UPS

تازه ها

UPS

نظرات ()

چگونه مي‌توان يك UPS خوب انتخاب كرد ؟

در جواب اين سوال بايد گفت اين موضوع كاملا بستگی به ميزان توانائی شما در پرداخت می‌باشد و UPS را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می‌دهيد. مصرف انرژی آنچه محافظت می‌كنيد عامل ديگری است كه در خريد UPS نقش مهمی ايفا می‌كند. واحدی كه بوسيله آن ظرفيت UPS يا مقدار انرژی كه به شما می‌دهد بيان می‌شود عبارت است از آمپر- ساعت. مثلاً يك UPS پنجاه آمپر ساعت می‌تواند دستگاه شما را با جريان 2 آمپر به مدت 25 ساعت يا با جريان 5 آمپر به مدت 10 ساعت تغذيه كند. توجه داشته كه ميزان جريان مصرفی را مصرف دستگاه تعيين می‌كند پس زمان تغذيه برای يك UPS مشخص به ميزان مصرف دستگاه شما دارد.

 

بديهی است در صورتی كه زمان بحرانی كه به يك منبع تغذيه احتياج داريد كوتاه باشد می‌توانيد از UPS با آمپر- ساعت كمتر و در نتيجه ارزانتر استفاده كنيد. البته يك محدوديت هم در اين زمينه وجود دارد و آن اين است كه جريان نامی UPS شما بايد از كل برق دستگاه‌های شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد.( هر سیستم با مونیتور "15 و بدون رایتر و اسپیکر و لوازم جانبی و پر مصرف تقریبا 400w مورد محاسبه قرار می‌گیرد و در انتها برای اطمینان 200w به عدد کل اضافه کنید. )

 

نكته ديگری كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه هيچگاه از يك محافظ برقی ( مانند محافظ يخچال يا كامپيوتر ) در خروجی يك UPS استفاده می‌كنيد نبايد از اين محافظ‌‌ها به طور همزمان برای يك دستگاه استفاده كنيد چون باعث صدمه ديدن دستگاه شده و حتي از نظر ايمنی شما هم می‌تواند خطرناك باشد.

 

معمولا قيمت UPS بازه‌ای بزرگ دارد تا كسانی كه از توانايی مالی كمتری برخوردارند هم بتوانند آن را تهيه كنند. البته طبيعی است كه قيمت بالاتر كيفيت و امكانات بيشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

 

یک یو پی اس بزرگ بهتر است یا چند یو پی اس کوچک؟

قیمت یو پی اس ها نسبت به توان خروجی‌شان افزایش می یابد، برای مثال اگر توان خروجی دو برابر شود قیمت بیش از دو برابر افزایش می‌یابد. لذا اگر در یک شرکت یا سازمان تعدادی کامپیوتر وجود دارد و قصد این است که آنها را به یو پی اس مجهز کنیم، بهتر است یک یو پی اس کوچک در محل هر کامپیوتر نصب شود، همچنین با استفاده از تعدادی یو پی اس کوچک در صورت بروز مشکل، دامنه آن به یک کامپیوتر محدود می‌شود و کل شبکه ما دچار اختلال نمی‌گردد.

این روش تا زمانی کارایی دارد که نیاز به یو پی اس با تکنولوژی خاصی نباشد. (تکنولوژی‌های مختلف در ادامه همین متن شرح داده می‌شود). اگر کاربرد خاصی نیاز به یو پی اس با تکنولوژی بالا را طلب کند، از آنجا که یو پی اس‌ها تکنولوژی بالا در توان‌های پایین معمول نیستند می‌توان مجددا به یک یو پی اس قوی مرکزی با تکنولوژی بالا فکر کرد.

 

چه نکاتی در مورد نگهداری یو پی اس ها باید رعایت شود؟

قسمت مهمی از یک دستگاه یو پی اس باطری آن است. باطری امکان ذخیره سازی توان الکتریکی مستقیم را از طریق یک فرآیند شیمیایی فراهم می کند. ساختار شیمیایی باطری‌ها موجب حساسیت آنها به حرارت است. گرم شدن باطری ظرفیت ذخیره سازی توان الکتریکی و همچنین عمر باطری را کم می‌کند. با افزایش حرارت محیطی که باطری در آن قرار دارد به ازای هر یک درجه افزایش حرارت عمر باطری ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. حرارت ایده آل برای باطری بین ۲۲ تا ۲۵ درجه است که حرارت ایده آل محیط‌های کاری هم هست. لذا نگهداری باطری در خارج از محیط کاری معمولاً توصیه نمی‌شود.

چرا یو پی اس‌های جدید به مدت کمی برق می‌دهند؟

تعریف اصلی استفاده از یو پی اس روشن نگه‌داشتن دستگاه‌های حساس بوده تا بتوان آنها را به نحو مطلوب و بدون از دست رفتن اطلاعات یا صدمه به دستگاه خاموش کرد. این تعریف با توجه به مشکلات قطع برق در کشورمان به تدریج عوض شده و یو پی اس تبدیل به دستگاهی برای تامین برق اضطراری به مدت چند ساعت شده است. در سال‌های اخیر با واردات و گسترش عرضه یو پی اس‌های خارجی در ایران مجددا طرز برخورد معمول جهانی با موضوع یو پی اس درایران نیز گسترش یافته است. راه حل ایده آل در این زمینه ترکیب یو پی اس و ژنراتور است. ژنراتور برق مداوم و طولانی مدت تولید می‌کند و یو پی اس شرایط نامناسب برق تولید را برای کار دستگاه‌ها مناسب کرده و تامین برق تا زمان راه اندازی و ایستا شدن ژنراتور را بعهده خواهد داشت.