درمان چاقی ، کاهش وزن ، کم کردن سایز با طب سوزنی

تازه ها

درمان چاقی ، کاهش وزن ، کم کردن سایز با طب سوزنی

نظرات ()

درمان چاقی با انواع روش های طب سوزنی

در طب سوزنی به چاقی به عنوان علامتی از یک بیماری زمینه ای تر نگاه می شود و با درمان آن اختلال زمینه ای بیمار لاغر می شود.

البته باید تذکر داد که در طب سوزنی بدون توجه به علت چاقی می توان با دادن یک رژیم غذایی سنگین و سوزن کاری چند نقطه بدن برای مدتی کاهش وزن ایجاد کرد(شبیه کاری که برخی غیرمتخصصین یا افراد عجول انجام می دهند.) اما این درمان مناسبی نیست و به زودی وزن بیمار به وزنی بیش از قبل نیز باز می گردد.

در طب سوزنی انواع روش ها برای درمان چاقی ایجاد شده اند که نسبت به علل مختلف چاقی و توان مالی افراد و توان رفت و آمد بیماران به مطب این گزینه ها متفاوت هستند.این روشها عبارتند از طب سوزنی معمولی ، طب سوزنی گوش ، کاشت پرس نیدل روی گوش ، کاشت ASP روی گوش ، استفاده از سوزن های طلا و نقره ، کاشت ایمپلنت نیمه دایمی و دایمی روی گوش ، امبدینگ با نخ مونوکریل و پلی دیکسانون.

 اکنون ما به شرح برخی علل چاقی و توان طب سوزنی برای درمان آنها می پردازیم :

1-    پراشتهایی عصبی

در این اختلال بیمار در هنگام عصبانیت و اضطراب دچار تشدید اشتها شده و میل او به شیرینی جات ، هله هوله بسیار زیاد می شود . بسیاری از این افراد حجم غذای مصرفی زیادی دارند و یا نمی توانند رژیم بگیرند.

برای این افراد انواع روش های طب سوزنی مناسب است.بنابراین نوع روش انتخابی برای آنها بر اساس میزان توان رفت و آمد به مطب تعیین می گردد.

البته در صورت مقاومت به درمان می توان از طب سوزنی طلا و نقره ، یا کاشت ASP استفاده کرد.

در بیماران با وزن بسیار زیاد مثلا بالای 120 کیلو هم ایمپلنت روی لاله گوش ارجحیت دارد.

مثلا یکی از بیماران ما که بیمار عقب مانده ذهنی بود بعد از سه ماه حدود 30 کیلوگرم افت وزن را تجربه کرد و از 160 کیلو به 130 رسید.آن هم با طب سوزنی عادی.

 

2-    یبوست و مشکلات روده ای

در این اختلالات بیمار چاق ممکن است پراشتها یا کم اشتها باشد. مشکل اصلی این بیماران جذب زیاد غذا و یا سوجذب ویتامین هاست.در این بیماران رژیم غذایی متعادل و نه کم کالری لازم است تا مواد غذایی و املاح و ویتامین کافی به بدن برسد.

در این افراد طب سوزنی عادی و طب سوزنی با روش ASP و نیز طب سوزنی به روش امبدینگ بسیار مناسب است. در این مورد هم در صورت وزن بسیار بالا استفاده از ایمپلنت به صرفه تر است.

البته درمان این افراد حوصله بیشتری می خواهد ولی در نهایت نتایج خیره کننده است.

مثلا یکی از بیماران گوارشی ما که به این ترتیب درمان شد در مجموع 4 ماه کاهش وزن حدود 14 کیلویی را تجربه کرد.

 

3-    اختلال سوخت و ساز

این بیماران رژیم زیاد می گیرند یا مصرف غذای کمی دارند اما لاغر نمی شوند. در این افراد به عللی مثل رژیم طولانی مدت ، کم کاری تیرویید و ... سوخت و ساز کم است.

درمان این بیماران هم کند است ولی نتایج عالی است. در این افراد طب سوزنی معمولی ، امبدینگ ، ایمپلنت و ASP قابل کار است. ما معمولا ترکیبی از این روشها را نسبت به بیماران مختلف انتخاب می کنیم.

مثلا یکی از بیماران ما که پسری 20 ساله است . علی رغم رژیم غذایی و ورزش سنگین افت وزن خوبی نداشت. در سیر درمان ما از ترکیبی از طب سوزنی معمولی ، امبدینگ و کاشت پرس نیدل استفاده کردیم و به علاوه ورزش او را کاهش دادیم. افت وزن او از ماه سوم شروع شد. اما در نهایت وزن او بعد از 10ماه از 89 کیلوگرم به 71 کیلوگرم کاهش یافت.

 

4-    مشکلات زنان

برخی خانم ها دچار مشکلات هورمونی و نیز تخمدان پلی کیستیک هستند. به این علت کاهش وزن سختی دارند. در طب سوزنی باید اول مشکل تخمدانی بهبود یابد تا وزن به طور قابل ملاحظه کم شود. در اینجا کاشت ASP روی گوش ، امبدینگ و طب سوزنی معمولی عالی هستند. نتایج کند اما رضایت بخش است.

مثلا یکی از بیماران ما با تخمدان پلی کیستیک تحت درمان قرار گرفت و بعد از 4 ماه افت وزن 12 کیلویی را تجربه کرد. در این درمان علایم هورمونی بیمار مثل گرگرفتگی و موی زاید زیر چانه هم بهبود یافت.

 

5-    التهاب معده

این بیماران معمولا اشتهای زیادی دارند ولی اشتهای آنها سخت کنترل می شود. ما نیز روی اختلال زمینه ای کار کرده و بعد روی وزن کار می کنیم.

برای این افراد هم ASP گوش ، طب سوزنی معمولی ، امبدینگ مناسب است و ما از هر کدام از این روش ها در جای مناسب و به وقت خود بهره می بریم.

افت وزن این بیماران شبیه افراد با پر اشتهایی عصبی اما کندتر است.

 

6-    کاهش سایز و افتادگی ها و درمان سلولیت

در اینجا می توان از انواع امبدینگ (کاشت نخ های مختلف) و طب سوزنی معمولی استفاده کرد. نتایج هم بسیار عالی است. در واقع 85% افرادی که برای کاهش سایز مراجعه نتایج امیدبخشی می گیرند.

حداکثر کاهش سایز در کلینیک ما برای طب سوزنی در شکم و پهلو 21 سانتی متر برای یک ماه و نیم بوده است. در روش امبدینگ هم کاهش سایز 14 سانتی متر برای یک جلسه را تجربه کرده ایم.

در این روش می توان روی سایز و سلولیت شکم و پهلو ، ران ، باسن ، سینه ، غبغب ، پشت و بازوها کار کرد.

البته کسانی که بافت عضله بزرگی دارند به این روش و هیچ روش دیگری پاسخ نمی دهند.

در طب سوزنی حتی افتادگی های شدید بعد از زایمان را هم می توانیم درمان کنیم و این کاری است که بارها در کلینیک ما انجام می شود.

 

نکات اضافه :

-         ما حتما شرایط غذایی بیمار را نسبت به مزاج و شرایط سوخت و سازی بدن او و  نیز بیماری زمینه ای اش اصلاح می نماییم.

-         میزان تحرک جسمانی و نوع ورزش بیمار هم حتما نسبت به کاری که می خواهیم انجام دهیم اصلاح می شود.

-         برخی از بیماران سریع و برخی کند درمان می شوند و این ربطی به میزان اضافه وزن آنها ندارد.

-         معمولا نتایج پایدار است و بیماران ختی در صورت عدم رعایت نیز وزنشان زیاد نمی شود. البته توصیه ما رعایت یک رژیم غذایی مناسب و ورزش متعادل است.

-         تفاوت درمان به تفاوت پزشک و نگاه او به چاقی هم مربوط است. به همین علت هم برخی افراد مراجعه کننده قبلا از طب سوزنی نیز نتیجه مناسبی نگرفته اند.