دکترین استکبارستیزی در یک نهضت ماندگار

تازه ها

دکترین استکبارستیزی در یک نهضت ماندگار

نظرات ()

در حقیقت ماهیت انقلاب امام، قیام برای خدا بود. این قیام، قیامی نبود که از رویِ هوای نفس و رسیدن به جاه و مقام و قدرت باشد. لذا الگوی این قیام دستوراتی است که از ناحیه اسلام ناب و قرآن رسیده است. امام با تمام وجود تابع دستورات اسلام ناب بوده و همه را به تبعیت از این نوع نگرش توصیه می کردند.

محمد امیری نژاد/کارشناس حوزه
استکبار


یکی از محوری ترین مولفه هایی که در گفتمان امام و انقلاب اسلامی اهمیت بسزایی دارد دکترین استکبارستیزی است.
شاخصه ی استکبار ستیزی که یکی از معیارهای اصلی در انقلاب امام، زمانی به خوبی فهم خواهد شد که ما بتوانیم استکبار ستیزی در قرآن و روایات را به خوبی درک کنیم زیرا معتقدیم که معیار امام برای قیامش اسلام و اجرای فرامین قرآنیست.
وقتی به قرآن مراجعه می کنیم آیاتی به چشم می خورد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم امر می کند که با مستکبرین باید به مقابله پرداخت.
خداوند می فرماید: «...خداوند جمعیّتى را مى آورد كه آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نیرومندند آنها در راه خدا جهاد مى كنند، و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند. این، فضل خداست كه به هر كس بخواهد (و شایسته ببیند) مى دهد و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.» (مائده: 54) و یا در سوره ی فتح آیه 29 همراهان پیامبر را اینگونه توصیف می کند که: «...كسانى كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند...» (فتح: 29) «خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است.» (نساء: 141).

 

بقیه در ادامه مطلب