مقدمه و تعریفISDN

تازه ها

مقدمه و تعریفISDN

نظرات ()

ارائه سرويسهای شبکه های مخابراتی با پيدايش فن آوری ديجيتالی در گستره مخابرات، باعث تغييرات و تحولی عظيم گرديد. شروع اين تحول با اين تفکر بود که شبکه های مختلف مانند تلفن، ديتا، تلکس و سايرين از طريق يک شبکه انجام گردد. اين تفکر موجب پيدايش نسل جديدی از شبکه های مخابراتی بنام ISDN(۱) گرديد.

بر اساس تعريفISDN، ITU-T (شبکه ديجيتالی با سرويسهای توسعه يافته) عبارت است از شبــکه ای که قادر است يک ارتباط ابتدا به انتها را جهت پشتيبانی گسترده ای از سرويسها اعم از صوتی و غير صوتی فراهم آورد.

در واقع ISDN به مجموعه ای از سرويسهای ديجيتال که برای کاربر انتهائی قابل دسترس است گفته می شود. اين سرويس ها بوسيله يک واسطه(۲) بر روی سيستمهای تلفنی ايجاد می شود. در اين شبکه سعی و تلاش برای استاندارد کردن سرويسهای مشترک، اينترفيسهای کاربر/ شبکه و قابليتهای شبکه و داخل شبکه ای می باشد.

توسعه ISDN بر اين مبنا بود که تماسهای صوتی و ترافيک داده و ترافيک تصويری بتواند قابل انتقال باشد. کاربردهای ISDN شامل کاربردهای تصويری با سرعت بالا، وجود خطوط تلفنی اضافی در خانه، انتقال فايل با سرعت بالا و ويدئوکنفرانس است و بسيار مناسب برای کارهای خانگی و دفاتر کوچک و شرکتهائی که در حال توسعه دفاتر خود هستند می باشد.


 

(۱)  Integrated  Services Digital Network

(۲)  Interface