مجازی سازی چیست؟

تازه ها

مجازی سازی چیست؟

نظرات ()

در علم کامپیوتر، مجازی سازی به ساخت نمونه مجازی و غیرواقعی از چیزهایی همچون پلتفرم سخت افزاری، سیستم عامل، وسایل ذخیره سازی و یا منابع شبکه گفته می شود. در علم کامپیوتر استفاده از تکنولوژی مجازی سازی باعث رشد و پیشرفت بسیاری شده است. مجازی سازی یکی از فناوری های پیشرفته در مراکز داده و سازمان های بزرگ است که با کمک آن می توان چندین ماشین مجازی بر روی یک سخت افزار ایجاد کرد. با کمک آن امکان استفاده بهینه از سخت افزار و سهولت در نگهداری و مدیریت منابع و سرویس ها به طرز چشم گیری بالا می رود. هم اینک مجازی سازی جزء لاینفک راه اندازی مراکز داده ی حساس است و بدون آن، ایجاد مرکز داده شامل خرید و نصب سخت افزار های زیاد، اتلاف سرمایه گذاری و عدم استفاده از امکانات مهیا شده خواهد بود. برای درک بهتر موضوع، مثالی می زنیم. فرض نماید شما می خواهید در کنار سیستم عامل های خانواده Windows مایکروسافت از سیستم عامل های خانواده Linux نیز استفاده نمایید ولی نمی خواهید ویندوز نصب شده فعلی را پاک کرده و به جای آن Linux نصب نمایید، در این شرایط نیز راهکارهای مجازی سازی می توانند به شما کمک کنند که در داخل سیستم عامل فعلی ویندوز خودتان، سیستم عامل های دیگری داشته باشید که همگی در داخل ویندوز اصلی شما می باشند.

ماشین مجازی به سیستمی گفته می گردد که اجرای سیستم مجازی را بر عهده گرفته است. هر ماشین مجازی می تواند شامل سیستم عامل ، سخت افزار و نرم افزار اختصاصی خود باشد. ماشین های مجازی، مستقل از سکوی سخت افزاری یا سیستم عامل اولیه به فعالیت خود ادامه می دهند. این به دلیل یک لایه جدید به نام Hypervisor است. در اغلب سیستم های مجازی ساز، یک لایه جدا کننده به نام هایپروایزور ( فوق ناظر ) میان سیستم عامل مهمان ( ماشین مجازی ) و سخت افزار یا منابع فیزیکی موجود حائل می گردد. کار هایپروایزور ایجاد یک دید مستقل مجازی از سخت افزار یا منابع است. هایپروایزور باعث می شود ماشین های مجازی از دید یکدیگر پنهان بمانند و هر ماشین مجازی تصور کند تمام سخت افزار یا منابع لازم را در اختیار گرفته است.

دو گونه اصلی از هایپروایزور وجود دارد:

-          تمام سخت افزاری(Base-Metal) / (مستقل از سیستم عامل)

-          میزبانی شده (Hosted) / (وابسته به سیستم عامل)

با توجه به این دسته بندی، هایپروایزورها در دو سطح 0 و 1 قرار می گیرند.

سطح 0 مجازی سازی به طور مستقیم روی سخت افزار انجام می شود و سطح 1 به اجرای مجازی سازی روی سیستم عامل می پردازد.

در بیشتر موارد، کار مجازی سازی را نرم افزار انجام می دهد. این نرم افزار، لایه هایپروایزور را به وجود آورده و ارتباط میان سخت افزار یا سیستم عامل را با این لایه و هر یک از ماشین های مجازی فراهم می نماید. راه اندازی سیستم عامل مجازی و اجرای برنامه ها روی سخت افزارهای متفاوتی که وجود فیزیکی ندارند امکان پذیر می شود.

 مهم ترین هایپروایزور های سطح 0 موارد زیر می باشد :

-          VMware vSphere ESXi

-          Microsoft Hyper-V

-          IBM PowerVM

-          Parallel Server bare metal

-          Xen Hypervisor

-          Oracle VM

نمونه هایی از سیستم های نرم افزاری بر پایه سیستم عامل ( سطح 1 ) شامل موارد زیر می باشد:

-          VMware Server

-          VMware Workstation

-          Virtual Server 2005 R2

-          Virtual PC 2007

-          Virtual Box