سخنانی از ائمه اطهار و بزرگان درباره اهميت مطالعه، کتاب و علم‎آموزی

تازه ها

سخنانی از ائمه اطهار و بزرگان درباره اهميت مطالعه، کتاب و علم‎آموزی

نظرات ()

AWT IMAGE

حضرت علی (ع): کاش میدانستم کسی که از علم بی نصيب مانده چه چيز به ‎دست آورده است. و آن کس که از علم بهرهمند شده چه چيز بدست نياورده است .

حضرت علی (ع): در علم و ادب بکوشيد چه آنکه عالم، عزيز و گران‎ قدر است، اگر چه به خاندان بزرگی منتسب نباشد، اگر چه فقير و بیبضاعت باشد، و اگرچه جوان باشد (شرح ابن ابی الحديد).

پيامبر اکرم (ص): اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است ، خير دنيا و آخرت در پرتو علم بدست میآيد، و شرّ دنيا و آخرت از جهل و نادانی دامن گير انسان میشود (بحار، جلد 1، ص 64).

امام صادق (ع): مطالعهی بسيار و پیگير در مسائل علمی، باعث شگفتی عقل و تقويت نيروی فکر و فهم است .

رسول اکرم (ص): صبح کن و روزت را بگذران که يا عالم باشی يا علمآموز، بپرهيز از اينکه عمرت در لذائذ غفلت زا و کامجوئی های زيان بخش سپری گردد (مشکوه الانوار ،ص133).

رسول اکرم (ص): هر که راهی رود که در آن دانشی جويد، خدا او را به راه بهشت برد و به راستی فرشتگان برای طالب علم پرهای خو را فرو نهند به نشانهی رضايت از او و اين محقق است که برای طالب علم، هر که در آسمان و زمين است آمرزش خواهد تا برسد به ماهيان دريا، فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت ماه است بر ستارگان در شب چهارده و به راستی علما وارث پيغمبرانند زيرا پيامبران دينار و درهمی به ارث نگذاشتند ولی ارث آنها علم بود و هر که از آن بر گرفت بهره ی فراوانی برده (اصول کافی، جلد 1، ص 97).

امام صادق (ع): هر که دانشی آموزد و به کار بندد و آن را برای خدای تعالی تعليم دهد در ملکوت آسمانها بزرگش خوانند و گويند برای خدا ياد گرفت، برای خدا عمل کرد، و برای خدا تعليم داد.

ابراهيم صحبا: بهتر از کتاب، کسی در زمانه يار تو نيست که هيچ ياری، شب و روز در کنار تو نيست.

ويکتور هوگو: خوشبخت کسی است که به يکی از اين دو چيز دسترسی دارد: کتاب های خوب يا دوستانی که اهل کتاب باشند.

ولتر: برگ های کتاب، به منزلهی بال هايی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنايی پرواز می دهند.

دکارتمطالعه يگانه طريق آشنايی و گفتگو با بزرگان است.

ويليام شکسپير:‌ در دنيای پر مکر و فسون، گوشه کتابخانه ‌ام را بر هر مقامی ترجيح ميدهم.

سيدنی اسميت: در نظرم چيزی نفيستر از کتاب وجود ندارد.

ج. روکين: ارزش بعضی از کتابها موقتی است ولی ارزش برخی ديگر ابدی.

عماد کاتب: تا به حال نديدم کسی امروز کتابی بنويسد، مگر اينکه فردا میگويد: ای کاش اين عبارت را تغيير می دادم که اگر چنين می نوشتم، بهتر بود و ای کاش اين جملات را اضافه میکردم که اگر چنين می شد، نيکوتر بود و ای کاش اين قسمت مقدّم بود که اگر چنين بود، جالب تر بود و اين شگفت انگيز و مايه عبرت است و اين خود، دليل بر جهل و نادانی بشر است.

سيسرون: اتاق بدون کتاب، مانند جسم بی‌روح است.