کاربران نسخه های ۸،و۹ و ۱۰ مرورگر IE، روز سه شنبه، ۲۲ دیماه، برای آخرین بار اصلاحیه های امنیتی این مرورگرها را دریافت خواهند کرد. از آن تاریخ به بعد پشتیبانی از این نسخه ها توسط شرکت مایکروسافت خاتمه می یابد.

 

حدود ۱۸ ماه پیش مایکروسافت تاریخ بازنشستگی این نسخه ها را اعلام کرد تا کاربران و سازمان ها در فرصت باقی مانده اقدام به ارتقای مرورگرهای خود کنند.

اما بر طبق آمار سایت netmarketshare.com در زمان نگارش این خبر حدود ۲۰ درصد کاربران همچنان از این نسخه ها استفاده می کنند و اگر کاربران این مرورگرها اقدام به ارتقا نکنند به حملاتی که مبتنی بر سوءاستفاده از ضعف های امنیتی IE هستند کاملاً آسیب پذیر خواهند بود.

مرورگر IE یکی از آسیب پذیرترین نرم افزارهای شرکت مایکروسافت محسوب می شود. کمتر سه شنبه دوم ماه میلادی را می توان یافت که در بین اصلاحیه های عرضه شده توسط مایکروسافت، حداقل یک مورد برای ترمیم ضعف های امنیتی حیاتی (Critical) این مرورگر نباشد. ضعف هایی که در اکثر اوقات در تمامی نسخه های IE مشترکند و بسیاری از آنها نفوذگر را قادر به اجرای از راه دور کد می کنند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، از ماه میلادی بعدی، نفوذگران می توانند با مهندسی معکوس بر روی اصلاحیه های مایکروسافت برای نسخه ۱۱ مرورگر IE، متوجه شوند که نقطه ضعف در چه بخش از مرورگر هست و به چه نحوی اصلاح و ترمیم شده است. با داشتن این اطلاعات، نفوذگران قادر خواهند بود که نقطه ضعف را در نسخه های پشتیبانی نشده IE شناسایی کرده و راه سوءاستفاده از آن را هم به دست آورند.

همچنین بسیاری از بدافزارها و حملاتی که مبتنی بر سوءاستفاده از ضعف های امنیتی هستند توسط ضدویروس ها به سرعت و آسانی قابل شناسایی نیستند.

به کاربران و مدیران شبکه توصیه می شود در صورت استفاده از این نسخه های در شرف بازنشستگی در اولین فرصت اقدام به ارتقای آنها به نسخه ۱۱ کنند.