اندکی دیوانه! | نقد بازی Project Cars

تازه ها

اندکی دیوانه! | نقد بازی Project Cars

نظرات ()

                                     به نام خدا
نکات مثبت

- گرافیک چشم نواز
- گیم پلی جذاب و در موازات هایپ و انتظارات

نکات منفی

- تعداد اتومبیل های بازی کم است
- به متن مراجعه شود

امتیاز کلی
 
گیم‌پلی
8.0
 
گرافیک
9.0
 
داستان
0.0
 
موسیقی و صداگذاری
8.0
امتیاز کلی
8.5
رای دهید
امتیاز کاربران
 
گیم‌پلی
7.3
 
گرافیک
7.9
 
داستان
6.0
 
موسیقی و صداگذاری
8.0
امتیاز کاربران
27تعداد رای
7.3

 

خط توصیه
 

گرافیک چشم‌نواز، فیزیک قدرت‌مند، تیونینگ غنی و پیست‌های متنوع این بازی را به بهترین شبیه‌ساز موجود در نسل‌جدید تبدیل کرده است. بزرگترین نکته منفی این بازی تعداد بسیار کم اتومبیل‌هاست که اگر چنین نبود با یک شاهکار مواجه می‌شدیم.

 

موتورهای خود را روشن کنید. پس از مدت‌ها شاهد یک رقیب جدید برای سری بازی های GranTurismo و Forza Motorsport هستیم که حرف‌هایی برای گفتن دارد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Project CARS همراه دنیای بازی باشید.

بازی «پروژه‌ی ماشین‌ها» Project CARS که نام کامل آن Project Community Assisted Racing Simulator است به دست استودیو بریتانیایی Slightly Mad Studios ساخته شده که پیش از این با سری شیفت شناخته می‌شد. این بازی از ابتدا اهداف بزرگی را دنبال می‌کرد؛ همان‌طور که از اسم آن مشخص است تنها استدیو نبوده که در ساخت بازی نقش داشته، بلکه اعضای WMD نیز در روند ساخت این بازی نقش داشته‌اند. علاوه بر آن، حضور رانندگان سرشناسی همچون بن کالینز (استیگ سابق برنامه تخت گاز)، نیکولاس همیلتون، اُلی وب، رِنه راست و کرسیستی دوران در مراحل ساخت این بازی در شکل گیری این شبیه‌ساز بی تاثیر نبوده است.

تجربه یک رانندگی تمام و کمال

هنگام شروع بازی سه میزان دشواری پیش روی‌تان قرار می‌گیرد. برای تجربه یک شبیه‌ساز کامل بهترین گزینه Pro است. البته پیشنهاد می‌کنم از بازی با کیبورد در این حالت صرف نظر کنید زیرا، بازی را به کابوس تبدیل می‌کند!

سازندگان دقت بسیاری برای واقع گرایانه بودن مسابقات داشته‌اند. به همین دلیل، پیش از شروع مسابقه ده دقیقه زمان تمرین و ده دقیقه زمان صلاحیت سنجی در اختیارتان قرار می‌گیرد. هنگام آغاز شمارش معکوس مسابقه نیز هیچ چیز، اتومبیل‌تان را از حرکت باز نمی‌دارد اما شروع زود هنگام‌ عواقب خود را هم به همراه دارد. قوانین بازی مانند مسابقات واقعی تنظیم شده و به کارگیری پرچم‌ها در مسابقات جذابیت واقع‌گرایانه بودن بازی را دوچندان می‌کند. از دیگر نکات مثبت مسابقات، در نظر گرفتن استهلاک برای اتومبیل‌ها است. حتا اگر اتومبیل‌تان در طول مسابقه صدمه‌ای نبیند برای تعویض لاستیک‌ها و پر کردن مخزن سوخت باید به جایگاه بازگردید. کارهایی که روی اتومبیل‌تان صورت می‌گیرد را پیش از شروع مسابقه مشخص می‌کنید، در نتیجه رانندگی مطمئن تر و کمتر کردن کارهای واگذار شده به جایگاه باعث می‌شود کار شما در جایگاه زودتر تمام شده و برای دور بعد اندکی زمان بخرید یا حداقل از دیگران عقب نمانید.

کمبود قابلیت ارتقا اتومبیل کم و بیش احساس می‌شود اما، بخش تیونینگ قدرتمند پروژه‌ی ماشین‌ها بازیکن را قانع خواهد کرد. برای تیونینگ خودرو همانطور که ممکن است بدانید، تنظیم جعبه دنده بر سرعت و شتاب اتومبیل، تنظیم ارتفاع بر پایداری و شتاب با نسبت عکس تاثیر دارد و… اما تفاوت مهم و نکته مثبت این بازی توجه به جزئیات تیونینگ است. برای مثال می‌توان به امکان تنظیم ارتفاع باله های خودرو، فشار چرخ ها، ترمز‌ها، کمک‌فنرها، دنده‌ها و… هر یک به صورت جداگانه اشاره کرد. بهتر بگویم، شما می‌توانید درحالی رانندگی کنید که فشار هر یک از چرخ‌های‌تان با دیگری تفاوت دارد. می‌توان گفت تقریبا هر چیز که فکرش را بکنید از در این بخش قابل تنظیم است.

بخش شخصی‌سازی ظاهری اتومبیل چیزی فراتر از انتخاب رنگ است. اگرچه به دلیل نبود امکان ارتقا، امکان تعویض کیت بدنه اتومبیل‌ها هم وجود ندارد اما شما اجازه دارید اتومبیل را هر جور که دوست دارید رنگ‌آمیزی کنید. فقط ممکن است اندکی هم به فوتوشاپ نیاز پیدا کنید! متاسفانه این قابلیت تنها برای رایانه‌های شخصی درنظر گرفته شده و کنسول‌ها به همان انتخاب رنگ و طرح بدنه محدود می‌شوند.

2015-05-17_00007

به موقع حرکت کنید

فراتر از واقعیت

موتور پایه‌ی بازی یکی از مهم ترین دلایل تفاوت این بازی از رقبایی مانند Assetto corsa است. این بازی علاوه بر فیزیک قدر‌مند، گرافیک چشم‌نوازی را برای علاقه‌مندان به ریسینگ‌های شبیه‌ساز به ارمغان آورده است.

نورپردازی محیط و جزئیات گرافیکی اتومبیل‌ها شگفت‌آور است. طراحی داخلی اتومبیل‌ها به خوبی صورت گرفته و ایرادی بر آن وارد نیست. این موضوع برای تمام اتومبیل‌های موجود در بازی صدق می‌کند و همه آن‌ها از کیفیت یکسانی بهره‌مند هستند.

لازم است اشاره کنم در این بازی به غیر از هوای برفی، تقریبا هر نوع آب و هوایی از جمله باران ملایم، باران شدید، طوفان، مه و… گنجانده شده که به لطف فیزیک قدر‌مند هرکدام شرایط خاص خود را برای رانندگی می‌طلبند. برخلاف شیفت2 این نسخه از هوش مصنوعی قابل قبولی برخوردار است و فیزیک برخورد اتومبیل و صدمات احتمالی وارد بر خودرو نیز به‌خوبی کار شده. در کنترل اتومبیل نیز مواردی از جمله دمای لاستیک و ترمزها، فشار باد لاستیک‌ها، جرم سوخت موجود در اتومبیل، میزان لغزندگی جاده و … تاثیرگذار خواهند بود.

Picture-2

فیلتر‌های عکاسی در این بازی از اینستاگرام هم بیشتر است

لوکیشن و اتومبیل‌ها

دسته بندی اتومبیل های بازی شامل رترو تورینگ، گرند تورینگ، اتومبیل‌های جاده، اتومبیل‌های پیست، ابر اتومبیل‌ها، پروتوتایپ‌های لمنس، کارت و اُپن ویل می‌شود. با وجود این گستردگی در دسته بندی، چیزی که بسیار تعجب‌آور است تعداد بسیار کم اتومبیل‌های موجود در بازی است که یک عیب نه‌چندان جالب برای این بازی به‌شمار می‌آید. در نسخه‌ی معمولی بازی تنها 66 اتومبیل قرارداده شده و این درحالی است که بعضی از رقبای این بازی چیزی بیش از ده برابر این تعداد اتومبیل را در خود جای داده‌اند. در نتیجه ممکن است جای خالی برخی برند‌های شناخته شده در صنعت خودروسازی را در این بازی احساس کنید که کاملا طبیعی است. از میان خودروهای ایتالیایی تنها پاگانی و از خودروهای ژاپنی فقط Mitsubishi Lancer Evo X در بازی وجود دارد. پس همانطور که متوجه شدید هیچ خبری از فراری، لامبورگینی، آلفارومئو، مازراتی، تویوتا، نیسان، لکسوز، هوندا، مزدا و … نیست! البته سازندگان بازی وعده داده‌اند هر ماه اتومبیل‌هایی را به صورت رایگان به بازی بیافزایند اما بنظر نمی‌رسد با این تعداد اندک موفق شوند شکافی به این بزرگی را ناپدید یا حتا کم‌رنگ کنند.

در مقابل مشکل کمبود اتومبیل خوشبختانه مسیرها و پیست‌های موجود در بازی به قدری زیاد است که شاید در کمتر شبیه‌سازی شاهد چنین طیف گسترده‌ای از مسیر‌ها و لوکشین‌های مختلف باشید. با وجود این گستردگی بی‌سابقه جزئیات مسیر‌های این بازی در مقایسه با رقبایش کاملا قابل قبول و رضایت بخش است. به گفته اسلایتلی مد، مسیر‌های موجود در این بازی از هر بازی ریسینگی که پیش از این منتشر شده، بیشتر است.

2015-05-19_00018

هوای بارانی مسیر را زیبا اما سخت‌تر می‌کند

مسابقات

بخش تک‌نفره‌ی بازی در دو دسته کلی «Carrier» و «Solo» قرار می‌گیرد. در بخش کریر کافیست همانند آن‌چه در سری گرید شاهد بودیم، با تیم‌های مختلف قرارداد ببندید و تلاش کنید تا از یک راننده ناشناس به یک قهرمان در مسابقات تبدیل شوید. کریر به شما امکان داشتن چندین پروفایل با نام های مختلف به صورت هم‌زمان را می‌دهد که این روزها در کمتر بازی‌ایی مشاهده می‌کنیم. بخش سولو نیز سه قسمت دارد که شامل «مسابقه سریع»، «تمرین» و یک بخش دیگر می‌شود. بخش سوم نامشخص بوده و در آپدیت های بعدی به بازی اضافه خواهد شد.

بخش چند نفره بازی هم دوباره به دو قسمت کلی تقسیم شده که «Online» و «Driver Network» نام دارند.

در بخش آنلاین شما می‌توانید با وارد شدن به هر مسابقه، با دیگران به رقابت بپردازید یا مسیر و شرایط موردعلاقه خود را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دیگران به شما متصل شوند. مسابقات در این بخش بر اساس طول نسبی مسیر و کلاس‌بندی اتومبیل ها مشخص شده‌اند که البته می‌توانید با اعمال فیلترهای مورد نظر خود، مسابقات دلخواه خود را در میان لیست جست‌و‌جو کنید. پیش از شروع مسابقه تا زمانی که تعداد بازیکنان به حدنصاب برسند و صلاحیت سنجی یا مسابقه شروع شود، می‌توانید در کنار دیگر افرادی که در لابی منتظر هستند آزادانه در پیست تمرین کنید. در این بخش معمولا با افرادی مواجه می‌شوید که اصول مسابقه دادن را نمی‌دانند. در صورت مشاهده این افراد بهتر است به اعصاب خود مسلط باشید!

اگر هم نگران لگ و پینگ تایم بازی هستید طبق تجربه شخصی باید بگویم با پینگ 200 یا کمتر اختلال در بازی مقدار ناچیزی خواهد بود. البته این آزمایش روی کامپیوتر صورت گرفته و در پلتفرم‌های دیگر ممکن از با نتایج دیگری مواجه شوید.

قسمت «Driver Network» برای علاقه‌مندان به مسابقات زمانی از جدابیت قابل توجه‌ای برخوردار است. در بخش «Community Events» برای مدت زمان محدودی یک اتومبیل و مسیری از پیش تایین شده را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند و رکوردهای ثبت شده توسط آنان را در یک لیست رده‌بندی شده قرار می‌دهند. این حرکت بازیکنان را برای رقابت با یکدیگر و ثبت رکورد‌های بهتر برای دستیابی به رتبه‌های برتر به چالش می‌کشد. در بخش دوم که «Time Trial» نام دارد همانند همانند بخش قبل نتایج را در لیدربورد‌های بازی ثبت می‌کند اما محدودیت زمانی ندارد و اتومبیل و مسیر را خودتان مشخص می‌کنید.

شبح دیگر شرکت کنندگان در مسابقات بخش Driver Network به راحتی قابل دریافت است. پس از دریافت، اتومبیل آن‌ها را در مسیر ترسیم می‌شود و بهترین مرجع برای رفع ایراد‌های شما در تایم تریال ها خواهد بود.

هنوز قسمت‌هایی از بازی هستند که با برچسب «بزودی» مجزا شده‌اند و انتظار می‌رود در آینده نه‌چندان دور در دسترس بازیکنان قرار بگیرند.

بخش مولتی‌پلیر

بخش چند نفره

لوازم جانبی

با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی، می‌توان از گوشی و تبلت به عنوان صفحه نمایش دومی برای نمایش کیلومتر شمار استفاده کرد. نرم‌افزارهای جانبی تحت ویندوز نیز اجازه بررسی دقیق و حرفه‌ای وضعیت اتومبیل را به شما می‌دهند که تا‌کنون در کمتر بازی‌ایی شاهد آن بوده‌ایم.

تعداد بسیاری از فرمان‌های ریسینگ به صورت پیش‌فرض در بازی پشتیبانی می‌شود و اگر شما از دسته افراد خوش‌شانسی هستید که یکی از این فرمان ها را دارید، بازی برای‌تان دلنشین تر هم می‌شود.

pCARS Profiler نرم افزاری رایگان برای بازبینی دقیق مسابقات

pCARS Profiler نرم‌افزاری رایگان برای بازبینی دقیق مسابقات

سخن آخر

گرافیک چشم‌نواز، فیزیک قدرت‌مند، تیونینگ غنی و پیست‌های متنوع این بازی را به بهترین شبیه‌ساز موجود در نسل‌جدید تبدیل کرده است. بزرگترین نکته منفی این بازی تعداد بسیار کم اتومبیل‌هاست که اگر چنین نبود با یک شاهکار مواجه می‌شدیم. برای علاقه‌مندان سبک ریسینگ شبیه‌ساز، تجربه این بازی ضروری است. اما اگر با این سبک میانه خوبی ندارید یا عناوین مشابه آن را قبلا تجربه نکرده‌اید ممکن است در همان سی دقیقه اول بازی را از مقابل چشمانتان دور کنید!

تلاش سازندگان برای عرضه بازی در پلتفرم‌های مختلف قابل تقدیر است. البته کاربرانی که پلی‌استیشن یا اکس‌باکس دارند فورتزا و گرن‌توریسمو را فراموش نکنند. اگر بودجه محدودی برای خرید بازی دارید، بهتر است تا رسیدن شبیه‌سازهای انحصاری‌ کنسولتان کمی بیشتر صبر کنید چراکه قطعا اتومبیل‌های بیشتری در آن‌ها وجود خواهد داشت. اما برای دیگر پلتفرم‌ها، پراجکت کارز بهترین گزینه موجود خواهد بود. این موضوع برای کاربران نینتندو که گزینه دیگری در اختیار ندارند اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.