مشکلات گره در گره فرش بافان آیسک

تازه ها

مشکلات گره در گره فرش بافان آیسک

نظرات ()

عرب نجات- آيسک با حدود 500 قاليباف قابليت ويژه اي در عرصه هنر و صنعت فرش دارد به طوري که سابقه فرش بافي اين شهر به حدود نيم قرن پيش يعني سال 1340 که فرش معروف به خود رنگ در آيسک بافته مي شد بر مي گردد. امروز اين هنر با مشکلات جدي در آيسک مواجه است.

يک بانوي فرش باف آيسکي مي گويد: بافت فرش کار بسيار سختي است که روزهاي زيادي را بايد صرف اين کار کرد تا به نتيجه رسيد اما در نهايت وقتي مي خواهيم دسترنج خود را بفروشيم به اندازه زحمتي که براي آن کشيده شده از ما نمي خرند.

«عربي» مي افزايد: يعني خرج آن بيشتر از دخل آن است؛ علاوه بر اين بيشتر بانوان براي بافت اين هنر دستي به بيماري هاي تنفسي و ريوي مبتلا مي شوند.

هنرمندي ديگر هم که 20 سال است به اين کار مشغول است، ادامه مي دهد: آخر و عاقبت اين کار مبتلا شدن خانم ها به درد مفاصل است.

«خزايي» مي افزايد: کاش خريداران هم بعد از اين همه زحمت هنر دست زنان اين شهر را به قيمت مناسب آن بخرند که هيچ وقت اين اتفاق نمي افتد و پولي که بابت بافت فرش داده مي شود جبران زحمات قاليباف را نمي کند.

به گفته وي، به طور معمول دستمزد بافت يک فرش با مساحت حدود 7 متر تا 7 متر و نيم که 3 قاليباف در 2ماه و نيم تا 3 ماه مي بافند حدود 700 هزار تومان براي هر نفر است.

شهروند ديگري هم مي گويد: اين روزها ديگر به دليل پايداري خشکسالي ها مردم از کشاورزي و دامداري درآمدي ندارند به همين دليل قالي بافي به يکي از منابع درآمدي مردم تبديل شده است.

«محمدزاده» که از پيشکسوتان اين هنر در آيسک است اولين مشکل فعاليت در اين صنعت را دستمزد کم فرشبافان مي داند و مي افزايد: با وجود اين که هنرمندان قاليباف وقت و انرژي زيادي براي بافت يک تخته فرش مي گذارند اما اين کار درآمد بالايي براي خانواده ها ندارد.

به گفته وي، سود واقعي اين هنر در نهايت به جيب دلالان مي رود زيرا فرش ها را از بافندگان به قيمت کم خريده و در کلان بازارها با قيمت بالا به فروش مي رسانند.

بازگشت به شکوه نيم قرن قبل

رئيس شوراي اسلامي بخش آيسک هم با بيان اينکه حدود 500 قاليباف فعال در شهر آيسک مشغول به اين حرفه هستند، مي گويد: مهم ترين مشکل در زمينه توليد اين صنعت در آيسک نداشتن متولي خاص براي ساماندهي و هدايت بافندگان براي ايجاد يک تعاوني است.

«صنعتي» مي افزايد: بيشتر واسطه ها مواد اوليه را در اختيار بافندگان قرار مي دهند و سپس بابت فرش بافته شده مبلغ ناچيزي به هنرمندان اين رشته مي پردازند.

به گفته وي، در حال حاضر دلالان و واسطه ها از نقاط ديگر کشور دارهاي قالي بافي، نخ و... را در اختيار بافندگان آيسک قرار داده و از سود توليد آن ها استفاده مي کنند.

وي ادامه مي دهد: احياي فرش «خود رنگ» ومنحصر به فرد «آيسک» دردستور کار است. وي مي گويد: فرش خودرنگ از بافته هاي منحصر به فرد و طبيعي آيسک است که در دهه 1340 در اين منطقه بافته مي شد اما با گرايش مردم به کشاورزي و رونق اين بخش به فراموشي سپرده و منسوخ شد.

بخشدار آيسک هم با اشاره به زمينه هاي صنايع دستي و بافت فرش با توجه به سابقه اين صنعت در آيسک و وجود حدود ۵۰۰ قاليباف در اين شهر مي گويد: دست واسطه ها باعث شده است تا مبلغي ناچيز به عنوان مزد در اختيار بافندگان قرار گيرد و بيشترين سود به واسطه ها برسد.

«برقي» مي افزايد: در اين زمينه لازم است سرمايه گذاري در منطقه انجام شود تا نقش واسطه ها کمتر شود.

به نظر وي، آيسک ظرفيت قابل قبولي در زمينه فرش بافي دارد و مي توان با توجه به سابقه فرش آيسک و وجود طرح ها و نقشه هاي گوناگون و نيز ساماندهي آن زمينه کار و اشتغال و درآمدزايي را با توجه به وضعيت بحراني آب و کشاورزي فراهم آورد. وي مي افزايد: در نظر داريم در اسرع وقت با دعوت از واسطه هايي که مواد اوليه را در اختيار بافندگان قرار مي دهند موضوع تاسيس تعاوني را مطرح تا با حمايت نهادهاي مربوط و حمايت مالي مستقل نسبت به تاسيس تعاوني اقدام کنند.

وي ادامه مي دهد: آيسک ظرفيت قابل قبولي در زمينه فرش بافي دارد که مي توانيم با توجه به سابقه فرش آيسک و وجود طرح ها و نقشه هاي گوناگون و نيز ساماندهي آن زمينه کار و اشتغال و درآمدزايي را با توجه به وضعيت بحراني آب و کشاورزي داشته باشيم.

وي مي افزايد: اختصاص تسهيلات به بافندگان مي‌تواند بسياري از مشکلات آنان را برطرف کند. «برقي»، تسهيلات ارزان قيمت و بلند مدت را يکي از راهکارهاي رفع مشکلات بافندگان فرش در منطقه مي داند. وي بهداشتي نبودن کارگاه‌هاي فرش بافي را يکي ديگر از مشکلات اين صنف عنوان مي کند و مي گويد: برخي از بافندگان فرش به دليل نبود بهداشت در محيط کار دچار بيماري‌هاي تنفسي شده‌اند.

خراسان جنوبي - شماره انتشار 19008