دستیابی به پسورد، تنها به کمک یک شارژر

تازه ها

دستیابی به پسورد، تنها به کمک یک شارژر

نظرات ()

به گزارش گرداب به نقل از زد دی نت، اپل با کمک حافظه تعبیه شده در قطعات جانبی از جمله کابل برق قادر خواهد بود رمز عبور شما را ذخیره‌سازی و نگهداری کند.

بنابر درخواست ثبت حق اختراع اپل، این کمپانی قصد دارد داده‌هایی برای بازیابی رمز عبور را در قطعات جانبی ذخیره کند و سیستمی ایجاد کند که از طریق آن، قطعات جانبی چون شارژر برق به طور مستقیم با خود دستگاه که می‌تواند لپ‌تاپ یا تلفن همراه باشد، ارتباط برقرار کند.
 
برای نخستین بار نشریه "نیوساینتیست" این خبر را منتشر کرد. در این خبر آمده بود: این تکنولوژی با این فرض طراحی شده است که  هنگامی‌که فرد لپ‌تاپش را گم می‌کند یا کسی لپ‌تاپ وی راسرقت می‌کند، آداپتور برق نزد صاحبش باقی می‌ماند. در این شرایط آداپتور برق، قطعه بسیار مهمی است که می‌تواند در بازیابی رمزهای عبور فراموش شده به فرد کمک کند.

اپل در حق اختراع شماره 2012/0005747 اداره ثبت اختراعات آمریکا، سعی در ثبت آداپتور برقی دارد که در آن واحد ترانسفرماتور دارای یک ماژول حافظه کوچک است. در این حافظه رمز عبور به صورت رمزنگاری یا با سوالی برای بازیابی رمز عبور که کلید آن بر روی لپ‌تاپ یا تلفن همراه هوشمند ذخیره‌سازی شده است، قرار دارد. در این صورت، تنها لپ‌تاپ یا تلفن همراه اصلی که آداپتور متعلق به آن است، می‌تواند به داده‎‌های مربوط به بازیابی رمزها دستیابی پیدا کرده و از آن استفاده کند. همچنین بخشی از اطلاعات رمزنگاری شده می‌تواند روی سرور شبکه نیز ذخیره سازی شود. بنابراین، این تنها سرور شبکه‌ای که سیستم شما به آن متصل است نیست که حاوی اطلاعات شخصی شماست، بلکه آداپتور لپ‌تاپ شما نیز می‌تواند به عنوان منبع دوم ذخیره‌سازی اطلاعات شما عمل کند.


دلیل کمپانی اپل برای ضرورت وجود چنین سیستمی آن است که اگر کاربران نتوانند رمز عبور خود را به آسانی بازیابی کنند، احتمالا از هیچ رمز عبوری استفاده نخواهند کرد یا رمزعبور بسیار ساده‌ای را بر می‌گزینند. انتخاب  هر کدام از این دو حالت، خطر ازدست دادن اطلاعات را افزایش می دهد.

اگر تنها با وجود لپ‌تاپی که شارژر متعلق به آن است دسترسی به این اطلاعات ممکن خواهد شد، مسئله این جاست که احتمال بازگشت لپ‌تاپ سرقت شده چه‌قدر است که بتوان برای بازیابی رمز از شارژر آن کمک گرفت؟ باید دید هدف اپل از ذخیره‎سازی این اطلاعات چیست؟

البته مثل همیشه اپل در این مورد که ذخیره‌سازی رمز عبور مربوط به اطلاعات شخصی افراد بر روی یک آداپتور یا سرورهای شبکه، می‌تواند تهدیدی برای حریم خصوصی افراد به شمار آید، توضیحی نداده است.