پيکربندی IIS با رعايت مسائل امنيتی

تازه ها

پيکربندی IIS با رعايت مسائل امنيتی

نظرات ()

استفاده از شبکه های کامپيوتری از چندين سال قبل رايج و در ساليان اخير روندی تصاعدی پيدا کرده است .اکثر شبکه های پياده سازی شده در کشور  مبتنی برسيستم عامل شبکه ای  ويندوز می باشند .  شبکه های کامپيوتری، بستر و زير ساخت مناسب برای سازمان ها و موسسات را در رابطه با تکنولوژی اطلاعات فراهم می نمايد . امروزه  اطلاعات  دارای ارزش خاص خود بوده و تمامی ارائه دهندگان اطلاعات با استفاده از شبکه های کامپيوتری زير ساخت لازم را برای عرضه اطلاعات  بدست آورده اند . عرضه اطلاعات  توسط سازمان ها و موسسات می تواند بصورت محلی ويا  جهانی  باشد. با توجه به جايگاه والای اطلاعات از يکطرف و نقش شبکه های کامپيوتری ( اينترانت و يا اينترنت )  از طرف ديگر ، لازم است به مقوله امنيت در شبکه های کامپيوتری توجه جدی شده و هر سازمان با تدوين يک سياست امنيتی مناسب ، اقدام به پياده سازی  سيستم امنيتی نمايد . مقوله تکنولوژی اطلاعات به همان اندازه که جذاب و موثر است ، در صورت عدم رعايت اصول اوليه  به همان ميزان و يا شايد بيشتر ، نگران کننده و مسئله آفرين خواهد بود . بدون ترديد امنيت در شبکه های کامپيوتری ، يکی از نگرانی های  بسيار مهم در رابطه با تکنولوژی اطلاعات بوده   که متاسفانه کمتر به آن  بصورت علمی پرداخته شده است . در صورتيکه دارای اطلاعاتی  با ارزش بوده  و قصد ارائه آنان  را بموقع  و در سريعترين زمان ممکن  داشته باشيم ،  همواره می بايست به مقوله امنيت، نگرشی عميق  داشته و با يک فرآيند  مستمر آن را دنبال نمود .
اغلب سازمان های دولتی و خصوصی در کشور، دارای وب سايت اختصاصی  خود در اينترنت می باشند . سازمان ها و موسسات برای ارائه وب سايت ، يا خود امکانات مربوطه را فراهم نموده و با نصب تجهيزات سخت افزاری و تهيه پهنای باند لازم،  اقدام به عرضه سايت خود در اينترنت نموده و يا از امکانات مربوط به شرکت های ارائه دهنده خدمات ميزبانی استفاده می نمايند . وجه اشتراک دو سناريوی فوق و يا ساير سناريوهای ديگر، استفاده از يک سرويس دهنده وب است  . بدون ترديد سرويس دهنده وب يکی از مهمترين نرم افزارهای موجود در دنيای اينترنت محسوب می گردد . کاربرانی که به سايت يک سازمان و يا موسسه متصل  و درخواست اطلاعاتی را  می نمايند ، خواسته  آنان در نهايت در اختيار سرويس دهنده وب  گذاشته می شود . سرويس دهنده وب،  اولين نقطه ورود اطلاعات  و آخرين نقطه خروج اطلاعات از يک سايت  است . بديهی است نصب و پيکربندی مناسب چنين نرم افزار مهمی ، بسيار حائز اهميت بوده  و تدابيرامنيتی خاصی را طلب می نمايد .در ادامه  به بررسی  نحوه پيکربندی سرويس دهنده وب IIS در شبکه های مبتنی بر ويندوز با تمرکز بر مسائل امنيتی ، خواهيم پرداخت .

IIS)Internet Information services) ، يکی از سرويس دهندگان وب است  که از آن برای برای نشر و توزيع سريع محتويات مبتنی بر وب ، برای مرورگرهای استاندارد استفاده می شود . نسخه پنج IIS ، صرفا" برای سيستم های  مبتنی بر ويندوز 2000 قابل استفاده است . نسخه های ويندوز 2000  Server و Advanced server  بمنظور نصب IIS  ، مناسب و بهينه می باشند . نسخه پنج برای  استفاده در نسخه های قديمی ويندوز طراحی  نشده است . امکان نصب IIS نسخه پنج ،  بهمراه ويندوز Professional نيز وجود داشته  ولی برخی از امکانات آن نظير : ميزبان نمودن چندين وب سايت ،  اتصال به يک بانک اطلاعاتی ODBC و يا محدوديت در دستيابی از طريق IP   در آن لحاظ نشده است .