احساس خستگی و درد پس از بیدارشدن از خواب در مبتلایان به فیبرومیالژیا(نتیجه یک بررسی)

تازه ها

احساس خستگی و درد پس از بیدارشدن از خواب در مبتلایان به فیبرومیالژیا(نتیجه یک بررسی)

نظرات ()

احتمالا تمام مبتلایان به فیبرومیالژیا چنین وضعیتی را به صورت تمام و کمال تجربه نموده اند. کابوس ها و خواب دیدن های بیش از حد گاها در تمام طول شب ،نداشتن خواب عمیق یا احساس منگی و عصبی بودن و خستگی و درد پس از بیدار شدن و بسیاری موارد دیگر   که به آپنه خواب و نداشتن خواب عمیق نسبت داده میشوند یکی از مهمترین علل و همچنین علایم فیبرومیالژیا هستند.

فیبرومیالژیا,فیبرومیالژیا و اختلال خواب

 

در تحقیقی که در سال 1994 برروی  خواب تعدادی از بیماران مبتلا به  فیبرومیالژیا انجام گرفت نتایجی جالب که دور از انتظار نبود به دست آمد:

 درافراد مبتلا  که به دفعات دچار آشفتگی و اختلال در خواب میشدند مشاهده گردید که  امواج آلفا به خواب Non Rapid Eye Movement وارد شده و احتمالا این مسئله با خواب بدون احساس تازگی و نشاط مرتبط میباشد.

الگوی امواج آلفا-دلتا در اکثر مبتلایان به فیبرومیالژیایی که دارای خواب سطحی و تکه تکه و  بیدارشدن های زیاد و خواب REM( خواب با حرکات سریع چشم) و خواب با امواج آهسته کاهش یافته بودند، مشاهده گردید.

در نهایت این نتیجه حاصل شد که در سیکل خواب افراد مبتلا  به فیبرومیالژیای با اختلال خواب، با مداخله امواج آلفا به خواب  NREM   و آبنرمالیتی در سازمان دهی سیکل خواب مواجه هستیم.

ترجمه توسط آویژه

 نکات:

-بیشتر خواب فرد را در شب ، خواب با امواج آهسته تشکیل میدهد. این خواب آرامبخش همراه با کاهش تون عروقی و کاهش بسیاری از اعمال نباتی است.

-خواب REM: هر 90 دقیقه با طول مدت 5-30 دقیقه در یک خواب شبانه طبیعی تکرار میگردد.تونوس عضلانی در این خواب کاهش بافته، ضربان قلب و تنفس نامنظم میشوند.متابولیسم مغزی افزایش یافته و الگوی امواج مغز مشابه بیداری است و با دیدن رویا همراه است.

-در خلال نخستین مراحل خواب، ما هنوز نسبتاً بیدار و هشیار هستیم.مغز امواجی تولید می‌کند به نام امواج بتا که کوچک و سریع هستند. به مرور که مغز شروع به آرامش یافتن می‌کند، امواج کندتری به نام امواج آلفاشوند. در طول این مدّت و هنگامی که هنوز کاملاً به خواب نرفته‌ایم ممکن است احساس عجیب و کاملاً واضحی را تجربه کنیم که توهمات پیش خواب نامیده می‌شود. مثال‌های متداول و شایع این پدیده عبارتند از احساس افتادن (پرت شدن) یا شنیدن این که کسی نام شما را صدا می‌کند.

-وقتی بیدار و فعال هستیم، مغز امواج بتا صادر می‌کند.  وقتی چشم‌هایمان را می‌بندیم و پیش از خواب رفتن دراز می‌کشیم، مغز امواج آلفای زیادی می‌فرستد.

-وقتی ما به مرحله اول خواب وارد می‌شویم، امواج مغزی از آهنگ آلفا به تتا عبور می‌کنند.تبدیل امواج آلفا به امواج تتا می‌تواند حالت خواب آور به دنبال آورد. در این دوره ما تصاویر توهمی کوتاهی می‌بینیم که به تصاویر رویا شباهت دارند و مثل یک عکس روشن هستند.این تصاویر احتمالا به خلاقیت مربوط می‌شوند.

-امواج دلتا در عمیق‌ترین مرحلهٔ خواب non-REM است. در اين مرحله فشار خون كم ميشود، ممكن است در خواب صحبت كنيم يا راه برويم ولی به خاطر نیاوریم. خوابگردی sleep walking  و صحبت در خواب از بدخوابی هائی هستند که دراین مرحله بروز میکنند ولی وقتی شخص بیدار میشود به هیچ وجه از ان آگاه نیست.

نکات از میگنا و فیزیولوژی گایتون