آدرس IP چيست؟

تازه ها

آدرس IP چيست؟

نظرات ()


یکی از سوالاتی که معمولا در آغاز کار با اینترنت؛ برای کاربران؛ پیش می آید این است که آدرس IP چیست؟ آدرس IP، شماره شناسایی هر کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت است. بنابر این می توان گفت که آی پی، شماره شناسایی هر کاربر اینترنتی است.

آدرس آی پی را می توان با شماره تلفن های افراد در شبکه تلفن مقایسه کرد. البته تفاوت های زیادی بین آدرس آی پی و شماره تلفن ها وجود دارد. ولی همانند آن، پیش شماره دارد و وقتی کامپیوتری متصل به شبکه اینترنت است، این آدرس انحصاری بوده و فقط در اختیار آن کامپیوتر قرار دارد.

تفاوت مهم آن با شماره تلفن ها در این است که چنانکه به هر دلیلی (ارادی و یا غیر ارادی) کامپیوتری که این شماره (IP) به آن تخصیص داده شده، از شبکه اینترنت جدا شود (ارتباطش قطع گردد) اینIP آزاد شده و ممکن است به کامپیوتر دیگری تخصیص داده شود.

البته در اینجا باز نکته مهمی وجود دارد: شماره IP براي کامپيوترهاي سرور شبکه (کامپیوترهایی که به شبکه سرویس می دهند و شبکه را تحت نظارت مستمر خود دارند) و نيز کامپيوترهایی که به روشی غير از روش شماره گيري تلفنی (Dial Up) به اينترنت وصل هستند (کامپیوترهای کلاينت) معمولا عددي ثابت بوده و تغییر نمی کند. (توضیحات بیشتردر مورد این اصطلاحات در سایر مقالات سایت میکرو رایانه) ولی همانطوری که اشاره شد براي ديگر کامپیوترها، عددي متغير است و در هر بار اتصال به اينترنت ممکن است اين شماره عوض شود. يعني هر بار که شما با شرکت ISP خود تماس می گیرید و از طریق آن به شبکه اينترنت وصل مي شويد، عددي جديد (از مجموعه شماره های IP آزاد در آن موقع) به کامپیوتر شما تخصیص داده مي شود.

ساختار آدرس IP

آدرس IP يک عدد 32 بيتي است و معمولا براي سهولت در خواندن و نوشتن به صورت ارقام جداگانه نوشته می شود. یعنی به صورت 8 رقم هگزا دسیمال یا 12 رقم دهدهی (دسیمال) به صورت زیر:

X X X . X X X . X X X . X X X

منظور از X X X عددی است بین صفر تا 255

                            

براي ديدن ip address  خودتون كافيه زير پنجره چت آنلاين، سمت راست صفحه رو ببينين.