متن کامل طرح اجرا شده در شش ماه ابتدایی سال 93.

تازه ها

متن کامل طرح اجرا شده در شش ماه ابتدایی سال 93.

نظرات ()

 

بسمه تعالی 

  

 

 

بررسی موردی دلایل نادیده گرفتن نکات ایمنی توسط امدادگران و اتخاذ راهکارهایی برای اصلاح و بالا بردن سطح ایمنی در مهار حوادث گاز

 

 

 

چکیده:

 

همواره نادیده گرفته شدن نکات ایمنی در مهار حوادث توسط تیم های مختلف امدادی مورد توجه بوده است! و واحدهای امدادی شرکت گازهم در زمان مهار حوادث گاز شهری، از این قاعده مستثنی نیستند! دلایل مختلفی را با توجه به زمان، محل و نوع حوادث گاز، می توان برشمرد. با بررسی موردی حوادث مختلف گاز شهری و نحوه عملکرد نفرات امداد، در چند سال گذشته به برخی از دلایل مهم و مشترک رسیده شد. نوع نگرش، اثرات وضعی حادثه، تنوع بالای حوادث گاز و در برخی از مواقع وقوع همزمان تعداد بالای حوادث گاز، تکراری و عادی شدن برخی از حوادث برای امدادگران و هم برای برخی از مشترکین! کم تجربگی، و البته اعتماد به نفس بیش از حد برخی از امدادگران، عدم آمادگی جسمانی مناسب و داشتن برخی از محدودیت های خاص مانند محدودیت های ترافیکی به نسبت دیگر واحدهای امدادی، و... ، از جمله عواملی بودند جهت سوق دادن امدادگر برای عدم رعایت موارد ایمنی در مهار حوادث!

با توجه به عدم امکان کار و اصلاح در موارد یاد شده و همینطور عدم ایجاد تغییرات در سیستم فعلی کاری واحد امداد گاز که تقریبا با تمام ظرفیت در حال خدمت رسانی می باشد، که مطمئنا موجب خلل در کارکرد آن می شد. بنابراین با بررسی عوامل مختلف این معضل، راهکارهایی مناسب و البته بصورت آزمون و خطا برای اصلاح و بالا بردن سطح ایمنی در مهار حوادث گاز، بصورت واقعگرایانه و با توجه به امکانات واقعی و نفرات موجود اتخاد شد.

در روند اجرای طرح بصورت آزمون و خطا، به دو تقسیم بندی کلی بصورت درون کنترلی و بیرون کنترلی رسیده شد، در بخش درون کنترلی یا داخل واحد امداد منطقه، کار روی تغییر نگرش و طرز تلقی نفرات در مورد مهار حوادث و چینش مجدد نفرات در شیفت ها با توجه به داشته های واقعی، و بخش بیرون کنترلی ایجاد یک سیستم مشخص و منطقی، جهتکمک گرفتن از دیگر واحدهای امدادی در برخی از حوادث خاص. با اجرای کامل این دو بخش، به نسبت، کمترین میزان شبه حادثه در مهار حوادث گاز شهری را داشته ایم و خوشبختانه در شش ماهه ابتدایی سال 93 تنها یک مورد شکستگی سطحی از ناحیه سر در اثر عدم رعایت نکات ایمنی ثبت شده است، که به نسبت سه سال گذشته دارای کمترین میزان مخاطره برای نفرات واحد امداد منطقه در مهار حوادث گاز بوده است. 

 

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.