خصوصی سازی مخابرات

تازه ها

خصوصی سازی مخابرات

نظرات ()

در دهه‌های اخیر با گسترش تحولات جهانی، رویکرد کشورها برای پیوستن به تغییرات پیش‌رو، تابع قواعد خاصی شد؛ که از آن جمله قوانین و ساختار اقتصادی و زیربنایی نیازمند بازنگری گردید، در این میان خصوصی‌سازی، آزادسازی و الزامات مربوط به آن به عنوان عام‌ترین روش در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مورد توجه قرار گرفت. مخابرات نیز به عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها که در توسعه زیربنایی کشورها نقش بسزایی برعهده دارد، به عنوان اولین حوزه در روند خصوصی‌سازی مدنظر برنامه‌ریزان قرار گرفته است.
در کشور ما نیز با احیای مجدد اصل 44 قانون اساسی در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری بیش از پیش ضرورت مشارکت مردم در توسعه همه‌جانبه کشور مطرح گردید تا جایی که در موارد متعددی از بندهای برنامه توسعه چهارم کشور؛ لزوم واگذاری فعالیت‌های تحت پوشش دولت به بخش خصوصی گنجانده شده است.
همانگونه که پیش از این اشاره کردیم حوزه مخابرات به جهت جایگاه ویژه‌ای که از آن برخوردار است و با توجه به اهمیت سرعت بخشیدن به توسعه آن به عنوان پیشگام خصوصی‌سازی در کشور، اجرای اصل 44 را در دستور کار خود قرار داد. قطعا در این مسیر آنچه که موفقیت این برنامه را تضمین خواهد کرد همراهی تمامی ارکان شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه نیروی انسانی است.
هرچند انتظار می‌رود با واگذاری بخشی از سهام این شرکت‌ها به کارکنان، انگیزه آنها در پیشبرد اهداف خصوصی‌سازی افزایش یابد.
اولین گام در ایجاد فضای مشارکت، آشنایی تمام کارکنان در تمامی سطوح، نسبت به دستاوردهای خصوصی‌سازی است. اجرای خصوصی‌سازی در تمام دنیا به جهت یک رخداد نو با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. اما امروزه پس از گذشت سالها ثمرات همراهی، پرهیز از نگرش مقطعی و بهره‌مندی از چشم‌انداز بلند نسبت به نتایج آن، فضای امنی را به ویژه برای نیروی انسانی متخصص فراهم کرده است چرا که فراگیرشدن ضرورت توجه به توسعه، به تدریج مردم را برای انجام حرکتی عمومی به سوی سازندگی بسیج می‌کند. بنابراین در حوزه ICT به جهت تغییرات لحظه به لحظه آن، لزوم نگرش تخصصی و همچنین ضرورت توسعه سریع آن، آمادگی برای اجرای خصوصی‌سازی بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود