کشته شدن ۱۱ تن در تظاهرات مصر با "شلیک گلوله"

تازه ها

کشته شدن ۱۱ تن در تظاهرات مصر با "شلیک گلوله"

نظرات ()

در درگیری‌های روز جمعه میان طرفداران محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین با پلیس مصر یازده نفر کشته شدند. پلیس از دستگیری۱۲۲نفر خبر داد. اخوان‌المسلمین در مصر گروهی تروریستی و فعالیت‌هایش غیرقانونی اعلام شده است.

یازده نفر در درگیری‌های روز جمعه (۳ژانویه/ ۱۳دی) در مصر کشته شدند. درگیری‌ها بین پلیس و هواداران حزب ممنوع اعلام‌شده‌ی اخوان المسلمین بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان و به گفته وزیر بهداشت مصر، این افراد در درگیری‌ها در شهر قاهره٬ شهر بندری اسکندریه٬ شهر اسماعیلیه در ساحل کانل سوئز٬ فیوم و منیا کشته شده‌اند. بر اساس اطلاعات ارایه شده همه این افراد در پی شلیک گلوله کشته شده‌اند. در درگیری‌های روز جمعه حداقل ۵۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

یکی از نزدیکان اخوان المسلمین در بیانیه‌ای تعداد کشته‌شدگان را ۱۹نفر اعلام کرد. در این بیانیه‌آورده شد: «این شهیدان با شلیک گلوله نیروهای امنیتی در استان‌های مختلف کشته شده‌اند.»

تلویزیون دولتی مصر در همین حال گزارش داد که معترضان دو اتومبیل پلیس را در شهر بنی‌سویف در جنوب مصر به آتش کشیدند. گزارشی از میزان خسارت منتشر نشد.

دولت موقت مصر از اعتراضات اخیر انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها هانی صلاح‌الدین٬ سخنگوی دولت٬ اخوان‌المسلمین را "گروه تروریستی" خواند که درگیری‌ها با تحریک طرفداران این گروه شکل گرفته است. وی درگیری‌های صورت‌گرفته را تاسف‌بار خواند.

سخنگوی دولت درباره اخوان‌المسلمین گفت که "این گروه تروریستی نه تنها از سوی دولت طرد‌ شده که از سوی مردم نیز منزوی شده است."

به روایت شاهدان محلی خشونت‌های روز جمعه در پی تظاهرات هواداران اخوان المسلمین به رغم ممنوعیت آن آغاز شد.

سال گذشته میلادی مسئولان مصرفعالیت‌های اخوان المسلمین را غیرقانونی اعلام کردند و به این حزب عنوان "گروه تروریستی" دادند.

بر اساس قوانین مصر اقداماتی که تروریستی خوانده شوند مجازات مرگ دارند.

آمریکا و آلمان از تروریست خواندن اخوان‌المسلمین انتقاد کرده‌اند. جریان اخوا‌ن‌المسلمین که در سال ۱۹۲۸پایه‌گذاری شده است، یکی از قوی‌ترین جریان‌های سیاسی مصر است. شمار اعضای این حزب، حدود یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

خشونت‌ها در آستانه تاریخ رفراندوم قانون اساسی

پلیس از دستگیری۱۲۲نفر در اعتراضات روز جمعه به علت داشتن سلاح گرم خبر داد. تا کنون صدها تن از طرفداران اخوان المسلمین در خشونت‌های پس از برکناری محمد مرسی از ریاست‌جمهوریکه در پی اعتراضات مردمی در ژوئیه‌ی ۲۰۱۳ میلادی (تیرماه ۱۳۹۲) توسط ارتش کشور انجام گرفت، کشته شده‌اند.

محمد مرسی‌٬ از رهبران حزب اخوان‌المسلمین ٬اولین رئیس‌جمهوری بود که پس از سقوط حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ میلادی توانست در نخستین انتخابات دموکراتیک پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور، اکثریت آرا را کسب کند.

اعتراضات خیابانی هواداران و اعضای اخوان‌المسلمین با هدف بازگشت مرسی به صحنه‌ی قدرت سیاسی آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

پیش از این وزارت کشور مصر، بالا گرفتن خشونت در این کشور را با نزدیک شدن رفراندوم قانون اساسی آن در نیمه ماه ژانویه (۲۵و ۲۶بهمن‌ماه) مربوط می‌داند. بنا به گفته‌ی سخنگوی وزارت کشور، هدف گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین، ایجاد شک و تردید در رأی‌دهندگان است.