نحوه وصول مهریه را می‌دانید؟

تازه ها

نحوه وصول مهریه را می‌دانید؟

نظرات ()


نحوه وصول مهریه را می‌دانید؟

مهریه

زن حق دارد قبل از تمکین، مطالبه مهر کند، حتّى اگر شوهر قدرت پرداخت مهریه را نداشته باشد و در صورتی كه مهر تعیین نشده و عقد به علت عیب عنن (عدم توانایی جنسی مرد) فسخ شود، زن مستحق نصف مهر المثل است.


پس از ازدواج، رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد و حقوق و تكالیفی برای طرفین مقرر می‌شود از جمله آن تكالیف مهریه می‌باشد.

در این مقاله موارد تعلق نصف مهر و نحوه وصول مهریه را اجمالا بررسی می کنیم و در ادامه به طرح چند پرسش و پاسخ می پردازیم:

موارد تعلق نصف مهر

1ـ موردی كه در عقد، مهر معین شده یا بعد از عقد تعیین شده است و قبل از نزدیكی طلاق صورت گیرد زن مستحق نصف مهر المسمی خواهد بود. (1092 قانون مدنی)

2ـ در صورتی كه مهر تعیین نشده و عقد به علت عیب عنن (عدم توانایی جنسی مرد) فسخ شود، زن مستحق نصف مهر المثل است.

 

نحوه وصول مهریه:

1- طرح دعوی در دادگاه: با تقدیم دادخواستِ مطالبه مهریه به استناد دلائل و مدارك از جمله سند ازدواج به دادگاه، حكم پرداخت مهریه و اجرائیه صادر و به محكوم علیه ابلاغ و اجرا می‌شود، همزمان می‌تواند تقاضای تأمین مهریه را هم بكند تا این كه وصول آن سهل‌تر باشد.

2- از طریق اجرای ثبت: در مورد اموال منقول مثل پول و سكه، مرجع صدور اجرائیه، دفتر خانه‌ ازدواج كه سند ازدواج را تنظیم كرده‌ می‌باشد، در مورد اموال غیرمنقول اگر ملک در دفتر املاک ثبت شده توسط دفترخانه ای که سند را تنظیم کرده اجرائیه صادر می‌شود ولی اگر مال ثبت نشده باشد باید از طریق دادگاه اقدام نمود.

 

سوال: به قیمت امروزی مهریه حضرت زهرا چه مقدار می باشد لطفاً با دلیل ذكر نمایید؟

جواب: در زمان ظهور اسلام و تا مدتی بعد از اسلام دو نوع سكه هرقلی و كسروی از روم و ایران به صورت درهم و دینار در عربستان رایج بوده است. و در زمان عبدالملك به راهنمایی امام باقر ـ علیه السلام ـ اولین سكه اسلامی ضرب گردید. وزن دینار همواره ثابت و برابر یك مثقال 18 نخودی طلا بوده است كه وزنی در حدود 515/3 گرم داشته است اما وزن درهم متفاوت بوده برخی از دراهم 20 قیراط (قیراط معادل وزن سه دانه متوسط جو است) بعضی 12 و برخی 10 قیراط نقره بوده است. وزن درهم مسكوك در زمان عبدالملك 6 دانق بوده كه 4/2 گرم می شود و اگر با نخود بسنجیم 6/12 نخود برابر 4607/2 گرم می شود. امّا رابطه ارزش دینار و درهم در زمان صدر اسلام هر دینار برابر ده درهم بوده است و این معنی را می توان از بعض روایات به دست آورد كه از جمله آن صحیحه عبدالرحمن بن حجاج است: كان علیٌ ـ علیه السلام ـ یقول: الدیه الف دینار و قیمه الدینار عشره دراهم ؛ دیه كامل هزار دینار است و هر دینار برابر ده درهم می باشد. به هر حال بنابر صحیحه عبدالرحمان بن حجاج و غیر آن معادل ارزش 500 درهم مهریه حضرت زهرا ـ علیها السلام ـ برابر 50 دینار 18 نخودی طلا و 5/37 مثقال صرفی طلا می گردد. (جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ره، ج2، ص432، س1284)