Lightning Bolt به جنگ تاندربولت می رود

تازه ها

Lightning Bolt به جنگ تاندربولت می رود

نظرات ()


احتمالا با فناوری تاندربولت و توانایی آن در انتقال اطلاعات با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه آشنا هستید؟ فناوری که توسط اینتل توسعه یافته و به همین خاطر به نظر می رسد این شرکت با توسعه USB 3.0 مشکل دارد و ترجیح می دهد تاندربولت جایگزین آن بشود.

اما از طرف دیگر AMD هم با اینتل رقیب است. بنابراین حالا این شرکت هم وارد گود رقابت شده و فناوری به نام Lightning Bolt معرفی کرده است. 

همانطور که می بینید حتی نام گذاری هم به شدت از Thunderbolt الهام گرفته. احتمالا به یاد دارید که اینتل نام اولیه تاندربولت را Light Peak گذاشته بود؟ کافی است این مطلب دو سال قبل نارنجی را ببینید.

به هر حال از دعوای نام گذاری که بگذریم Lightning Bolt شرکت ای ام دی هم یک پورت انتقال اطلاعات پرسرعت است که پیاده سازی ارزان قیمت روی کامپیوترهای شخصی را هدف گرفته است. 

شکل آن مانند پورت های mini-DisplayPort است و از نظر سرعت انتقال اطلاعات هنوز مقایسه ای در دست نداریم. اما ای ام دی می گوید پیاده سازی تاندربولت روی کامپیوترها گران تمام می شود و پورت این شرکت با هدف انتقال سریع اطلاعات با قیمت بسیار ارزان تر طراحی شده است. 

ای ام دی می گوید کار طراحی فناوری اش را تا پایان امسال تمام خواهد کرد و آن را وارد بازار می کند. هر چند به نظر می رسد در این مورد نسبت به اینتل عقب باشد. چرا که تاندربولت هم اکنون بیشتر از یک سال است بر روی کامپیوترهای اپل به کار می رود و چند ماهی نیز هست که شاهد ورود آن به کامپیوترهای شخصی و اولترابوک ها هستیم. حتما به یاد دارید که اینتل خبر از فراگیری تاندربولت از سه ماه دیگر روی کامیپوترها داده بود؟ 

فعلا رقابت شرکت ها به پورت ها هم کشیده شده است. USB 3.0، تاندر بولت و حالا Lightning Bolt شما کدام یک را انتخاب می کنید؟