پروژه تعریض جاده ترانزیتی ایواوغلی بازرگان در آذربایجان غربی بطوررسمی کلنگ‌زنی می‌شود

تازه ها

پروژه تعریض جاده ترانزیتی ایواوغلی بازرگان در آذربایجان غربی بطوررسمی کلنگ‌زنی می‌شود

نظرات ()

محمدی میرعلی

مدیر پروژه تعریض جاده ترانزیتی ایواوغلی بازرگان از کلنگ زنی احداث این پروژه در هفته دولت شهریوماه جاری خبر داد.

میرعلی محمدی، عضو شورای شهر ارومیه، مدیریت پروژه تعریض جاده ترانزیتی بازرگان ایواوغلی را نیز بر عهده دارد.

سوال: با اجرای عملیات تعریض جاده ترانزیتی بازرگان و ایواوغلی عرض این بزرگراه چقدر افزایش می یابد؟

محمدی: این پروژه به طول 140 کیلومتر و به عرض 11 و نیم متر در امتداد جاده فعلی ترانزیتی بازرگان ایواوغلی احداث می شود.

یکی از رموز موفقیت در پروژه های مهندسی عبارت از شناخت و شناسایی دقیق از نوع و محل پروژه و همچنین شناخت محدودیت های فنی اجرایی و حتی اجتماعی آن است پس از آن بایستی در مورد پروژه تصمیم گیری به موقع انجام پذیرد و در نهایت اجرای به موقع باعث شروع به موقع و خاتمه به موقع یک پروژه می شود خوشبختانه در مورد این پروژه چنین امکانی فراهم شده است.

سوال:کارفرمای اصلی این پروژه کدام دستگاه است؟

محمدی: کارفرمای اصلی پروژه، سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو است دستگاه نظارت نیز اداره کل راه و شهرسازی است و پیمانکاری پروژه را شرکت تعاونی چند منظوره ایثارگران احسان آذربایجان غربی بر عهده دارد.

قرار داد عملیات اجرایی این پروژه در اسفند ماه سال 92 منعقد شده و مشاور طرح شرکت مهندسین مشاورین تردد راه است.

در حال حاضر در طول مسیر، پروژه به سه قطعه تقسیم شده است و سه پیمانکار نسبتا قوی راهسازی انتخاب شده است و در آن مشغول فعالیت هستند.

سوال:عملیات اجرایی پروژه از کی آغاز به کار می کند؟

محمدی: هم اکنون فعالیت تجهیز کارگاه و مسیرگشایی انجام می شود و عملیات اجرایی رسمی پروژه طبق برنامه تنظیم شده در هفته دولت توسط استاندار آذربایجان غربی با یک مراسم کلنگ زنی آغاز می شود.

سوال:اجرای این پروژه از چه اهمیتی برخوردار است؟

محمدی: از ویژگی های بارز این پروژه این است که چون در طول مسیر قید شده بار ترافیکی بین المللی سنگینی با ورود و خروج ماشین های ترانزیتیوجود دارد سبب ترافیک شدید در طول مسیر شده و به طبع آن با تصادفات زیادی در طول مسیر مواجه هستیم بنابراین با اجرای این طرح تا حدودی این مشکلات رفع می شوند.

سوال:جاده بازرگان و ایواوغلی در چه سالی احداث شده است؟

محمدی: جاده قدیمی در سالهای 1340 احداث شده است و تا به حال بایستی پروژه تعریض این جاده انجام می پذیرفت که متاسفانه بسیار دیر شده است ولی به هر حال به همت مسئولان به ویژه استاندار آذربایجان غربی که از اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو نیز محسوب می شوند عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است.

سوال: این پروژه در چه بازده زمانی به بهره برداری می رسد؟

محمدی: قرارداد پروژه به صورت سرمایه گذاری بی او تی بوده است و مدت زمان اجرایی پروژه 4 سال تعیین شده است.

البته این پروژه غیر از جاده اتوبان تهران بازرگان است.

سوال: میزان اعتبار برآورد شده برای اجرای این پروژه چه قدر است؟

محمدی: با توجه به شرایط حاضر در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و شرایط مالی نسبتا ضعیف دولت در خصوص پروژه های عمرانی مقرر شده است از طریق واگذاری تسهیلات در منطقه آزاد ماکو هزینه های اجرایی پروژه تامین شود.

لذا با امضا و تبادل یک قرار داد به صورت الحاقیه، پروژه از حالت بی او تی خارج می شود.

مبلغ ریالی پروژه به صورت خالص بر حسب کیلومتر طول جاده به توافق اولیه رسیده  است که مبلغ آن 1 و 7 دهم میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر طول جاده است.

کل مبلغ پروژه به حدود 238 میلیارد تومان است البته در طول مسیر بازرگان ایواوغلی سه دستگاه پل به صورت تقاطع غیر همسطح برای ورودی شهرستان های شوط، قره ضیاء الدین و خوی  در محل سه راهی ایو اوغلی  بدان اضافه می شود و با اضافه شدن این پل ها مجموع کل هزینه اجرایی پروژه به حود 288 میلیارد تومان می رسد.

از دیگر ویژگی های این بزرگراه وجود تعداد کثیری عابررو و پل به صورت زیر گذر است که تعداد آنها به بیش از 400 دستگاه پل از آبروهای دو متری تا پل های سه دهنه 15 متری است.

سوال:عمده مشکلاتی که در اجرای پروژه با آن مواجه هستید کدامند؟

محمدی: از مشکلات مهم اجرایی پروژه می توان به وجود انواع تاسیسات و زیرساخت ها شامل خطوط انتقال گاز (خط لوله ایران ترکیه) خطوط انتقال بین المللی فیبر نوری و شبکه انتقال برق و همچنین معارض هایی به صورت زمین های کشاورزی که در حال حاضر داشت و برداشت می شوند اشاره کرد.

در اینجا لازم است به نمایندگی از پیمانکار پروژه، تشکر ویژه خود را از مقام عالی استان جناب آقای سعادت و همچنین مسئولین محترم منطقه آزاد تجاری صنعتی و اداره کل راه و شهرسازی که به طرق مختلفی در اجرای این پروژه ما را یاری می کنند داشته باشم.

البته این پروژه در حال حاضر بدون پرداخت منابع مالی توسط پیمانکاران جزء پروژه شروع شده است و در اینجا از آنان نیز تشکر می شود.

امیدوار هستیم با همکاری و مساعدت های مسئولان استانی و کشوری بتوانیم این پروژه بسیار مهم را در زمان تعیین شده خاتمه داده و به منظور بهره برداری در اختیار مردم کشورمان به ویژه استان آذربایجان غربی و کسانی که به هر دلیلی به منظور توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو فعالیت می کنند قرار دهیم.