پروتكل TCP/IP چیست ؟

تازه ها

پروتكل TCP/IP چیست ؟

نظرات ()


                                                           
اين عنوان شامل مجموعه ای بيش از 100 قرارداد مي باشد كه براي متصل ساختن كامپيوترها و شبكه ها استفاده مي شوند. نام TCP/IP از دو قرارداد بزرگ به نامهاي Transmission Control protocol و Internet protocol اخذ شده است.

بر روي اينترنت اطلاعات به صورت جريان ثابتي بين كامپيوترها منتقل نمي شوند، بلكه داده ها به صورت بسته هاي كوچك اطلاعات به نام پکت pecket ، شكسته شده و انتقال مي يابند.

TCP/IP يك پروتكل با قابليت مسيريابي است ، بدين معني كه در اينترنت هر كدام از packet هاي مذكور كه داراي آدرس اختصاصي هستند، مسير يابي شده و هدايت مي شوند. مسيريابها (Routers) آدرس هر packet را بررسي كرده و آنرا به سمت نزديكترين مسير به سوي كامپيوتر هدف سوق مي دهند.

به عنوان مثال‌، بين دو كامپيوتر در اينترنت، يك پيام در حال تبادل مي باشد:
كامپيوتر اول، پيام را به سمت كامپيوتر دوم ارسال مي كند. ابتدا TCP پيام را به تعدادي Packet تقسيم ميكند. همانگونه كه گفته شد هر packet از طريق شبكه فرستاده مي شوند . در اينجا IP بايد آنها را به كامپيوتر دوم منتقل كند. كار انتقال Packet ها شروع مي شود و در شبكه جهاني به سمت كامپيوتر دوم حركت مي كنند. در بين راه مسيريابهاي موجود در پايگاههاي اينترنتي(router) آدرس Packet ها را بررسي كرده و آنها را به نزديكترين و منطقي ترين مسير راهنمايي مي كنند تا اينكه packet ها به كامپيوتر دوم برسند. حال در كامپيوتر دوم TCP، packet ها را به دريافت كرده و آدرسها و وجود خطاها را بررسي مي نمايد. بعد از اينكه تمام packet ها به درستي دريافت شدند، TCP از شماره هاي موجود در آدرسهاي هر Packet براي ساختن مجدد پيام اصلي استفاده كرد و پيام را بازسازي مي نمايد. بدين ترتيب با استفاده از پروتكل TCP/IP ، داده ها انتقال مي يابند.

به طور خلاصه مي توان گفت ، كار IP گرفتن و انتقال Packet ها از يك مكان به مكان ديگر است و كار TCP اداره جريان و تضمين صحت اطلاعات مي باشد.