نماینده ماکو: رفتار منابع طبیعی غلط است

تازه ها

نماینده ماکو: رفتار منابع طبیعی غلط است

نظرات ()

 نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار غلط منابع طبیعی، روستاهای چالدران را خالی از جمعیت می کند و مانع تراشی آنها عرصه را بر روستائیان این شهرستان تنگ تر کرده است.

  محمد علی پور افزود: روستائیان چالدرانی برای پرداخت جریمه های سنگین منابع طبیعی، خانه و کاشانه خود را می فروشند.

وی اظهار کرد: دامداران در روستاهای چالدران امروز دیگر توان ادامه زندگی در روستا را ندارند چرا که نه تنها اجازه نگهداری دام بیشتر به آنها داده نمی شود بلکه جریمه ای که منابع طبیعی برای آنها تعیین کرده را با فروختن تمام دامهای خود نیز نمی توانند پرداخت کنند.
وی ادامه داد: روستائیانی که نزدیک 50 سال است در زمینی کشاورزی می کنند و تنها منبع درآمد آنهاست امروز با تهدیدها و مانع تراشی های منابع طبیعی روبه رو شده اند و این نهاد انگشت بر این زمین ها گذاشته و مردم را از کشاورزی در آنها بازمی دارد.
علی پور اضافه کرد: بسیاری از مردم روستا که دارای چندین هکتار زمین بوده اند و تنها بخشی از آن را مورد کشت قرار داده و بقیه مدتی بایر مانده است امروز همین زمین های بایر مانده توسط منابع طبیعی تصاحب شده و دست کشاورزان از کشاورزی کوتاه می شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: به هر روستایی که در چالدران پا می گذاریم نخستین جمله و گلایه ای که شنیده می شود نارضایتی از منابع طبیعی است.
وی یادآور شد: دامداران و کشاورزان چالدرانی امروز از برخوردهای تند منابع طبیعی گلایه مند هستند و برای پرداخت جریمه منابع طبیعی با مشکلات حادی مواجه هستند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: شهرستان چالدران و روستاهای آن فاقد واحدهای تولیدی، صنعتی و موسسات اشتغالزایی هستند و تنها منبع درآمد این مردم دامداری است که امروز آن هم به بهانه صیانت از مراتع از آنها گرفته می شود.
وی اضافه کرد: رفتار منابع طبیعی مغایر با سیاستهای جمهوری اسلامی است چرا که سیاست دولت، ماندگار ساختن روستایی در روستاست نه وادار ساختنش به مهاجرت.
وی گفت: منابع طبیعی با اعمال سیاستهای غلط مشکلات جامعه روستایی در چالدران را مضاعف کرده و روستاها را خالی از جمعیت نموده و آنها را روانه کلان شهرها می کند.
علی پور افزود: نرخ جمعیت چالدران و روستاهای آن روند نزولی را طی کرده و روز به روز بر میزان مهاجرت افزوده شده و خانه های روستایی خالی از سکنه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: منابع طبیعی موظف به اجرای قانون است و این قانون هم در مجلس به تصویب رسیده است.
علی پیرمرادی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان را وظیفه نهادهای متولی دانست و افزود: منابع طبیعی نمی تواند قانون صیانت از مراتع را زیر پا گذاشته و تنها به این دلیل که جمعیت خانواده ای افزایش یافته و جایی برای فرستادن دام خود ندارد تصمیم خود را عوض کند.
وی با اشاره به اینکه بافت خاکی شمال غرب استان آهکی است و با تماس با آب بلافاصله خسارات زیادی به بار می آورد گفت: برای جلوگیری از خسارات سیل به منابع طبیعی، همچنین فشار زیاد دامها به مراتع و حفظ آب و خاک کشور منابع طبیعی ملزم به اجرای قانون است.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی افزود: 15 سال قبل امکان استفاده از تکنولوژی برای شناسایی هویت اراضی ملی وجود نداشت ولی امروزه با استفاده از تکنولوژی جدید و سیستم هوشمند اراضی ملی شناسایی می شوند.
شهرستان چالدران از شهرهای شمالی و مرزی آذربایجان غربی است و 50 هزار نفر جمعیت دارد که عمده اشتغال ساکنان آن نیز از کشاورزی و دامداری تامین می شود.