راه اندازی VPN در ویندوز Windows Server 2003

تازه ها

راه اندازی VPN در ویندوز Windows Server 2003

نظرات ()

در ویندوز 2003 بطور پیش فرض ، به کاربران اجازه دسترسی به سرور از راه VPN داده نشده است. شما باید بصورت تک به تک ، برای هر یک از کاربرانی که می خواهید از راه اینترنت به سرور شما وصل شوند این اجازه را بدهید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

اگر در سرور Domain Controller تعریف کرده باشید ، پنجره Active Directory Users and Computers  را از مسیر زیر باز کنید. 

 Start > All Programs > Administrative Tools > Active Directory Users ...

در غیر اینصورت و اگر سرور شما در هیج Domain ای تعریف نشده باشد ( و بصورت سرور Standalone باشد ) ، پنجره Computer Management را از مسیر زیر :

 Start > All Programs > Administrative Tools > Computer Management

باز کنید و صفحه properties  مربوط به کاربری که می خواهید اجازه اتصال به VPN سرور خود را به آن بدهید ، را باز کنید و به قسمت Dial-In  بروید و گزینه "Allow access" را انتخاب نمایید.

به خاطر بسپارید که پیاده سازی VPN بار زیادی را روی پردازنده سرور می‌گذارد و هر چقدر تعداد ارتباطات VPN بیشتر باشد بار زیادتری بر روی سرور خواهد گذاشت. می‌توانید از یک وسیله سخت‌افزاری مانند روتر جهت پیاده‌سازی VPN کمک بگیرد.

شماره بعد درباره VPN Client صحبت خواهیم نمود.

اشاره :
بعد از نصب ‌و راه‌اندازی VPN Server در ویندوز سرور 2003 که در شماره قبل ماهنامه حضورتان تقدیم گردید، در این قسمت قصد داریم نحوه اتصال کاربران به شبکه VPN را آموزش دهیم. این اتصال از دو راه صورت می‌گیرد: • اتصال به شبکه VPN از طریق راه دور ، با استفاده از مودم (اتصال به اینترنت تحت پروتکل PPTP) • ‌اتصال به شبکه VPN ، با استفاده از کارت شبکه (ارتباط کاربران داخل شبکه با یکدیگر) حتما به یاد دارید که در هنگام راه‌اندازی VPN Server ، در ویندوز سرور 2003 ، امکان Remote Access را به ویندوز سرور 2003 می‌توان داد، ضمن اینکه به کاربران مورد نظر، مجوز اتصال از راه دور را اعطا کردیم. تنظیماتی که در این مقاله برای برقراری ارتباط VPN Client به VPN Server تشریح می شود، برای کاربران ویندوز XP Pro ارائه داده شده است. این تنظیمات با کمی اختلاف ، برای کاربران ویندوز Windows 2000 Professional نیز قابل انجام است.