بازی ایرانی گرشاسب بالاخره در Gamespot راه یافت

تازه ها

بازی ایرانی گرشاسب بالاخره در Gamespot راه یافت

نظرات ()

بالاخره پس از مدت ها شاهد یک بازی از طرف سازندگان وطنی بودیم که توانست به لیست یکی از معتبرترین سایت های صنعت بازی یعنی Gamespot اضافه شود و باعث غرور ایرانیان در سراسر دنیا باشد.

به گزارش وین بتا بازی گرشاسپ که در کشور تبلیغات خوبی برای آن انجام گرفت , بالاخره توانست با کیفیت بالای خود , به بازارهای خارج از کشور نیز راه پیدا کند.همچنین این بازی توسط یکی از معروف ترین افراد گیم اسپات یعنی آقای Kevin VanOrd که به بررسی بازی های معروف میپردازد , بررسی شده که این خود نیز میتواند مشخصه با کیفیت بودن این بازی باشد.

هر چند این بازی در این بررسی امتیاز ۵٫۰ یعنی متوسط دریافت کرده ولی نباید فراموش کنیم که این امتیاز برابر با امتیاز بازی جدید Thor : God of Thuner است که با این همه امکانات , امتیاز ۵٫۵ دریافت کرده. البته امتیاز کاربران به گرشاسپ امتیاز ۸ بود. این را نیز نباید فراموش کرد که ایران در این صنعت بسیار نوپاست و این بازی میتواند به منزله ی چراغی برای دیگر سازندگان باشد تا با برداشت صحیح از این بازی به آینده این صنعت به سرعت در حال رشد کمک کند.

گرچه از نظر گرافیکی گرشاسپ را میتوان با بازی های سال ۲۰۰۴-۲۰۰۵ مقایسه کرد ولی این چیزی از ارزش این بازی و زحمات بسیاری که طبق شنیده های خودم برای این بازی کشیده شده کم نمی کند.

خوب است حالا که فرصت شد این موضوع را در مورد صنعت بازی در ایران بیان کنم. چندی پیش که نمایشگاه بازی های رایانه ای بود , بعضی از بازی سازان موتور گرافیکی خود را با رقبای خارجی مقایسه میکردند و خود را همپای آنها می دانستند که در عمل بسیار با این موضوع فاصله داشتند و گرافیک بسیار ضعیف بود.

هر چند که برای بازی هایشان این دوستان گرانقدر بسیار زحمت می کشند ولی نباید به شکل اغراق آمیز از خود تعریف کنند و به جای این کار به بهبود بازی ها به خصوص از نظر گرافیک بپردازند تا بتوانند با سازندگان خارجی , نه با معروف ها یا به عبارتی غول های بازی سازی , ولی با متوسط ها مثل بعضی از سازندگان روسی مقابله کنند.

گرشاسپ این موضوع را ثابت کرد که این کار شدنی است و فقط نباید حرف زد بلکه باید عمل کرد و زحمت کشید تا ایران را به این صنعت معرفی کنیم. نباید این موضوع را نیز فراموش کنیم که داستان در بازی نقش کلیدی ایفا میکند و اگر فقط به موضوعات کلیشه ای بپردازیم که هیچ جذابیتی نداشته باشد و کاربر را به مراحل بعدی تشویق نکند , بازی هیچ ارزشی نخواهد داشت کما این که این اتفاق برای خیلی از بازی های معروف نیز افتاده است.

به این شکل نه تنها در خارج بلکه در داخل هم کسی رغبت به خرید نمیکند. ما باید در ابتدا با داستان های جذاب مدرن و یا تاریخی جذاب ایران , مخاطبان سراسر دنیا را با این صنعت در ایران آشنا و جذب کنیم و حتی میتوانیم از داستان نویسان برای جذاب تر کردن کمک بگیریم و سپس به داستان های مورد علاقه خود بپردازیم.

اگر به عقب برگردیم میبینیم که کشور ژاپن از عهده این کار به خوبی برآمد و توانست فرهنگ و تاریخ ژاپنی را با بازی های جذاب اواخر دهه ۸۰ و دهه ۹۰ به مخاطب بشناساند که آثار و ادامه این بازی ها تا کنون نیز باقی است و نه تنها در کشور ژاپن , بلکه در سراسر جهان و به خصوص آمریکای شمالی طرفداران بسیاری دارند و حتی بعضی از آنها به نام های ژاپنی شناخته میشوند.ما نیز امیدواریم که بتوانیم با حمایت های مالی و درست دولتی و خصوصی و حمایت کاربران به این مرحله برسیم که اصلا دور از ذهن نیست.

مشاهده صفحه بازی در Gamespot
نقد و بررسی بازی در Gamespot

پی نوشت : من از شرکت سازنده یا سازندگان بازی زیاد نمیدونم چون در گیم اسپات شرکت سازنده را Dead Mage Studio معرفی کرده که چیزی در موردش نمیدونم. دوستان اگر میدونند در کامنت مطرح کنند. این که این بازی در آمریکای شمالی یا اروپا برای فروش گذاشته شده یا خیر را هم خبر ندارم ولی چون در سایت هست , حتما برای فروش وارد بازار شده یا به زودی خواهد شد.تاریخ عرضه اون هم ۹ می معرفی شده که چند روز بیشتر ازش نمیگذره.