آماتول

تازه ها

آماتول

نظرات ()

آماتول

این ماده منفجره از ترکیب تی.ان.تی و نیترات آمونیوم حاصل میشود. مشخصات کلی آماتول نزدیک به تی ان تی است (این گفته در مورد آماتول با نسبت50-50 صدق میکند). بلوری شکل و رنگ آن زرد متمایل به قهوه‌ای بوده و در مقابل اصطحکاک غیر حساس و بر اثر ضربات شدید منفجر می‌شود.
حساسیت آن از تی ان تی کمتر و به آسانی در مقابل فولمینات جیوه و دیگر چاشنی‌های قوی منفجر می‌شود. آماتول ، فوق العاده جاذب رطوبت است و بر اثر رطوبت زیاد فاسد می شود. این ماده منفجره در حدود دمای 80 درجه سانتیگراد شروع به ذوب شدن کرده و در 254 درجه سانتیگراد منفجر می شود.
مقادیر مختلف تی ان تی و نیترات آمونیوم که بصورت مخلوط بنام آماتول مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابه تغییر مقدار هر یک از این دو ماده خواص مشخصی را از خود نشان می‌دهد. اماتول ۵۰-۵۰ قدرت انفجاری تقریبا برابر تی.ان.تی داشته و به هنگام انفجار دود سیاه از خود متساعد میکند. قدرت انفجار آماتول ۸۰-۲۰ کمتر از تی ان تی می باشد وهمچنین آماتول ۲۰-۸۰ شبیه شکر خیس قهوه‌ای است و هنگام انفجار دود سفید رنگی از خود متساعد می کند. لازم به ذکر است که اثر گذاری آماتول در شرایط کمبود ویا عدم وجود اکسیژن 50% بیش از تی.ان.تی(خالص) می باشد. این ماده منفجره به صورت گستردهای در خلال جنگ های جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار گرفت و به طور معمول به عنوان یک ماده منفجره در بمب های هوا پرتاب ، بمب ها(زیر آبی برای مقابله با زیر دریایی) و مین های دریایی مصرف شده است. قابل ذکر است که در بمب اتمی پسر کوچک (Little Boy) که با استفاده از آن بمباران اتمی شهر هیروشیما ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم انجام شد و نیز در سرجنگی اولین موشک کروز عملیاتی(v1) و همچنین اولین موشک بالستیک عملیاتی دنیا (v2 ) که هر دو ساخت آلمان نازی می باشند از آماتول استفاده شده است. در نهایت آماتول با مواد منفجره دیگری نظیر تریتونال ( tritonal ) و ترپکس ( torpex ) جایگزین شد.




تصویر

 

ساختار ترکیبات شیمیایی آماتول