ERP

تازه ها

ERP

نظرات ()

ERP چیست؟

ERP، سیستمهای کامپیوتری مستقل و قدیمی سازمانها نظیر بخش های مالی، منابع انسانی (HR - Human Resource)، تولید و انبار، را در قالب یک برنامه نرم افزاری یکپارچه و متحد، به یکدیگر مرتبط می کند. در واقع پس از نصب ERP بخش های مالی، تولید و انبار همچنان نرم افزار های مخصوص به خود را در اختیار دارند با این تفاوت که با کمک ERP، سیستم های کامپیوتری بخشهای مختلف با یکدیگر مرتبط شده اند.

پنج دلیل عمده استفاده از ERP در شركت‌ها عبارتند از:

1.   اطلاعات يكپارچه مالی:
از آنجاییكه كه مدیر اجرایی ارشد شركت سعی دارد از كارآیی مطلع شود، شاید با گفته‌های متفاوتی مواجه شود. واحد مالی مجموعه اعداد مربوط به خود را دارد و سایر واحدها نیز به همین ترتیب. ERP نسخه واحدی از واقعیت است و سئوال برانگيز نخواهد بود. زیرا هر فردی از یك سیستم مشابه استفاده می‌كند.

2.   يكپارچگی اطلاعات سفارش مشتری:
سیستم‌های ERP می‌توانند در جایی استقرار یابند كه سفارش مشتری دریافت، سفارش وی تحویل و صورتحساب صادر شود.اگراین اطلاعات دریك سیستم نرم افزاری نگهداری شود، شركت می تواند به سادگی سفارشات، ساخت، موجودی و عرضه را همزمان ردیابی كند.

3.   استانداردسازی و سرعت دهی به فرایندهای ساخت:
شركت های سازنده به ويژه آنهایی كه از ادغام چند شركت به وجودآمده‌اند، چندین واحد كسب و كار دارند كه ممكن است از روش‌ها و سیستم‌های كامپيوتری متفاوتی استفاده كنند. سیستم‌های ERP با بهره گيری از روش‌های استاندارد، برای اتوماتیک سازی بعضی از گام‌های فرایند ساخت به كار می‌روند.استانداردسازی این فرایندها و استفاده از یك سیستم كامپيوتری يكپارچه می‌تواند سبب صرفه جویی در زمان شود و بهره‌وری را افزایش دهد.

4.   كاهش موجودی:
ERP به جریان روان‌ترفرایند ساخت كمك می‌كند و رویت پذیری فرایند سفارش را در شركت بهبود می‌بخشد.

5.   استانداردسازی اطلاعات منابع انسانی:
منابع انسانی، به ويژه درشركت‌هایی كه چندین واحد كسب و كار دارند، ممكن است یك روش ساده و يكپارچه برای ردیابی زمان كارمندان و برقراری ارتباط با ایشان در زمینه خدمات نداشته باشد. ERP می‌تواند در این مورد كمك كند.

هزینه های ERP به دو دسته تقسیم میشوند:

هزینه های واقعی

هزینه های پنهان که شامل:

1.آموزش

2.آزمایش

3.سفارشی سازی

4.مشاوره و ...

مزایای ERP

  • كاهش هزینه‌های تولید
  • كاهش هزینه‌های نگهداری سوابق
  • كاهش هزینه‌های حمل و نقل
  • فرایندهای تولید انعطاف پذیرتر
  • بهبود كارآیی كه به سوددهی بيشتر یا افزایش سهم بازار منجر می‌شود.
  • افزایش رضایت مشتری