ویکی پدیای آفلاین

تازه ها

ویکی پدیای آفلاین

نظرات ()


ویکی پدیا یا همان دانشنامه آزاد پایگاهی است که بسیاری از جستجو‌های روزانه کاربران به آن ختم می‌شود. شاید تا به حال برایتان پیش آمده که به آن سر زده و به خود گفته باشید ای کاش امکان دسترسی به ویکی پدیا بدون نیاز به اینترنت میسر بود. با توجه به این نیاز، نرم‌افزار متن بازی به نام Xowa ساخته شده که می‌تواند به صورت خودکار تمام ویکی پدیا را روی دسکتاپ ذخیره کند.

این نرم‌افزار قادر است یک کپی از همه مقالات ویکی پدیا را همراه فرمت کامل و اصلی HTML سایت به صورت آفلاین نمایش دهد. همچنین کاربر می‌تواند بخش‌های دیگری از ویکی پدیا همچون Wiktionary یا Wikquote را هم ذخیره کند و بدون نیاز به اینترنت داخل آنها جستجو کند.

بخش انگلیسی ویکی پدیا بیش از 13 میلیون صفحه همراه چهار میلیون تصویر دارد که حجمی بیشتر از 20 گیگابایت به خود اختصاص داده است. از همین رو ذخیره‌سازی این میزان داده کار زمانبری است. برای دریافت تمام ویکی پدیای انگلیسی همراه تصویر حدود صد گیگابایت ظرفیت هارد دیسک و 30 ساعت زمان برای اتمام فرآیند پردازش نیاز است. البته پس از تکمیل پروسه، حجم فایل به 25 گیگابایت خواهد رسید. توسعه‌دهنده‌های Xowa اعلام کرده‌اند که کاربران مجبور نیستند این ظرفیت را دانلود کنند. به توصیه تیم توسعه‌دهنده، کاربرها می‌توانند نسخه ساده ویکی‌پدیا را که 184 هزار مقاله و 90 هزار عکس دارد، دریافت کنند. نسخه متنی 200 مگابایت حجم دارد و نسخه تصویردار دو گیگابایت.

این نرم‌افزار متن باز قابلیت اجرا روی سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک او.اس را دارد و می‌تواند در هر زمان به‌روز‌رسانی شود.