فیبرومیالژیا و فیبروفاگ (fibrofog)

تازه ها

فیبرومیالژیا و فیبروفاگ (fibrofog)

نظرات ()

احتمالا با واژه فیبروفاگ آشنا هستید. اگر با اسم آن آشنا نباشید به احتمال قوی با علائم آن به خوبی آشنا هستید. پیش از این در این مورد به نشانه هایی چون کاهش یا عدم تمرکز، مشکل در یاد آوری مطالب و انجام فعالیت های ذهنی گاها ساده اشاره نموده ام.

در مطالعاتم به مقاله ای برخوردم در این باب، مخصوصا تصویری که حرف دل اکثر مبتلایان به فیبرومیالژیاست! دوست دارم شما و البته دوستداران شما و خانواده های محترمی که فردی مبتلا به فیبرومیالژیا رو در میان اعضای خود دارند رو با عوارض فیبروفاگ معروف که گاهی باعث مشکلات فراوان در کار، تحصیل ، رانندگی و... میشه آشنا کنم. ممکنه شما هم مثل من به یاد اوقاتی از زندگی مثل امتحان، سخنرانی، کارهای عملی مخصوصا اون دسته که نیاز به تمرکز دارند و... بیفتید که همیشه براتون سوال بوده که چرا بااینکه بیش از دیگران روی مطلبی یا کار عملی تسلط داشتید نتونستید به نحواحسن اجراش کنید و  یکباره فکر کردین نمیتونید امور رو مدیریت کنید و  مسائل روبه هم ارتباط بدید ودر ذهنتون به خودتون الفاظی مثل دست و پا چلفتی رو نسبت دادید!! اما نباید خیلی نگران بود.معمولا با چند دقیقه دور شدن از اون فضا و نوشیدن آب و مایعات و میل نمودن یک خوراکی مشکل به اندازه زیادی حل میشه.

اما با آگاهی بیشتر از جنبه های مختلف فیبرومیالژیا که یکی از اون جنبه ها فیبروفاگ هست ،کمی ذهنتون آروم میگیره و البته میتونید با آگاه کردن اطرافیانتون و کمک گرفتن از اونها و متهم نشدن از جانب  دیگران سعی کنید زندگی نرمالتری رو  با دوری از شرایط استرس زا یا مواردی که باعث به وجود امدن علائم میشه داشته باشد. اما چیزی که نباید در اون شک کرد و خود من بارها و بارها در زندگی تجربه اش کردم تسلیم نشدنه! لحظه ای که تسلیم شید لحظه مرگ رویاها و لحظه رو به زوال رفتن زندگی شماست. ما یکبار زندگی میکنیم و باید سعی کنیم مشکلاتمون رو بشناسیم و راه حل های مخصوص به خودمون رو براشون پیدا کنیم. مسلما تمام اوقات علائم شدید نیستند، اون لحظات باید بهتر از وقتمون، ذهنمون و توانایی هامون استفاده کنیم.و در آخر: خودتونو با دیگران مقایسه نکنید!

فیبرومیالژیا,فیبروفاگ,fibrofog

 

 

و اما فیبروفاگ و علائم آن:

1-مشکلات در حافظه کوتاه مدت

2-سختی در توجه و فوکوس کردن روی مطلب مورد نظر

3-دشواری در انجام کارها توام با هم

4-مخلوط شدن (قرو قاطی شدن!)کلمات با هم در حین صحبت

5-عقب و جلو شدن ترتیب اعداد مثلا کد پستی

6-مواجه شدن با مشکل در هنگام مکالمات، یا  درک یکسری مفاهیم و رویدادها در کتب یا مقالات

7-مشکل در خواندن

8-مشکل در هماهنگی های حرکتی یا بینایی(بصری)

9-حساسیت به تحریکات بصری گیج کننده: مانند نورهای فلورسنت گیج کننده یا اشکال هندسی  شلوغ و بولد بر روی والپیپر ها یا کفپوش ها یا لباس ها

10-حساسیت به صداهای بلند

11-کاهش تحمل و طاقت یا افزایش خستگی مخصوصا پس از سعی در ایجاد تمرکز

12-دشواری در رانندگی مخصوصا در هنگام شب

13-سردرگمی فضایی

14-ناهشیارشدن

15-فراموشکاری(بی توجهی و کمی حافظه)

16-احساس در مه (fog) بودن

17-احساس اختلالات بینایی که البته با عینک اصلاح نمیگردد(آیا فقط یک احساس است؟!)

 این علائم بیشتر در شرایط استرس زا ، کاهش اعتماد به نفس و همچنین در زمان افت قندو فشار خون، آلودگی هوا و کمبود اکسیژن، قرار گرفتن بدن در شرایط  کم آبی یا خستگی ظاهرمیشوند.. تجربه ثابت کرده میشه با مواردی که پیش از این اشاره نمودم مثل استراحت کوتاه و نوشیدن آب و یک خوراکی ساده و تنفس عمیق سریعا از شر این حالت خلاص شد. افراد به تناسب شدت بیماری میتوانند با یک یا چند تا از این علائم  با شدت های مختلف مواجه شوند.

توجه: لازم نیست خودتونو از همه آنچه دوست دارید مثل تحصیل یا داشتن شغل و... محروم کنید. اینطوری بعدا دچار افسوس نیز خواهید شد!

ترجمه و تالیف توسط آویژه