دستگاه تلفن

تازه ها

دستگاه تلفن

نظرات ()

مدار زنگ :

 

زنگ تلفن وسيله اي است كه مشترك را از وجود شخص تلفن كننده از طريق مركز تلفن آگاه مي كند. وقتي مركز تلفن بخواهد تلفن آزادي را از وجود مخاطب آگاه كند يك سيگنال AC ( متناوب ) با فركانس 20-25 هرتز و دامنه 90-100   ولت به صورت يك ثانيه روشن و چهار ثانيه خاموش به روي خط مشترك ارسال ميكند .

 

در مدار زنگ الكترو مغناطيسي با توجه به متناوب  بودن جريان زنگ رله را جذب و قطع كرده وايجاد صداي زنگ ميكند . ولي در مدارهاي الكترونيكي با استفاده از جريان زنگ يك مدار توليد سيگنال صوتي به كار مي افتد.

 

 

ميكروفن :

 

ميكروفن وسيله اي است كه سيگنالهاي صوتي ناشي از صحبت را به سيگنالهاي الكتريكي تبديل ميكند .

اولين ميكروفن ساخته شده ميكروفن زغالي مي باشد كه هنوز مورد استفاده قرار ميگيرد.

در اين ميكروفن محفظه ذغالي به عنوان مقاومت متغير استفاده شده است .كه با برخورد امواج صوتي به ديافراگم ذرات ذغال متناوبا متراكم و منبسط شده در نتيجه با تغيير مقاومت مسير جريان متناسب با امواج صوتي تغيير ميكند.

 

 

گوشي:

 

 

گوشي وسيله اي در درستگاه تلفن است كه سيگنال هاي الكتريكي رسيده به تلفن را به امواج صوتي قابل شنيدن تبديل ميكند ..يك گيرنده گوشي كه از ساليان قبل مورد استفاده قرار ميگيرند گيرنده الكترومغناطيسي ميباشد.

 

اين گيرنده از يك آهن رباي دائمي تشكيل شده است كه سيم پيچ صوتي دور آن پيچيده شده است . جريان سيگنال هاي الكتريكي متغير با عبور از اين سيم پيچ باعث تغيير ميدان مغناطيسي شده در نتيجه نيروي  وارد  بر ديافراگم متناسب با جريان تغيير كرده و باعث ايجاد حركت در اين ديافراگم فلزي ميگردد. حركت ديافراگم نيز باعث ايجاد امواج صوتي متناسب با سيگنالهاي الكتريكي ميكند كه ما قادر به شنيدن آنها هستيم.

 

 

مدار شماره گير :

 

 

 با توجه به اينكه مركز تلفن از روي شماره هاي گرفته شده توسط مشترك عمليات سوئيچينگ و مسير يابي را انجام مي دهد لذا واحد شماره گير روي دستگاه تلفن جهت تبديل شماره هاي گرفته شده توسط مشتركين و ارسال آنها روي خط توسط  پالسهاي الكتريكي به كار ميرود .

شماره گيري به دو صورت پالس و تن يا فركانسي ميباشد.

در روش شماره گيري پالس براي هر عدد به مقدار آن عدد پالس مربعي با عرض 40 msec  استفاده ميشود مثلا براي عدد 5 از پنج پالس مربعي كه هر پالس نيز 60 msec  از هم فاصله دارد استفاده ميشود .

يعني هر پالس با احتساب فاصله آن با پالس بعدي   60+40=100 msec  زمان نياز دارد.بنابراين براي انتقال عدد 5 به 50 msec    نياز است.

ايراد اين روش  زمان زيادي است كه جهت انتقال شماره ها به مركز نياز است . به طور مثال براي عدد صفر كه 10 پالس ميباشد يك ثانيه نياز است .ولي براي عدد يك كه يك پالس است 100msec  زمان نياز است.

 

روش شماره گيري فركانس يا تن tone  :

در اين روش هريك از شماره هاي مورد نظر از صفر تا 9 با تركيب دو فركانس كه قابل شنيده است مشخص ميگردد . با توجه به اينكه در اين روش از چندين فركانس براي مشخص كردن شماره ها استفاده ميشود به آن روش مالتي فركانس نيز ميگويند.

 

مثلا براي عدد 6 از تركيب دو موج سينوسي با فركانس 1447 و 770 هرتز استفاده مي شود.

مزيتهاي اين روش : 1- عدم اشتباه شماره گيري  2- سرعت شماره گيري براي هر عدد فقط 100msec زمان نياز است و فرقي بين صفر و يك وجود ندارد.

  مدار پردازش مكالمه :

 

يك بخش اصلي دستگاه هاي تلفن مدار پردازش صحبت ميباشد .وظيفه اين مدار ايجاد تعادل بين خط و مدار داخلي تلفن ميباشد . هم چنين عمل هيبريد بين ميكروفن و گوشي را انجام ميدهد . زيرا هم گوشي و هم ميكروفن هركدام به دو سيم جهت اتصال خط نياز دارند.و اين مدار هيبريد است كه اين چهار سيم را به دو سيم خط تبديل ميكند.

  مدار پردازش مكالمه با استفاده از مدار متعادل كننده و سيم پيچ هاي دو طرفه علاوه بر عمل هيبريد ميتواند تغييرات ولتاژ تغذيه ناشي از طول سيم را نيز به صورت خودكار جبران كند.هم چنين صداي برگشتي مناسب از ميكروفن به گوشي توسط اين مدار ايجاد ميگردد تا در حين مكالمه طرف مكالمه كننده ضمن شنيدن صداي طرف مقابل صداي خودش را نيز به صورت مناسب بشنود.

 مراكز تلفن ديجيتال

 با پيشرفت هاي به وجود آمده در ساخت IC  ( مدارات مجتمع ) مراكز سوئيچ جايگزين مراكز سوئيچ آنالوگ گرديد.

مزيت هاي سوئيچ ديجيتال

1-     قيمت و هيزينه كمتر : مدارات كنترل و سوئيچ از قطعات نيمه هادي  كه قيمت آن پائين است تشكيل يافته و تقريبا در هر سال 50% قيمت آن كاهش ميابد .

2-     سهولت در مالتي پلكس كردن : در سيستم هاي آنالوگ از FDM  استفاده مي شد كه فيلتر هاي گران قيمت دارد .اما در سوئيچ هاي ديجيتال ارتباطات PCM  هستند و سيستم سوئيچ و انتقال با هم mach  ميباشند. و از هزينه زياد سيستم هاي انتقال جلوگيري مي شود .

3-     سهولت در سيگنالينگ : اطلاعات سيگنالينگ و كنترل ذاتا ديجيتالي ميباشند و ميتوان براي كنترل آنها از كامپيوتر با دقت بالا استفاده كرد .

4-     عملكرد بهتر سيگنال به نويز S/N : در آنالوگ S/N  در حدود 50-60 دسيبل است اما در ديجيتال چون با ارقام سر وكار داريم نويز كمتر ميباشد .بين 15-25 دسي بل .

5-     مصونيت بيشتر در برابر هم شنوائي : بين خطوط داخل مراكز ممكن است از صوت يك خط روي خط ديگر القا شود كه هم شنوائي ميگويند.در ديجيتال چون فقط 1  و 0  داريم همشنوائي وجود نخواهد داشت .

6-     امكان توليد مجدد سيگنال : در ديجيتال تضعيف سيگنال توسط repeater  جبران خواهد شد كه وقتي سيگنال به ان مي رسد مي تواند آنرا دوباره باز سازي كند .

7-     قابليت تطبيق با انواع سرويس هاي مختلف : در اينجا بين صوت و ديتا تفاوتي وجود ندارد چون هردو به صورت ارقام 0 و1 بوده و قابليت پردازش در سوئيچ را دارند.

 معايب سوئيچ ديجيتال :

1-     افزايش پهناي باند در سيستم  PCM  در هر فريم 32 كانال وجود دارد .

 

نرخ ارسال بيت ها RB= 32*64 Kbit/s=2048kbit/s =2/048Mbit/s                                 

              پهناي باند در سيستم ديجيتالBW= RB/2=2048/2=1024KHZ = 1/024 MHZ                                       

   پهناي باند در سيستم انالوگ 32*4 KHZ = 128  KHZ                                                                                                                                           

  با توجه به محاسبات بلا پهناي باند ديجيتال هشت برابر پهناي باند آنالوگ ميباشد.

2-     عمده ترين عيب سيستم هاي ديجيتال نسبت به آنالوگ تبديل سيگنالهاي آنالوگ به ديجيتال در ورودي و بر عكس آن در خروجي مي باشد .

3-     نياز به هم زماني (سنكرون كردن ) بايد پالس هاي CLOCK   در كل سيستم همزمان باشد