح معاینات روی آن نوشته خواهد شد نزد پزشک باقی خواهد ماند و تا زمان انقضای تاریخ گواهینامه شما درمطب پزشک بایگانی خواهد شد.

در برخی موارد بر اساس مشکل یا نقص عضوی که متقاضی ممکن است داشته باشد پس از انجام معاینات به نظر کاردان فنی راهنمایی و رانندگی هم برای تأیید توانایی رانندگی با وجود نقص عضو احتیاج است که پس از اتمام معاینات باید به راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایید.

چند نکته که لازم به ذکر است:

1- همان طور که ملاحظه کردید معاینات لازم برای تأیید توانایی رانندگی فقط شامل معاینه بینایی یا همان معاینه چشم نیست، بلکه شامل معاینات کامل جسمانی و روانی می باشد؛ پس در مراجعه به مطب لطفاً آمادگی برای انجام معایناتی غیر از قدرت بینایی را هم داشته باشید.

2- لطفاً اگر احتیاج به آزمایش یا مشاوره تخصصی یا موارد مشابه دارید و پزشک شما را برای انجام آن هدایت می نماید، از اصرار به اینکه پزشک پرونده شما را تأیید و مهر و امضا نماید و یا اینکه بگویید "شما الان پرونده مرا تأیید کن و من بعداً و سر فرصت جهت انجام آن اقدامات مراجعه خواهم کرد" بپرهیزید، زیرا لازمه تأیید پرونده شما جواب این اقدامات و مشاوره ها خواهد بود و بدون آن تأیید پرونده شما خلاف مقررات بوده و در بازرسی های دوره ای، پزشک معاین مورد بازخواست بازرسان ناجا قرار خواهد گرفت و لازم است که نتیجه اقدامات و مشاوره ها در پرونده بایگانی شده شما در مطب موجود باشد. 

3- اگر نیاز است که شما در کمیسیون های بهداری انتظامی استان شرکت کنید از اصرار بر عدم معرفی به کمیسیون بپرهیزید زیرا پزشک معاین فقط اجازه صدور مجوز دریافت گواهینامه برای افراد سالم را دارد و حسب مورد و در صورتی که طبق مقررات باید به کمیسیون ارجاع شوید، مطمئن باشید که تأیید اجازه رانندگی شما از اختیارات پزشک خارج است و قانون چنین اجازه ای را به او نمی دهد. 

همواره سالم باشید!