تاریخچه شتاب دهندهٔ گرافیکی

تازه ها

تاریخچه شتاب دهندهٔ گرافیکی

نظرات ()

یک واحد پردازش گرافیکی، پردازشگری است که به کارت گرافیکی الحاق شده است تا عملیات ممیز شناورو اعمال مشابه با آن را انجام دهد.
یک شتاب دهنده گرافیکی از اتصال چندین ریزتراشه جاوی عملگرهای ریاضی ویژهٔ رندر کردن گرافیکی را مورد استفاده قرار می‌دهد.

دهه 1970
تراشه‌هایANTIC و CTIA امکان کنترل سخت افزاری حالات گرافیکی و متنی و سایر تاثیرات را بر روی آتاری 8-بیتی را فراهم می‌کردند.تراشهٔ ANTIC پرداشگری مخصوص برای نگاشت(در جالت برنامه نویسی) متن و دادهٔ گرافیکی به خروجی تصویری بود. طراح تراشه ANTIC جی مینر، طراحی تراشهٔ گرافیکی را برای کمودور آمیگا نیز بر عهده داشت.[۱]

دهه ۱۹۸۰
کمودور آمیگا اولین وسیلهٔ پرفروش رایانه‌ای بود که شامل یک biltter در قسمت سخت افزار گرافیکی خود بود و نیزIBM ۸۵۱۴ یکی از اولین رایانه‌های شخصی بود که کارتی گرافیکی از نوع ۲-بعدی را شامل می‌شد.

آمیگا در زمان خودش بی نظیر بود چرا که یکی از خصوصیات آن، که امروزه به نام سیستم شتاب دهندهٔ گرافیکی شناخته می‌شود را دارا بود. تقریباً تمام بار تولید توابع گرافیکی بر عهدهٔ سخت افزار بود، به طور مثال کشیدن خط، پرکردن مساحت اشکال. یک پردازندهٔ کمکی گرافیکی نیز همراه با مجموعهٔ دستورات داخلی مخصوص به خود در این محموعه حاضر بود. تا قبل از ارایه (و حتی تا مدتی بعد بر روی اکثر سیستم‌ها)، این CPU بود که بار تمام جنبه‌های گرافیکی را بر دوش داشت.[۲]

دههٔ ۱۹۹۰
در اوایل دهه ی۹۰ با رشد چشمگیر سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، علاقهٔ فراوانی به استفاده از سرعت بیشتر و تفکیک پذیری ۲-بعدی بالاتر (bitmapped graphics) که قبلا توسط ایستگاه‌های کاری یونیکس و رایانه‌های مکینتاش شرکت اپل استفاده شده بود، ایجاد گردید. در بازار فروش، تسلط مایکروسافت به معنی تمرکز و تلاش بیشتر برروی فقط یک فاصل گرافیکی قابل برنامه نویسی بود :دستگاه میانجی گرافیکی (Graphics Device Interface).
در سال ۱۹۹۱، S۳ Graphics؛ S۳ ۸۶C۹۱۱ به عنوان اولین شتاب دهنده تک-چیپ ۲-بعدی معرفی شد.


از سال ۲۰۰۰ تا به حال
با ظهور رابط کابری DirectX نسخهٔ ۸ و توابعی مشابه بانام OpenGL، توانایی برنامه نویسی برای سایه‌زنی، به قابلیت‌های GPU اضافه شد. هر پیکسل اکنون می‌توانست توسط برنامه‌های کوچک که شامل اضافه شدن بافت تصویری به عنوان ورودی‌ها، و یک برنامهٔ کوتاه توانایی پردازش هریک از مختصات سه بعدی را پیش از نمایش تصویر دارا بود .ان ویدیا بازار را با ارایهٔ اولین چیپ که توانایی سایه‌زنی به صورت نرم افزاری را دارا بود، در دست گرفت: جی فورس ۳ (GeForce ۳) که با نام NV۲۰ مشهور شد. در اکتبر ۲۰۰۲، شرکت ATI با معرفی Radoen ۹۷۰۰ ،با نام مستعارR۳۰۰، اولین شتابدهندهٔ دایرکت ۳بعدی نسخهٔ ۹ را معرفی کرد.